Oluşturulma Tarihi: Eylül 22, 2009 02:00
Dün akşam Kütahya’dan Eskişehir’e geçen Hürriyet Hakkımızdır/Tren Özgürlüktür Treni, yarın Ankara Garı’nda büyük bir kutlamaya da evsahipliği yapacak.
HÜRRİYET HAKKIMIZDIR TRENİ KÜTAHYA'DA
TRENDEN FOTOĞRAFLAR
DEMOKRASİYİ GELİŞTİREN YOLCULUK
BELEDİYECİLİĞİN CILKI ÇIKMIŞ
BİRAZ DA BÜYÜKLER USLU DURSUN
ÖZGÜRLÜK TRENİ ÇOCUKLAR İÇİN KALKTI
BURDURLU HALA TREN İSTİYOR
EFELER DE ORDAYDI JAPONLAR DA
Çünkü yarın Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın 153’üncü yıldönümü.
HÜRRİYET Treni projesinin ana ortağı Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) biliyorsunuz. O yüzden yolculuğun adı, Hürriyet Hakkımızdır/Tren Özgürlüktür! TCDD personeli tıpkı geçen yıl olduğu gibi, bu yıl da hem trenimizin, hem de projenin güvenli bir şekilde yürümesi, ayrıca demiryollarının ve yeni projelerin tanıtılması, raylar üzerindeki hayatımızın kolaylaştırılması gibi çok yönlü bir görevi üstleniyor. Bu yolculuk, bir yandan insanlara haklarını hatırlatırken, bir yandan da trenin ne tür özgürlükler sunduğunu anlatıyor.
Çağdaş Türkiye’nin temelinde olan önemli kurumlardan biri demiryolları. Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de toplumsal ve bireysel özgürlükler, demiryolunun ulaştığı yerlerde gelişmeye başlıyor önce. “Bu yüzden tren özgürlüktür” diyor demiryolcular. Ayrıca, yolculuk sırasında başka hiçbir ulaşım aracında trende olduğu kadar özgür hareket edemiyor insan; biz tren seyir halindeyken, çalışıyoruz, yürüyoruz, istersek koşuyoruz, duş alıyor, dans ediyor, birbirimizi ziyarete gidiyoruz. O arada manzaramız sürekli değişiyor. Bu yüzden de tren özgürlük.
Hayatın artık durup düşünmeye, derinleşmeye, çoğaltmaya izin vermeyen hızına da direniyor tren; o manzarayı uzun uzun seyrederek fark etmeye, iç yolculuklara izin veriyor. Bu yüzden de özgürlük.
İhmal edilen uygarlık
Ve o tren yarın Türkiye’deki 153’üncü yılını kutluyor. 23 Eylül 1856’da İzmir-Aydın hattının açılmasıyla doğan Türk demirağı, cumhuriyet dönemine girerken dört bin kilometrelik uzunluğa sahipti. 1924-1940 arasında, tüm yokluklara, yoksulluğa ve teknolojik yetersizliğe rağmen yaklaşık 3.300 kilometrelik demiryolu yapıldı, sonraki on yılda ise buna ancak 458 kilometre eklenebildi. Ama o dönemde gerçekleşen en önemli şey, yabancı devletlerin elindeki hatların millileştirilmesiydi.
1950’de 7.671 kilometreye ulaşan demiryolu ağı, o dönemden sonra karayolu yatırımlarına öncelik verilmesi nedeniyle anlaşılmaz bir şekilde ihmal edildi, tüm gelişmelerin gerisinde kaldı, hatta geriledi. İşte bu yüzden 1950’de 7.671 kilometre olan demiryolları, günümüzde ancak 10.984 kilometreye ulaşabildi. Dolayısıyla taşıma içindeki payı sürekli düştü; 1950’de yolcuda yüzde 42, yükte yüzde 78 olan oranlar, yüzde 2’lere, 5’lere indi.
Hedef büyükTCDD şimdi bu kaderi değiştirmeye çalışıyor. Mevcut sistemin yenilenmesi, hızlı tren hatlarının açılması, yerli demiryolu sanayiinin güçlendirilmesi, ileri demiryolu sanayinin geliştirilmesini hedefliyor. Marmaray, Ankara-İstanbul, Ankara-Konya, Ankara-Sivas yüksek hızlı tren, Kars-Tiflis-Bakü demiryolu projeleri, buna örnek. Adapazarı’nda hızlı tren fabrikası, Kardemir’de ray üretilmesi, Erzincan Ray Bağlantı Elemanları Fabrikası ile yüksek hızlı trene uygun makas ve travers fabrikaları da öyle...
2013’e kadar 1500, Cumhuriyetin 100’ncü yılı olan 2023‘e kadar dört bin kilometre hızlı demiryolu ağı hedefleniyor. Bütün bunlar 23.5 milyar dolarlık yatırım demek. Amaç, sistemini tamamen yenilemiş, çevreci, konforlu, yenilikçi, ileri demiryolu sanayisiyle üreten, ihraç eden, etkin ve verimli bir demiryoluna sahip olmak.
Geçen yıldan bu yana neler yapıldıAnkara-Eskişehir arasında, saatte 250 km. hız yazan Yüksek Hızlı Tren (YHT) seferleri başladı. 3-3,5 saatlik süre 1,5 saate indi. Business vagonda 4 kanal müzik, görüntülü yayın ve her koltuğun arkasında LCD ekran var.
Yeni trenlerle Ankara-İstanbul arası 5,5, Ankara-Kütahya arası üç saate indi.
Adana-Mersin, İzmir-Aydın ve Eskişehir-Kütahya yolları yenilendi.
Yeni araçların yolcu bölümünde katlanabilir masalar, görüntülü ve sesli yolcu bilgilendirme sistemleri, dizüstü bilgisayarlar için güç kaynağı, engelliler için otomatik rampa ve bir kişilik tekerlekli sandalye yeri bulunuyor.
Eskişehir-İstanbul, Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren hatlarının temeli atıldı.
Kent içi ulaşım için 747 kişi kapasiteli yeni banliyö setleri geldi.
Bunların dışında, Tekirdağ-Muratlı projesiyle Ege- Avrupa ile bağlantısı 600 km. kısalacak. Kars-Tiflis Demiryolu’yla Kafkasya ülkeleri ve Çin’le doğrudan demiryolu bağlantısı olacak, Türkiye, Avrupa ve Asya pazarında transit ülke konumuna gelecek.
HÜRRİYET TRENİ’NDEN ANKARA’YAYarın Hürriyet alan tüm Ankaralılara Hürriyet Hakkımızdır Treni kalemi ve puzzle’ı, “Ayşegül Yelkenli Kullanıyor” ve “Yörüklerden Unutulmuş Masallar” dergileri hediye.
BUGÜN ESKİŞEHİR YARIN ANKARA’dayız