Türkiye'de her yıl binlerce kişinin ölümüne ve yaralanmasına, milyarlarca lira maddi zarara neden olan
trafik kazalarının oluşunda en çok insan faktörünün rol oynadığı belirlendi.
Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi (SDÜ) Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Makina Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. İsmail Hakkı Akçay, ''Türkiye'de Trafik Kazalarının Oluş Nedenleri ve Sonuçları'' konulu bir araştırma yaptı.
Araştırma sonuçlarına göre hazırlanan bildiri, Makine Mühendisleri Odası Antalya Şubesi'nce düzenlenen ''1. Kent İçi Ulaşım ve Trafik Sempozyumu''na sunuldu.
Doç. Dr. Akçay'ın uzun yılda elde edilen istatiksel rakamları karşılaştırarak gerçekleştirdiği araştırmasında, kazaların oluşunda sırasıyla sürücü, yaya, yol ve araç faktörlerinin rol oynadığı saptandı. İnsan faktörünün (sürücü ve yaya) yüzde 97-99 oranıyla, kusur payı ile ilk sırayı aldığının ortaya çıktığı araştırmada, insan hatalarını yol hataları ve araç hatalarının izlediği belirlendi.
Doç. Dr. Akçay, sürücü hatalarının bilinçsizlik, umursamazlık, kural ihlali; alkollü, uykusuz, stresli ve dalgın araç kullanma; tedbirsizlik, acelecilik ve dikkatsizlik şeklinde sıralanabileceğini bildirdi.
Doç. Dr. Akçay, şehir içi ve dışında en çok işlenen direkt kusurun arkadan çarpma, ikinci sırada da kavşak ihlali olduğuna dikkati çekerek, aşırı hız yapmanın da en sık işlenen kusurlardan biri olduğuna değindi.
EN ÇOK ÖLÜMLÜ KAZA DÜZ YOLDA OLUYOR Doç. Dr. Akçay, karayollarının dünya standartlarına uygun olmaması,yeterli ışık ve işaret lehvalarının bulunmaması, ışık ve işaret lehvalarının hatalı ya da eksik konulması, yolların yeterli genişlik ve meyilde olmaması, yollarda çukur bulunması, aşırı düşük banket, yolların fazla virajlı veya kaygan olması, yolda yeterli görüş açısının sağlanmaması, asfaltın erimesi, yol eğimlerinin uygunsuzluğu ve gevşek zeminin kazalara neden olduğunu söyledi.
Doç. Dr. Akçay, kazaların meydana geldikleri yerlerin incelenmesinden de, en çok ölümlü kazaların düz yolda meydana geldiğini, düz yolu hafif virajlı yollar, üçlü kavşaklar, köprü üstleri, tünel içi, menfez üstü, tepe üstü, kasis, bağlantı yolu, kontrollü ve kontrolsüz demiryolu geçişlerinde meydana geldiğinin ortaya çıktığını açıkladı.
KARA NOKTALAR Trafik kazalarının meydana geldiği noktaları da uzun yar istatistiklerine göre derleyen ve harita üzerinde noktalayan Doç. Dr. Akçay, trafik kazalarının en yoğun olarak İstanbul, İzmit, Adapazarı, Tekirdağ, İzmir, Adana, İçel, Samsun, Çorum, Burdur, Antalya, Ordu, Bilecik, Zonguldak, Afyon, Bolu, Rize, Karabük ve Kırıkkale'de meydana geldiğini ifade etti.
Doç. Dr. Akçay'ın araştırmasına göre, Türkiye karayollarındaki belli başlı 28 ''kara nokta'' şöyle belirlendi:
-(Malkara-Şarköy) Ayrımı-Kınalı Kavşağı
-İstanbul Boğaz Köprüsü-İzmit çıkışı
-İzmit, Karamürsel ayrımı-Yalova
-Hendek-Düzce
-Düzce-Akçakoca
-Bolu Dağı Geçişi
-Ereğli-Zonguldak-Devrek
-Gerede-Kurşunlu
-Sungurlu-Samsun
-Ünye-Samsun
-Of-Ardeşen
-Karacabey-Bandırma-Edincik
-Bursa giriş ve çıkışları
-Osmaneli-Bilecik-İnönü
-Keskin-Kırıkkale-Balışeyh
-Altınoluk-Edremit-Burhaniye
-Çeşme-İzmir-Manisa giriş ve çıkışları
-Çifteler, Afyon Ayrımı-Afyon
-Ürgüp-Kayseri çıkışı
-Doğanşehir, Malatya ayrımı-Malatya çıkışı
-Hankendi-Elazığ-İçme
-Selçuk-Kuşadası-Söke-Milas
-Sarayköy-Denizli-Tavas ayrımı
-Afyon, Sandıklı ayrımı-Burdur-Çeltikçi
-Muğla-Marmaris
-Kumluca-Antalya
-Manavgat-Alanya
-Taşucu-İçel-Adana-Ceyhan