OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 17, 2003 00:00
Türkiye Bilimsel ve Teknik AraÅŸtırma Kurumu (TÃœBÄ°TAK) Marmara AraÅŸtırma Merkezi'nde (MAM) prototipi tamamlanan, Türkiye'nin ilk hibrid (iki enerjili) elektrikli taşıtı tanıtıldı. MAM Enerji Sistemleri ve Çevre AraÅŸtırma Enstitüsü tarafından AÄŸustos 2002 yılında baÅŸlanan proje uyarınca, TOFAÅž üretimi DOBLO marka taşıt, 11 aylık bir çalışma sonucunda hibrid elektrikli taşıt haline dönüştürüldü. TÃœBÄ°TAK MAM BaÅŸkanı Prof. Naci Görür, tanıtım toplantısında yaptığı konuÅŸmada, elektrikli taşıt projesinin çevre kirliliÄŸinin önlenmesi ve enerji tasarrufu açısından büyük önem taşıdığını söyledi. Yeni projeyle, özellikle Ä°stanbul büyükÅŸehir Belediyesi'nin yakından ilgilendiÄŸini bildiren Görür, ‘‘İstanbul'da 7 bin 200 belediye otobüsünün olduÄŸunu ve günde 50 ton yakıt harcadıklarını düşünürsek, gerçekten önemli bir çalışma’’ dedi. Elektrikli taşıt projesinin yanı sıra 'Bor Türevleri Teknolojisi''ve ‘‘Yakıt Pili Projesi'ni yürüttüklerini dile getiren Görür, ‘‘TÃœBÄ°TAK, zihinlerde yer ettiÄŸi gibi beceriksiz, hantal ve ağır bürokrasi ile çalışan devlet kuruluÅŸu deÄŸil, devletin aydın yönüdür’’ diye konuÅŸtu. TOFAÅž Türk Otomobil Fabrikası A.Åž. adına konuÅŸan FIAT Uluslararası Ä°ÅŸ GeliÅŸtirme BaÅŸkanı Jan Nahum da, Türkiye'nin 50 yılda sanayileÅŸme alanında büyük geliÅŸmelere imza attığını belirterek, ‘‘GloballeÅŸen dünyada dışa açılan Türkiye, bir zamanlar kendisinden uzakta olan geliÅŸmiÅŸ ülkeleri sanayi ve teknoloji alanında yakaladı’’ dedi. Türkiye'nin otomotiv sektöründe ithalata dönük sanayiden ihracata yöneldiÄŸine iÅŸaret eden Nahum, ‘‘Türkiye, Avrupa'nın otomotiv üretim merkezi haline dönüştü. Dünya Türkiye'ye ihtiyaç duyuyor. Deneyim ve yetenek var, bunu teknolojiye dönüştürmek gerekiyor’’ diye konuÅŸtu. 130 kilometre hız yapabilen, egsoz emisyonu ve gürültüsü yok denecek kadar az olan taşıttaki elektrik motoronun rejeneratif frenleme yapması sayesinde, günümüz araçlarında kaybolan enerji geri kazanılarak akülerde depolanıyor. Â
button