Oluşturulma Tarihi: Nisan 23, 2008 00:00
Dünya Sağlık Örgütü, tüm ölümler arasında 1990'lı yıllarda 9'uncu sırada olan trafik kazalarında gerçekleşen ölümlerin 2020'de 3'üncü sıraya yükseleceğini öngörüyor.
Renault'un Yol Güvenlik Politikası Direktörü Jean Yves Le Coz,
trafik kazaları sonucu meydana gelen ölümlerin yüzde 90'ının düşük gelirli veya orta gelirli ülkelerde gerçekleştiğini ifade ederek, trafik kazalarının ve ölümlerinin maliyetinin bütün dünyada 420 milyar Euro olduğunu belirtti. Le Coz, "Renault olarak trafik güvenliği sorununun çözümü için yılda 100 milyon Euro'nun üstünde yatırım yapıyoruz" dedi.
FRANSIZ Renault'un Yol Güvenlik Politikası Direktörü Jean Yves Le Coz, trafik kazaları sonucu meydana gelen ölümlerin yüzde 90'ının düşük gelirli veya orta gelirli ülkelerde gerçekleştiğini ifade etti. Le Coz, "Dünya Sağlık Örgütü, tüm ölümler arasında 1990'larda 9'ıncı sırada olan trafik kazalarında gerçekleşen ölümün, 2020'de 3'üncü sıraya yükseleceğini öngörüyor. Avrupa Birliği (AB) ise 2000 yılında 50 bin olan trafik kazalarında ölüm sayısını 2010 yılına kadar 25 bine indirmeyi planlıyor" dedi.
Le Coz, Paris'te CERAM Mortefontaine Deneme Merkezi'nde yaptığı sunumda, hem trafik kazalarının neden ve sonuçlarına hem de Renault'un bu konudaki politikalarını açıkladı. Trafik kazalarının ve ölümlerinin maliyetinin bütün dünyada 420 milyar Euro, AB'de ise 200 milyar Euro olduğunu belirten Le Coz, trafik kazalarının yüzde 80'inin insan hatasından kaynaklandığı belirtti. Renault'un, insanı her zaman araçlarının tasarımının kalbine yerleştirdiğini, aracın içinde ve dışında güvenlik istediklerini söyleyen Le Coz şöyle konuştu: "Biz güvenlik için yılda 100 milyon Euro'nun üzerinde yatırım yapıyoruz. 3 araştırma ve deney merkezinde 600 uzman sadece bu konuda çalışıyor. Yol güvenliği, müşteri için bir beklenti, Renault için ise mutlaka gerçekleştirdiğimiz bir talep haline geldi."
Renault'un 50 yıldan uzun süredir araçlarının güvenliğini iyileştiren teknolojileri araştırma ve geliştirme yönünde çalışmalar yaptığını anlatan Le Coz, Renault'un bu konudaki uzmanlığını kaza araştırmalarından elde edilen reel güvenlik verileri üzerinde temellendirdiğini, EuroNCAP çarpışma testlerinden en yüksek not alan 9 modeliyle Renault'un, güvenlik alanında "tartışmasız üstünlüğe sahip" bir ürün yelpazesi sunduğunu kaydetti. Yol güvenliğinin, önemli bir kamu sağlığı konusu olduğunu vurgulayan Le Coz, dünyada trafik kazaları nedeniyle yılda 1.2 milyon ölüm gerçekleştiğini ve 50 milyondan fazla yaralı olduğunu, ancak gerçek bir bilinçlenme ve eğitim eğrisi oluştuğunu söyledi.
