A.A.
Oluşturulma Tarihi: Ocak 28, 2008 11:24
Tukaş Genel Müdürü Ahmet Uysal, salçada artan iç ve dış talebe yanıt verebilmek amacıyla Torbalı ilçesindeki tesislerinde 5,9 milyon YTL'lik kapasite artırımı yatırımı yapacaklarını belirtti.
Uysal, 2001-2004 döneminde fabrika ve ürün yatırımlarına ağırlık verdiklerini, bu dönemde ürün gamının artmasıyla “mega gıda markası” haline geldiklerini söyledi. 2004-2007 döneminde ise büyümenin stabil hale getirildiğini ifade eden Uysal, 2008 yılına ise yeniden yatırım projeleri ile başladıklarını belirtti.
2008 yılında temel ürün kategorilerinde mevcut pazar paylarını artırarak lider marka olmayı hedeflediklerini ifade eden Uysal, şu bilgileri verdi:
“Bu kapsamda salça sektöründe gerek iç gerekse dış pazarda artan talep nedeniyle salça üretim kapasitesini artırmaya karar verdik. 2008 üretim sezonunda faaliyete başlamak üzere Torbalı fabrikasında yeni salça üretim tesisi kurulması projesini hayata geçiriyoruz. Bu yatırımla birlikte Tukaş'ın salça üretim kapasitesinde yıllık 10 bin tonluk artış sağlanacak.
5,9 milyon YTL'ye mal olması planlanan tesisinin 2008 yılı net satış hasılatına 26,5 milyon YTL katkı sağlayacağını öngörüyoruz. Bu yatırım sonucu 40 bin ton olan yıllık salça üretim kapasitesi, 50 bin tona toplam üretim kapasitesi ise 169 bin tona ulaşacak.”
Halen iç pazarda en büyük 2 üreticiden biri olduklarını ve 2007 yılında perakende salça pazarından yüzde 20 pay aldıklarını ifade eden Uysal, KalDer tarafından açıklanan Türkiye Müşteri Memnuniyet Endeksi'nde 2007 yılının 3. çeyrek sonuçlarına göre “salça, konserve ve sos” kategorisinde en yüksek müşteri memnuniyetine sahip marka olduklarını söyledi.
SEKTÖRÜN TEŞVİK BEKLENTİSİ
Salça İmalatçıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini de yürüten Uysal, geçen yıl görülen kuraklığa bağlı olarak inen domates rekoltesinin salça üretimini düşürdüğünü, 2006 yılından stoksuz olarak 2007 yılına geçen şirketlerin 2008 yılına da stoksuz girdiğini ifade etti.
Uysal, 2008 yılında ise hasat verimliliğinin ve rekoltenin 2007 yılına göre daha yüksek olmasının beklendiğini söyledi.
Küresel rekabet koşulları nedeniyle üreticinin sözleşmeli tarıma olan ilgisinin azaldığını, hammadde fiyatlarının ve enerji maliyetlerinin büyük sıkıntı yarattığını dile getiren Uysal, YTL'nin aşırı değerli yapısı nedeniyle firmaların fiyat rekabetinde zorlandığını söyledi.
Türk domates salçası üreticilerinin yüksek kalitesine rağmen rağmen fiyat tutturamadığı için pazar kaybettiğine dikkat çeken Uysal, şunları söyledi:
“Türkiye'de geçmiş yıllarda toplam salça üretiminin ortalama yüzde 45'i iç pazarda tüketilirken, yüzde 55-60'ı ise ihraç edilmekteydi. Bu oran, şu anda tersine döndü. Yıllık domates salçası ihracatı geçmiş yıllarda ortalama 150 bin ton iken, şu anda 100 bin ton seviyesine geriledi. Rekabet koşulları nedeniyle pazarlarımız sürekli daralıyor. Dış pazardaki fiyat baskısının 2008 yılında da süreceği öngörülmektedir.
Sektörün içinde bulunduğu zorlu rekabet koşullarına karşın 2008 yılından itibaren AB'de verilmekte olan sübvansiyonların azalması sonucu bu ülkelerde üretimin düşeceği beklenmektedir. Avrupa ülkelerinin salça taleplerinin Türkiye'ye yöneleceği beklentisi, sektör için ihracatta bir avantaj olarak değerlendirilebilir.
Avrupa ülkelerinde sağlık konseptinin güçlenmesiyle domates ürünlerinin tüketimindeki artış trendi göz önünde bulundurulduğunda, ülkenin salça ihracatının artacağının beklendiğini kaydeden Uysal, 2008 yılının da kaybedilmemesi için sektöre özel teşvik uygulamalarının gerçekleştirilmesi gerektiğini söyledi.