Tüketicileri tüketen satış sonrası hizmetler

Güncelleme Tarihi:

Tüketicileri tüketen satış sonrası hizmetler
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 14, 2005 00:00

Güzel kuÅŸe kağıda basılı, yüzlerce teknoloji ürününün size el sallayıp göz kırptığı katalog veya reklamlar her yerde karşımıza çıkıyor. KataloÄŸu karıştırıyor ve son teknoloji ürünlerinin özelliklerini okumaya baÅŸlıyorsunuz. Centrino, P4, IDE, HDD, Combo, Slot, Ram vs. diyene kadar bir ÅŸeyleri almayı kafanıza koyuyorsunuz. Ne de olsa taksitli, kolayca ödeyebiliyor ve aynı gün satın alıp evinize getirebiliyorsunuz. MaÄŸazanın satış elemanları bütün ürünlerin teknik özelliklerini ezbere biliyorlar, ne sorsanız anında cevap alıyorsunuz. Bu ürünlerin hepsi de bilindik marka, bu sebeple güvensizlik ortamına ve kuÅŸkuya asla yer yok. Ãœrün bozulsa bile garantisi var. Yedek parça sıkıntısı ise hiç yok, o kadar bol ve ucuz ki. Teknik servisler arızayı anında gideriyor, sizin de markaya güveniniz daha bir artıyor.Marka mı, tüketici miNe yazık ki, Türkiye’de durum böyle deÄŸil. Nedense bir çok marka kendisini tüketicinin üstünde görüyor. Tüketiciye ilk darbe maÄŸazaların satış elemanlarından geliyor. ÇoÄŸu, sattığı ürünün detaylarını bilmiyor. Satış sonrası darbeler devam ediyor. Ãœründe herhangi bir ayıp (arıza) çıksa, ‘kullanıcı hatası’ deyip iÅŸin içinden çıkabiliyorlar. Garanti süresi dolan ürünün ise hiçbir ÅŸansı yok. Servis ücretleri veya yedek parça fiyatlarına ne demeli? Arıza tespit bedeli 50 dolardan baÅŸlıyor. Dünyaca ünlü bir markanın 1000 dolar satış fiyatlı dizüstü bilgisayarının LCD ekran arızası için 800 dolar talep ettiÄŸi çok duyulmuÅŸ örnektir. Bazı durumlarda bozuk ürün, gitti gelmez oluverir, sorulunca da incelemede olduÄŸu söylenir, fakat nerede ve ne durumda olduÄŸu söylenmez. Yenisini satmanın ilk kuralı bu olsa gerek.Yasalarla ilgili bazı ipuçları verelim. Her tür malın asgari garanti süresi 2 yıldır. Yani, ister hazır konfigürasyon, isterse toplama bilgisayar olsun her donanım parçası 2 yıl garantilidir. Türkçe kullanma kılavuzu verilmesi zorunludur. Kullanıcı hataları garanti kapsamı dışındadır. Kullanıcı hatasının ne olup olmadığı genellikle kullanma kılavuzunda tüketiciye bildirilen uyarılara göre belirlenir. HAKKINIZI ARAYINMalın ayıplı çıkması halinde tüketici, satın almadan sonraki 30 gün içinde satıcıya, üreticiye veya dağıtıcıya baÅŸvurarak malın bedelinin iadesini, malın yenisiyle deÄŸiÅŸtirilmesini, ayıp oranında bedel indirimini veya ücretsiz tamir edilmesini isteme haklarına sahiptir. Tüketici, bu haklardan dilediÄŸini seçebilir ve talep edebilir.Ayıplı malın tamirinin istenmesi seçilmiÅŸse veya malın satın alınmasından 30 gün geçtikten sonraki bir süre içinde arıza ortaya çıkarsa, satıcı, servis veya ithalatçı, malın kendisine tesliminden sonra en fazla 30 gün içinde onarıp malı tüketiciye saÄŸlam bir ÅŸekilde teslim etmek zorundadır. Garanti kapsamı altındaki mallarda, onarımdan dolayı işçilik ve yedek parça ücretleri talep edilemez. Tüketiciyi korumakla yükümlü derneklerin, örgütlerin ve Sanayi Ticaret Bakanlığı’nın satış sonrası destek konusunda, özellikle fahiÅŸ yedek parça fiyatları konusunda acilen bir düzenleme yapması gerekiyor. Aksi takdirde, tüketicinin markalardan daha öncelikli olduÄŸunu söylemek çok zor olur. Düşünsenize, afilli reklam metinlerinin bir tarafına yedek parça ve arıza tespit ücretlerinin yazıldığını. O zaman da bu süper markaları satın alan olacak mı?Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!