Tübitak’tan su bazlı yol işaretleme boyası projesi

Güncelleme Tarihi:

Tübitak’tan su bazlı yol işaretleme boyası projesi
Oluşturulma Tarihi: Kasım 09, 2010 12:16

EN uzun karayolu ağına sahip ülkeler arasında bulunan Türkiye’de yıllık ortalama 50 milyon TL harcama ve 13 bin ton toluen karışımlı boya kullanılarak yapılan yol çizgi çalışmaları için, hem masrafı azaltacak, hem de çevreye zarar vermeyecek ‘Su bazlı çizgi boyası’ üretimi için çalışma başlatıldı.

Tübitak Marmara Araştırma Merkezi’nde başlatılan çalışma ile geliştirilecek su bazlı boyalar, içinde çözücü olarak kullanılan toluen olmayacağından zararlı emisyonlara da yol açmayacak.

Tübitak Marmara Araştırma Merkezi Başkan Vekili Prof. Dr. Önder Yetiş’ten alınan bilgilere göre Karayolları Genel Müdürlüğü yılda ortalama 13 bin ton yol çizgi boyası tüketiyor. Sadece boyanın maliyeti 26 milyon TL’yi buluyor. Bu boyanın içinde çözücü olarak, emisyonu insan ve çevre sağlığına zararlı olan 3 bin 250 ton da ‘Toluen’ adlı solvent kullanılıyor. Cam kürecik uygulamalarıyla birlikte Karayolları Genel Müdürlüğü’ne yolların çizilmesi yaklaşık 50 milyon TL’ye maloluyor.

Tübitak Marmara Araştırma Merkezi, hem yıllık boya maliyetini yaklaşık 8 milyon TL düşürecek, hem de toluen gibi zararlı emisyonlara yol açmayacak su bazlı yol çizgi boyası geliştirilecek projenin çalışmasına başladı. Su bazlı sisteme geçişle, emisyon probleminin giderilmesinin çevre açısından zararının minimuma indirilecek olmasının en büyük kazanç olacağı vurgulanırken, proje sonucu geliştirilecek ürünlerin, ticari ve askeri amacı olan başka sistemlere de uygulanabileceği belirtildi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!