Fırat İŞBECER fisbecer@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 25, 2008 00:00
İnternet’te bilinen ilk sosyal paylaşım ağlarından biri Usenet’tir. Geçmişi 1981 yılına kadar giden bu paylaşım platformunun ilk yıllarında daktilo misali sadece yazılı mesajlar kısıtlı bir kitleyle paylaşılabiliyordu.
Tartışılan konular arasında daha piyasaya çıkmamış Windows işletim sisteminden, IBM’in yeni projesi "kişisel bilgisayarlara", Compact Disc adında bir üründen, Yıldız Savaşları’nın 1982 tarihli seri filmine kadar tarihe geçmiş başlıklar da vardı.
İlk Usenet mesajının üzerinden bugüne neredeyse 30 yıl geçti ve artık her türlü çokluortamın paylaşılabildiği sosyal topluluk ağları Web 2.0 devriminin en önemli öğelerinden biri. Facebook ve MySpace gibi oluşumların değeri milyar dolarlarla ölçülüyor. Sayıları binlerle ifade edilen benzer projeler arasında ise gelecek vaat edenler milyonlarca dolar yatırım alarak bu dev piyasaya girmeye çalışıyor.
Bu rekabetçi pazarda artık bir Türk gencinin projesi de gelecek vaat eden projeler arasında gösteriliyor.
Galatasaray Lisesi ve Boğaziçi Üniversitesi mezunu 25 yaşındaki Emre Sokullu’nun Grou.ps isimli sosyal paylaşım platformu Golden Horn Ventures firmasının önderliğinde tam 1,1 milyon dolarlık yatırımı aldı.
Biz de e.yaşam olarak İstanbul-San Francisko arasında mekik dokuyan bu başarılı Türk gencini şirketleşme, ofis kurma, yatırımcı ilişkileri telaşı esnasında İstanbul’da yakaladık.
Her kitleye göreProjesini, hedeflerini ve aldığı yatırımın hikayesini bize anlatan Sokullu’nun bu noktaya gelmek için insanüstü bir efor sarf ettiğini fark etmemek mümkün değil. Grou.ps platformunun amacının bir sosyal paylaşım grubu kurmak isteyenleri bir araya getirmek olduğunu söyleyebiliriz.
Bu kimseler, öğrencileriyle interaktif bir ortam yakalamak isteyen profesörler olabilirken, dağcılık sporuyla ilgilenen ve organizasyonunu, yol haritalarını, anılarını, fotoğraflarını ve videolarını ekibiyle paylaşmak isteyen dağcılar da olabilir. Grou.ps’un güzelliği herkesin kendi grubunu arzu ettiği şekilde kişiselleştirebilmesi ve mevcut her türlü medya ürününü paylaşabilmesi.
İşte bu amaçla ortaya çıktığı ilk zamanlarda özellikle yurtdışından çok ciddi yatırımcı ilgisi gören Grou.ps’un yaratıcısı Sokullu’nun o zamanlarki sıkıntısı, projenin İstanbul merkezli olması ve bu ayrıntının yatırımcıların hevesini kaçırmasıymış.
Ancak Sokullu, Silikon Vadisi’ne yerleştikten sonra olayın rengi değişmiş. Gerekli yatırım kanalları ile görüşmeleri daha somut sonuçlar ortaya çıkarmış ve en sonunda İstanbul’da da aktiviteleri olan Golden Horn Ventures firması liderliğinde Grou.ps’a 1,1 milyon dolarlık bir yatırım yapılmış. 25 yaşındaki bir Türk gencinin böylesine bir yatırım alması tüm Türkiye’de bilişime odaklanan gençleri mutlaka motive edecektir.
Sokullu’nun şimdiki hedefi rakip paylaşım ağını yakalayıp geçmek... Bugüne kadar 200 binin üzerinde kullanıcının kayıt yaptığı Grou.ps’un günlük trafiğinin yüzde 30 civarı ABD merkezli... Her gün 1000 civarında yeni kullanıcının katıldığı platformda yine her gün birbirinden alakasız 100 yeni grup kuruluyor. Sokullu’nun projesine göz atmak isterseniz yapmanız gereken www.grou.ps adresini tıklamak.