Bahri KARATAŞ/İZMİR, (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Şubat 10, 2010 13:14
İZMİRLİ Adil Tansel Akyokuş, iki yıl önce sıfır kilometre otomobil satın aldı. Ancak otomobili sürekli arıza yapınca Akyokuş, yenisiyle değiştirilmesi için Tüketici Mahkemesi'nde dava açtı.
Hakim, firmanın elinde olmadığını belirttiği otomobilin bedeli olan 27 bin 150 liranın yasal faiziyle birlikte Akyokuş'a ödenmesine karar verdi.
Karşıyaka'da oturan Adil Tansel Akyokuş, 2008 yılında, çalıştığı otomobil firmasından kendilerine sağlanan fırsattan yararlanıp, 27 bin 150 liraya sıfır kilometre otomobil satın alıp kullanmaya başladı. Ancak Akyokuş, yeni aldığı otomobilin motor arıza lambası yanınca daha dördüncü günde servise götürdü. Bu arıza altı kez tekrar etti, en son motor değişti. Arıza giderilmeyince, Adil Tansel Akyokuş, verimli kullanamadığı otomobilinden devamlı yararlanmayı engelleyen arızalar meydana geldiğini; bu arızaların bir yıl boyunca garanti kapsamında giderildiğini; ancak arızaların yeniden ortaya çıktığı için otomobilin ‘gizli ayıplı’ olduğunu belirtip, yenisiyle değiştirilmesi için avukatı Özcan Türkoğlu aracılığıyla 25 Ağustos 2009'da satın aldığı şirkete karşı dava açtı.
Avukat Özcan Türkoğlu, İzmir 1'inci Tüketici Mahkemesi'nde görülen dava için verdiği dilekçesinde, “Müvekkilimin, işi gereği sürekli araç kullanması gerekiyor. Sıfır kilometre aldığı otomobilin arıza yapıp, tamirde olması, işini engellemiştir. 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'un 4'üncü maddesi ayıplı bir malın yenisiyle değiştirilmesi gerektiğini belirtiyor. Otomobil tamir edilmesine rağmen, sürekli aynı arızayı göstermiştir. Bu da müvekilimin araçtan soğumasına neden olmuştur” dedi.
Mahkeme tarafından görevlendirilen bilirkişi, makine motor uzmanı Cem Sayan, hazırladığı raporda, “Garanti kapsamında 6'dan fazla arıza oluşmuştur. Bu arızalar kullanım hatasından değil, imalat hatasından kaynaklanan arızalardır. Bu nedenle araç gizli ayıplı bir maldır. Aracın aynı marka ve model başka bir araç ile değiştirilmesi gerekir” dedi.
Davalı otomobil firması adına verilen cevap dilekçesinde ise, “Davacının talebi iyi niyet kaidelerine, denkleştirici adalet ilkelerine aykırıdır. Araçla ilgili tüm şikayetleri garanti kapsamında giderilmiştir. Hukuki dayanaktan yoksun olan davanın reddini istiyoruz” denildi.
İzmir 1'inci Tüketici Mahkemesi Hakimi Ahmet Yıldırım, davacının talebinin yerinde, dava konusu aracın ayıplı mal kapsamında olduğunu belirtti. Firmanın stoklarında bulunmadığı belirtildiğinden, aracın değeri olan 27 bin 150 TL'nin yasal faizi de hesaplanarak ödenmesine karar verdi. Akyokuş'un avukatı Özcan Türkoğlu, bu kararın diğer tüketiceler için de örnek oluşturacağını, bu tür sorunları olan kişilerin dava açması gerektiğini söyledi.