Güncelleme Tarihi:
İstanbul Büyükşehir Belediyesinin İstanbul Ticaret Odası (İTO) ile yürüttüğü ve çeşitli kurumların katkı sağladığı “kademeli mesai” uygulaması projesi, İTO'nun aylık yayını “İtovizyon”un Eylül sayısında yayımlandı.
İstanbul trafiğine çözüm için “kademeli mesai” uygulamasının önerildiği projeye göre, İstanbul'da işe başlama saatlerinin 06.00-10.30, iş bırakma saatlerinin ise 15.00-19.00 arasına yayılması öngörülüyor.
Bu kapsamda her gün trafiğe çıkanlar, “işçi, memur, özel sektör çalışanları ve öğrenciler” olarak 4 grupta toplanıyor. Bu grupların bir saat arayla trafiğe çıkmaları halinde 08.00-09.00 ile akşam iş çıkış saatlerinde trafiğin rahatlaması bekleniyor.
Buna göre, fabrikalar ve imalathaneler saat 06.00'da, resmi daireler, adliyeler, hastaneler ve diğer sağlık kuruluşları 07.00'de, bankalar, finans kuruluşları, odalar ve borsaların saat 09.00'da işe başlaması planlanıyor.
İlk ve orta dereceli okulların 08.00'de, üniversitelerin saat 10.00'da eğitime başlaması önerilirken, çöp toplama saatlerine de yeni düzenleme getirilerek, özel durumlar haricinde çöplerin saat 10.00-12.00 ile 22.00-24.00 saatleri arasında toplanması öngörülüyor.
Kademeli mesai uygulamasının hayata geçirilmesi ile “toplu taşımanın daha fazla tercih edilmesi, ulaşım yoğunluğunun zamana yayılması, böylece trafik akış hızının artması, trafik yoğunluğunun azalması” hedefleniyor.
İSPARK YÖNETİM KURULU ÜYESİ
İstanbul Büyükşehir Belediyesi İstanbul Otopark İşletmeleri Ticaret A.Ş (İSPARK) Yönetim Kurulu üyesi Dr. İhsan Erbaş, sivil toplum kuruluşları ile beraber bu çalışmayı hazırladıklarını belirterek, “Çalışmayı Valimiz Muammer Güler'e teslim ettik. Birkaç haftaya kadar devreye girmesini bekliyoruz” dedi.
Üniversitelerin eğitime başlama saatlerini rektörlerin kararı ile 10.00'a aldıklarını, büyük iş merkezlerini belli saatlere dağıttıklarını ifade eden Erbaş, bu uygulama ile trafikte güzel bir akışın yakalanacağını bildirdi.
“Bu uygulama ile vasıtada yüzde 20 rahatlama olabilir” diye konuşan Erbaş, yeni uygulama ile işe başlama ve dönüş saatlerinin geniş bir zaman aralığına yayılacağını vurguladı.
Özel sektör servis araçlarını da düzene sokmaya çalışacaklarını dile getiren Erbaş, “Eczacıbaşı Holding ile 'Neden bu kadar çok servis arabası kullanıyorsunuz?' diye ön görüşme yaptık. Belediyenin de çok fazla servis otobüsü var. Onlar da yolları tıkıyor. Servis arabalarının kısıtlanmasına belediye ve kurumlardan başlayacağız, daha sonra özel sektöre yaygınlaşacak” dedi.
“ÇOK BÜYÜK DESTEK VAR”
İTO Şehiriçi İnsan Taşımacılığı Komitesi Başkan Yardımcısı ve TURSAN Ulaşım Hizmetleri Genel Müdürü Hakan Orduhan da, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile birlikte yürüttükleri projeye ilişkin raporu bazı sivil toplum örgütlerinin, üniversitelerin, ticaret odalarının görüşlerini de alarak hazırladıklarını söyledi.
Orduhan, “İlk projeyi iki sene önce başlatırken tüm birimlere bunu duyurarak bilgilendirdik. Daha sonra projeyi hazırlayarak İstanbul Büyükşehir Belediyesine gönderdik ve belediyenin görevlendirdiği birimle çalışmaya başladık. Şimdi bu çalışma tamamlandı, milli eğitim ve valiliğe gönderildi” diye konuştu.
Okulların eğitime başlama saatlerinin geçen hafta 09.00'a alındığını hatırlatan Orduhan, “Bu, bizim programla uyumsuz. Programda okulların eğitime başlama saati 08.00 olarak görünüyor ama yine de bizim programın işleyişini bozmayacak. Saat 08.00'e özel sektörün çalışma saatini çekerek bunu telafi etmemiz mümkün olacak” dedi.
Uygulama safhasında otoritenin İstanbul Büyükşehir Belediyesinde olacağını vurgulayan Orduhan, İstanbul'daki ulaşım saati uygulamasının resmi makamlarca duyurulacağını ve herkesin buna uyacağını kaydetti.
Orduhan, “Üniversiteler, odalar, valilik, Milli Eğitim, bu konu ile ilgili görüşmeler neticesinde bilgilendirildiler ve bunlar “olur”u alınan kurumlar arasında. Bunun dışında diğer sivil toplum örgütleriyle de görüşüldü, çok büyük destek var” dedi.
Hakan Orduhan, kademeli mesai uygulamasına geçilmesiyle İstanbul'da trafik akış hızının artacağını ifade ederek, trafik yoğunluğunun dağılmasıyla insanların trafikte kalma sürelerinin azalacağını, akaryakıtta ciddi tasarruf sağlanacağını, araç yıpranmasında ve trafikte kalma sürelerinde azalma yaşanacağını dile getirdi. Orduhan, “Elimizde olan ve kullanmadığımız ciddi araç potansiyelimiz var. Araçlar trafiğe farklı saatlerde girdiği için trafikteki araç sayılarında azalma olacak. Aynı servis otobüsü birden fazla servis yaparak, trafikte azalma sağlayacak. Toplu taşımayı destekleyerek, trafik yoğunluğunu günün çeşitli saatlerine yayarak İstanbul'un trafiğini rahatlatmayı hedefliyoruz” diye konuştu.