OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 14, 2003 00:00
Marmaray olarak adlandırılan Ä°stanbul BoÄŸazı Demiryolu Tüp GeçiÅŸi ve Gebze-HaydarpaÅŸa, Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının yapımının en önemli etabını oluÅŸturan BoÄŸaz Tüp Geçit yapımı için Japon finans kuruluÅŸu JBIC'den beklenen ihale onayı geldi. UlaÅŸtırma Bakanlığı Demiryollar, Limanlar ve Havameydanları Ä°nÅŸaatı (DLH) Genel Müdürlüğü'nün, bir süre önce onay için kredi kuruluÅŸu Japon Uluslararası Ä°ÅŸbirliÄŸi Bankası (JBIC) gönderdiÄŸi inÅŸaatihalesiyle ilgili ÅŸartnameleri onaylayarak bakanlığa gönderdi. Bakanlığın ihale ÅŸartnamelerini onaylamasının ardından yapıma yönelik inÅŸaat ihalesi için daha önce yeterli görülen 4 firma grubundan belirlenecek bir tarihte teklifler alınacak. Aralarında Japonya'nın ''tüp geçit'' teknolojisine sahip çok sayıda firma ile Türk inÅŸaat firmalarının içinde bulunduÄŸu 4 konsorsiyumdan alınacak teklifler kısa süre içinde deÄŸerlendirilerek sistemin yapımını üstlenecek konsorsiyum belirlenecek. Programa göre, Tüp Geçit ile ilgili inÅŸaat çalışmalarına en geç önümüzdeki yılın ilk aylarında baÅŸlanması öngörülüyor. Firma seçimi ile ilgili sürecin uzamaması halinde sisteme ilk kazma yıl sonunda da vurulabilecek. FÄ°RMA GRUPLARIYaklaşık 1.5 milyar dolarlık bir kredi ile JBIC'in finanse edeceÄŸitüp geçit ile ilgili olarak teklif alınması planlanan fima grupları, firmaların uzmanlık alanları şöyle: ''1- Kumagai Gumi Cop. (tüp tünel teknolojisi), Taisei Corp (inÅŸaat yapımı), Gama Endüstri (inÅŸaat yapımı), Nurol Ä°nÅŸaat (inÅŸaat yapımı), 2- Obayashi Corp. (tüp tünel teknolojisi), Yapı Merkezi (inÅŸaat yapımı), Kiska Ä°nÅŸaat (inÅŸaat yapımı), MetiÅŸ Ä°nÅŸaat (inÅŸaat yapımı), 3- Kajima Corp. (tüp tünel teknolojisi), Nishimatsu CVons (inÅŸaat yapımı),    Mitsubishi Heavy Int. (inÅŸaat yapımı), Enka Ä°nÅŸaat (inÅŸaat yapımı), DoÄŸuÅŸ Ä°nÅŸaat (inÅŸaat yapımı),    4- Hazama Corp. (tüp tünel teknolojisi), Penta Oceon (inÅŸaat yapımı), Yüksel Ä°nÅŸaat (inÅŸaat yapımı), GüriÅŸ Ä°nÅŸaat (inÅŸaat yapımı).'' UlaÅŸtırma sektörünün en önemli yatırımları arasında gösterilen ve Avrupa ile Asya kıtasını denizaltından tüp geçit ile birleÅŸtirecek olan sistemden saatte 70 bin yolcu taşınacak. Gebze'den Halkalı'ya 70.5 kilometre uzunluÄŸundaki ''Marmaray'' sistemi kapsamında mevcut banliyö hatlarının iyileÅŸtirilmesi, çok sayıda yeraltı tünel ve istasyonların yapımı bulunuyor. Sistemin 2007 yılında hizmete alınması öngörülüyor.Â
button