Ceyhun KUBURLU
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 2007 00:00
Tunus’taki Enfidha ve Monastir havaalanlarının 500 milyon dolar karşılığında 40 yıl işletme hakkını alan TAV, çalışmalara başladı. TAV Havalimanı Holding Başkanı Hamdi Akın, "Bu yatırımla Türk yatırımcıların önünü açmış olduk" derken, örnek olarak da TAV’ın Gürcistan yatırımının ardından Nurol ve Dedeman’ın açtığı otelleri gösterdi.
HAVALİMANI işletmeciliğinde bölgesel güç olma yolunda ilerleyen TAV, Gürcistan’ın ardından Tunus’ta da iki havaalanını işletecek. Tunus’un Enfidha ve Monastir adlı havaalanlarının 500 milyon dolar karşılığında 40 yıl işletme hakkını alan TAV, dün Tunus’ta hükümetle imtiyaz sözleşmesi imzaladı. Enfidha Havalimanı’nı sıfırdan inşaa ederek 2008 yılında işletmeye başlayacak olan TAV, Monastir Havalimanı’nı da 1 Haziran 2007 tarihinde devralacak.
EN BÜYÜK YATIRIMI: Ekonomisi turizm ve tarım üzerine kurulu olan Tunus, son yıllarda özelleştirmelere başladı. British Petroleum yaptığı yatırımın ardından en büyük ikinci yatırımı TAV yaptı. İmza töreninde konuşan TAV Havalimanı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, "Bu yatırımla biz Türk yatırımcıların önünü açmış olduk. Örneğin Gürcistan’da yatırımımızın ardından Nurol ve Dedeman gibi Türk yatırımcılar o bölgede otel yapmaya başladı. Aynı durum Tunus için de geçerli olacak. Tunus’a girdiklerinde onları TAV’ın karşılaması güven yaratacak" dedi.
KAPASİTE ARTACAK: TAV Havalimanları Holding İcra Kurulu Başkanı Sani Şener ise havalimanları hakkında şu bilgileri verdi: "Monastir Havalimanı’nın şu andaki kapasitesi 3.5 milyon kişi, ancak 4.2 milyon yolcu geliyor. Yapacağımız Enfidha Havalimanı’nın kapasitesi ise 7 milyon kişi olacak. Tunus’a bir yılda gelen turist sayısı 6 milyon ve bunun yüzde 90’ı havayoluyla seyahat ediyor. Bu da ülkedeki potansiyeli gösteriyor."
MAGRİB’İN DUBAİSİ:
Tunus’un Afrika ülkeleri arasında özel bir yeri olduğunu belirten Şener, "Tunus, Afrika’nın ekonomisi en istikrarlı yeri. Biz Monastir’i ve Enfidha Havaalanlarını Afrika’nın ’hub’u (uçuş trafiğinin dağıtım merkezi) yapacağız. Çünkü Tunus, Avrupa’nın 20 başkentine uçakla bir saatlik uzaklıkta" diye konuştu. Bu arada Tunus hükümeti yeni yapılacak Enfidha Havaalanı’nın bulunduğu yeri ’Magrib’in Dubaisi’ yapmaya hazırlanıyor. Bölgeye çok sayıda lüks otel, golf sahası yapmayı isteyen Tunus, Körfez sermayesinin de ilgisini çekiyor. Tunuslu yetkililer, yaklaşık 1.5 milyar dolarlık bu yatırım için Dubaililerin yatırıma başladığını söyledi.
HEDEF TAV ASYA’YI KURMAK: Bugüne kadar İstanbul, Ankara, İzmir, Tiflis, Batum ve Tunus’a işletmeyi de devralarak 4.5 milyar dolarlık yapan TAV, 2 milyar dolar da Doha ve Kahire havalimanları inşaatı için harcadı. Türkiye’deki yatırımlarının ardından yurtdışında da önemli projelere imza atan TAV, hedef büyüttü. "En büyük idealimiz TAV Asya’yı oluşturmak" dedi "TAV olarak Doğu Avrupa, Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Kafkasların ardından hedeflerimiz arasına Hindistan pazarını da kattık" diyen Şener, "Hindistan’da 50 tane havalimanı ihalesi bekleniyor. Burada da yer almak istiyoruz" dedi. Turizmin Asya’ya kaydığına dikkat çeken Şener, "Hindistan’ın yanı sıra Malezya ve Endonezya gibi ülkelerde de yapılacak ihaleleri takip ediyoruz. Bunun yanı sıra Doğu Avrupa ülkeleri de altyapı eksiklikleri nedeniyle yenilenecek. Bu pazara da ilgimiz var."
16 ayrı pasaportlu çalışanımız var
TAV’ın en önemli özelliklerinden birinin de her konuda uzman çalışana sahip olduğunu kaydeden Şener "16 değişik pasaporttan insan var. Vietnamlı, Nepalli, Hintli, İskoç, Gürcü, Alman gibi. Yüksek binalarda Vietnamlılar çok iyi, onlarla çalışıyoruz. Dubai’deki inşaatlarda hep Hintliler çalışır, biz Vietnamlılarla çalıştık. Çelikte Nepalliler iyidir, onlarla çalışıyoruz" dedi.