OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 18, 2004 00:00
Nüfus sayımında milyonlarca insanın fazla çıkmasından sonra, Türkiye'deki motorlu araç sayısı için de farklı rakamlar ortaya çıktı.OTOMOTİV Sanayicileri Derneği (OSD), hazırladığı bir rapor için Türkiye’deki araç sayısına bakmak istedi. Bunun için iki kaynak vardı. Devlet İstatistik Enstitüsü (DİE) ve Emniyet Genel Müdürlüğü.OSD’den bir yetkili önce DİE’nin internetteki sayfasına girdi. Trafikteki taşıtlarla ilgili istatistiklere ulaştı, rakamı ‘Yıllara göre motorlu kara taşıt sayısı’ tablosunda buldu:2004 Temmuz ayı itibariyle 8.030.488 kara taşıtı var.Sonra Emniyet Genel Müdürlüğü’nün internetteki sayfasına yöneldi. Orada da taşıtlarla ilgili istatistikleri buldu. Gördüğüne inanamadı. Buradaki taşıt sayısı 1 milyon adedi aşan oranda DİE’den daha fazlaydı.Birkaç kez DİE’yi ve Emniyet Genel Müdürlüğü sayfasını taradılar. Sonuç aynı çıkıyordu. Emniyet Genel Müdürlüğü’ne göre taşıt sayısı DİE’ye 1 milyondan fazla fark atıyordu. OSD yetkilileri farkı araştırmayı iş edinip, önce Emniyet Genel Müdürlüğü’ne mektup yazdı:‘Motorlu kara taşıt sayısı sizde DİE’ye göre 1 milyonu aşan sayıda fazla görünüyor. Biz bu konuda sağlıklı rakama ulaşmak istiyoruz. Bu fark nereden kaynaklanıyor. Doğru veriler sizinki mi yoksa DİE’nin mi?’Emniyet Genel Müdürlüğü yanıt verdi: ‘Biz
trafik tescil belgelerine bakıyoruz. Dolayısıyla bizim veriler gayet saÄŸlıklı.’OSD, aynı soruyu bu kez DÄ°E’ye yöneltti:‘Türkiye’deki motorlu taşıt sayısı konusunda Emniyet Genel Müdürlüğü ile aranızda 1 milyonu aÅŸan sayıda fark var. Emniyet’e göre Türkiye’deki taşıt sayısı sizin istatistiklerinizden çok yüksek. Biz bu rakamlardan hangisini doÄŸru kabul edeceÄŸiz. Fark nereden kaynaklanıyor.’DÄ°E’den aldıkları yanıt daha ilginç oldu: ‘Yasalar istastik düzenleme yetkisini DÄ°E’ye vermiÅŸtir. BaÅŸka kurumlar istatistik düzenleyemez.’Gelen yanıtlar OSD’nin sıkıntısını yaÅŸadığı rakam karmaÅŸasını çözmedi. Emniyet Genel Müdürlüğü’nün mü, yoksa DÄ°E’nin mi rakamlarını baz alabileceklerine gelen yanıtlarla karar veremediler.Olayı öğrenince rakamları ben de kontrol ettim. DÄ°E’ye göre Temmuz 2004 itibariyle Türkiye’de 8 milyon 030 bin 488 motorlu kara taşıtı bulunuyor.Emniyet Genel Müdürlüğü’nün sayfasında dosya yoÄŸunluÄŸu yüzünden rakamlara ulaÅŸmakta zorlandım. Sonunda 2002 yılının rakamını yakaladım:Türkiye’de 9 milyon 500 bin 235 motorlu kara taşıtı var.Baktım, aradaki fark tam 1 milyon 469 bin 747’ydi.Bir OSD yöneticisi ÅŸaÅŸkınlığını şöyle bir yorumla dile getirdi:‘Motorlu kara taşıtları için mutlaka vergi ödeniyor. Vergisi ödenen araçların doÄŸru kayıtları nasıl oluÅŸturulamıyor, anlamıyorum.’Türkiye’deki fabrikalardan çıkan taşıtların kaydı tutulur...Ä°thal araçlar da herhalde gümrükten belgesiz giremez...TrafiÄŸe çıkılırken mutlaka tescil ettirilip, ruhsat alınır...Maliye vergi için araç sahiplerinin peÅŸini bırakmaz...Yani, motorlu taşıtlarda teker dönmeye baÅŸladığında kayıt tutulur...Peki durum böyleyken trafikteki taşıtları neden doÄŸru sayamıyoruz?Sorunun yanıtını bilen var mı?BaÅŸbakan otobüsü alıp ne yapacakBAÅžBAKAN Recep Tayyip ErdoÄŸan, geçen perÅŸembe günü MAN Türkiye’nin Ankara’daki tesislerinde düzenlenen törene gittiÄŸinde sohbet sırasında ipucu verdi: ‘BaÅŸbakanlık için bir otobüse ihtiyacımız var. Yurt gezilerinde zaman zaman otobüs kullanmak istiyorum.’MAN yönetimi, ErdoÄŸan’ın verdiÄŸi ipucunu zamanında yakalayamadı. ErdoÄŸan daha sonra isteÄŸini kendisine otobüs maketi sunulurken mikrofonda yineledi:‘Ben de gerçek otobüs vereceksiniz sanmıştım...’MAN yetkilileri, tören karmaÅŸasında bu isteÄŸin farkına son anda vardı. ErdoÄŸan sahnedeyken, ‘Buyurun Sayın BaÅŸbakanım iÅŸte otobüsün anahtarı’ deme fırsatını kaçırdı. Otobüs hediye iÅŸlemi fabrika turu sonunda gerçekleÅŸebildi.Åžimdi herkes ‘ErdoÄŸan otobüsü ne yapacak’ diye merak ediyor. MAN yönetimi de, ‘BaÅŸbakan, makam otobüsü için bizi seçti’ sevinci yaşıyor.Â
button