TEKNOLOJİ HERŞEY DEMEK DEĞİLÇarpışma durumunda araç içindekileri en iyi şekilde koruma temel bir öneme sahipse de kazanın olmasına engel olabilmenin mutlak bir öncelik olduğunu vurgulayan Le Coz, mevcut teknolojiler sayesinde, hedef risklerin belirlenmesi, sürücünün uyarılması, sürücüye yardım ve gerekirse hatalarının düzeltilmesinin amaçlandığını kaydetti. Le Coz, şöyle devam etti:
"Bugün, Renault kazadan sakındırmayı veya yolcuların tamamını korumayı sağlayan yeni güvenlik sistemleri üzerinde ara vermeden çalışmaktadır. Güvenlik konusunda yapılan tercihler sürücüyü sorumlu kılarak daha fazla önleme, daha fazla sakındırma üzerine dayanmaktadır. Fakat teknoloji her şey demek değildir. Renault, aynı zamanda Türkiye dahil 23 ülkede tüm yol kullanıcılarının davranış biçimlerini iyileştirmek için birçok program bazında eğitim ve bilinçlendirme projeleri yürütmektedir. Dünyanın en kapsamlı sosyal sorumluluk projesi olarak kabul edilen 'Herkes İçin Güvenlik' programında yaklaşık 10 milyon çocuk ve genç bilinçlendirildi. Türkiye'de de 6 yıldır uygulanan Sokakta İlk Adımlar Yol Güvenliği Eğitim Projesi'nden 26 ilde 270 bin öğrenci faydalandı."
Le Coz, Renault'un, dünyada trafik güvenliği sorununun çözümü yönünde de çalışmalar yaptığını anlatarak, "Gelecekte, güvenlik interaktif olacaktır. Araç içindeki teknolojiler, sürücüyü bilgilendirmek ve güvenlik sistemlerinin etkisini öne çekmek için çevre koşullarının algılanmasını iyileştireceklerdir. Renault Avrupa'da sürdürdüğü girişimini, güvenlik gereksinimlerini yerel kaza koşullarına ve müşteri ihtiyaçlarına uyarlayarak yeni pazarlara da yayıyor" dedi.
KURALLARA UYULMASI ŞARTLe Coz, kazaların yüzde 60'ında çocukların oturduğu koltukların yanlış kullanıldığının ortaya çıktığını ve Renault olarak çocuk koltuğunu araca iyi şekilde bağlayan Isofix sistemini kullandıklarını ifade etti. Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Le Coz, yol güvenliği konusundaki gelişmelerin teknolojiye dayanmaya devam edeceğini belirterek, trafik kurallarının belirlediği hız sınırlarına uyulduğu takdirde otomobillerde sunulan tüm güvenlik ekipmanları sayesinde kaza oluşumunun önlenebileceğini, kaza olması halinde de en az hasarla atlatılabileceğini kaydetti.
Verilen bilgiye göre, kazaların nedenlerinin anlaşılması, etkin sürüş destek sistemlerinin geliştirilmesi ve araçların tasarımı aşamasında farklı çarpışma konfigürasyonlarının dikkate alınması amacını taşıyan LAB, kuruluşundan bu yana, kaza geçirmiş 14 bin araç analiz etti.
Türkiye'nin kaybı 3 milyar dolarSon 10 yıldır ölümlü kazalarda Kore'nin ardından Dünya 2'inci olan Türkiye, 2007 yılında kaza ve ölüm oranlarındaki artışla birinciliğe yükseldi. 2007 yılında resmi kayıtlara göre 5 bin 4 kişi trafik kazalarında ölürken, kayda geçmeyen 5 bin kişi ise hastanelere kaldırıldıktan sonra hayatını kaybetti.
Türkiye'de trafik kazalarında oluşan maddi hasar miktarı 2006 yılına göre yüzde 18 artarak 2007 yılında 1 milyar 560 milyon YTL'ye ulaştı. Bu rakam sadece trafik ve kasko tazminatlarını kapsıyor. Buna yaralanma ve tedavi giderleri, daimi sakatlık, ölüm ve destekten yoksunluk tazminatlarını eklediğinizde ortaya her yıl yaklaşık 3 milyar dolarlık bir maddi kayıp da çıkıyor.