Tünelin ucunda aşk göründü

Güncelleme Tarihi:

Tünelin ucunda aşk göründü
Oluşturulma Tarihi: Ekim 27, 2010 10:46

İstanbul Boğazı, manzarasıyla büyülerken altında hummalı çalışma ve bir aşk var. Boğaz'daki vapurların 60 metre aşağısında, Marmaray'da Deniz ile Ali'nin aşkı yaşanıyor.

Haberin Devamı

Radikal Gazetesi’nden Enis Tayman’ın haberi

Aliağalı Deniz, İzmirli Ali’yi görür görmez vuruldu. Gerçi ortam biraz karanlıktı ve yerin 60 metre kadar altında bir tüneldeydiler; ama önemi yoktu. Deniz, Marmaray kazısında görevli Japonca tercümanı, Ali iş güvenliği mühendisiydi.17 yıllık mobilyacı Gazi Bakırcı kısa süredir yeraltında çalışıyor. Recep Çelik Bakırcı’nın aksine neredeyse yeryüzüne hiç çıkmamış. 35 yaşındaki Çelik, daha önce madencilik yaparken 700 metreyi görmüş bir işçi.

TOPRAK ALTINDA BİNLERCE İŞÇİ Aslında onlar gibi üç bine yakın işçi bugün Marmaray, istanbul Metrosu gibi kazılarda yerin altında çalışıyor. istanbul’un altında 13.4 kilometrelik Marmaray ve 30 kilometrelik metro tüneli inşaatlarında 24 saat çalışma var. 3 bin civarında işçi, gece-gündüz demeden istanbul’un altını hızlı ve sessiz şekilde oyuyor.

Haberin Devamı

KİMİNE KOLAY KİMİNE ZOR Tünel işçiliği özellikle maden ocaklarından gelen işçiler için görece daha kolay bir iş. Yaptığı işi tehlike derecesi açısından da daha kolay bulan 3.5 yıllık tünel işçisi Recep Çelik, Zonguldak’taki maden ocaklarından geldiğini söylüyor. Yaklaşık 700 metre derinlikte çalıştığını ifade eden Çelik, buradaki 30-40 metrelik derinliklerin önemli olmadığını düşünüyor. Ancak 17 yıllık mobilyacı Gazi Bakıcı ilk birkaç ay zorluk çektiğini anlatıyor ama işin yakında bitecek olmasına üzülüyor. Çünkü burada kazandığı parayı ‘iyi’ buluyor.Tünellerdeki işçiler ayda 1200-2000 TL arasında kazanıyor. İşçilerin en önemli sorunu sigortaların asgari ücretten yatıyor olması.Japon Taisei işçilerinin durumu taşeronların yanında hayli iyi. Bu işçilerin sigorta primleri maaşları üzerinden yatırılıyor. Maaşları da ortalama 200-500 TL arasında daha fazla. Ayrıca çalışma saatleri konusunda da son derece titiz davranılıyor.Tünellerde yalnızca işin zorlukları söz konusu değil. Hatta bir aşk hikâyesi de yaşanıyor. Japonca çevirmeni Deniz Büyükduru ile mühendis Ali Özcan’ın ilişkileri Marmaray inşaatında başladı. Deniz Büyükduru, ilişkinin başlangıcını şöyle anlatıyor;“Tüneller herkes için zor; ama bir kadın için daha zor. Üstelik Japonların batıl inancı var, tünellere kadın girmesini hoş karşılamıyorlar. Benim de ilk günüm haliyle zor geçti. Bir gün çıkışta Ali’yi gördüm. Onun da siniri bozuktu. Sonra biz arkadaşlarla dışarı çıktık. Bir sms attım Ali’ye, işle ilgli bir şey sordum, sonra da neden bilmiyorum ‘sinirliydin, biz de dışarıdayız gel, bir kahve iç’ dedim, geldi. İki gün sonra Öğretmenler Günü’ydü. Yanıma geldi. ‘Deniz Hanım Öğretmenler Gününüz kutlu olsun’ dedi. Sonra bir gün çay koydum onun için. ‘Kaç şeker?’ diye sordum. ‘Aslında dört şeker, ama elinle atıyorsan iki tane olsun’ dedi... Bana ilgisini anladım. Doğru insan olduğunu fark ettim. Birkaç gün sonra bakışlarımız buluştu. O anda anladık birbirimizi. ”Ali ise kahve teklifi karşısında “İlişkinin bu boyuta varacağını hiç düşünmedim” diyor. Ancak şeker esprisinin işe yaramasından mutlu.

Haberin Devamı

JAPONLAR: TÜRKLER PLANSIZ TÜRKLER: JAPONLAR PRATİK DEĞİL Marmaray çalışmalarındaki Japon tarafını temsil eden Taisei şirketi çalışanları Türk işçilerine fazla güvenmiyor. Bu ağızlardan direkt olarak çıkan bir cümle değil. Fakat kaynakçılık gibi en fazla dikkat gerektiren işleri hep Japonlar yapıyor ve bu konuda Türk işçilerini kullanmıyorlar. Japonlar Türk işçileri dikkatsiz ve lakayt buluyor. En çok yakındıkları konu Türklerin plan ve programsız hareket etmesi. Türk işçileri ise Japonları işlerine bağlı olarak niteliyor. Ancak onlara göre de Japonlar pratik zekâdan yoksun.

75 BİN YOLCU TAŞINACAKAsrın projesi olarak tanıtılan Marmaray projesinde birçok hat mevcut. Projeyle Gebze-Halkalı arasında 2-10 dakikada bir sefer yapılacak ve bir yönde saatte 75 bin yolcu taşınacak. Proje ayrıca, Kadıköy-Kartal arasında inşa edilecek olan sistemle ve Taksim-Şişli-4. Levent-Ayazağa hattıyla da entegre edilecek. Avrupa ve Anadolu yakasında kazılacak toplam 19.5 kilometrelik tünelin yüzde 68’lik bölümü tamamlanmış durumda. Eğer her şey planlandığı gibi giderse Anadolu yakasında bu yıl sonu, Avrupa yakasında ise 2011 Mart ayında tünel kazma çalışmaları tamamlanmış olacak. Marmaray’ın kalan 55.5 km’lik bölümü ise yerüstünde olacak. Toplam 75 kilometrelik hat ve istasyonların yapımı ise 29 Ekim 2013’e yetiştirilmeye çalışılıyor. Marmaray’da, demir yolu boğaz tüp geçiş kesiminin uzunluğu da 13.6 kilometre olacak. Projenin toplam maliyeti ise 2.5 milyar dolar civarında tahmin ediliyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!