Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Kasım 09, 2008 00:00
Tofaş, 2 milyon dolarlık bir yatırımla geliştirdiği ’Fiat Telepathy’ ile Avrupa ve Türkiye’nin ilk kapsamlı araç yönetim sistemini hayata geçiriyor.
Fiat ve Ticari Araçlar İş Birimi Direktörü Okan Baş, Fiat Telepathy sistemi sayesinde başta araç ve sürücünün güvenliği olmak üzere birçok hizmeti sunabildiklerini belirterek, "Herhangi bir kaza veya arızaya anında müdahale edebiliyoruz. Örneğin aracınızla bir çukura girdiniz ve fren boruları hasar aldı. Sürücüyü sistem sayesinde araçtan arayıp uyarabiliyoruz" dedi. Fiat Telepathy hizmetini bu yıl sonunda sunmaya başlayacaklarını söyleyen Baş, 2009 yılında 5 bin aracın sisteme dahil olmasını beklediklerini kaydetti.
2 MİLYON DOLARLIK YATIRIM
Fiat Telepathy’nin Türkiye için özel olarak tasarlanmış bir araç yönetim sistemi olduğunu söyleyen Baş, "Bu sistemle sunulan hizmetlerin kapsamı açısından Avrupa’da ve Türkiye’de bir ilki gerçekleştiriyoruz. Başta filolar olmak üzere tüm araç sahiplerinin yararlanabileceği bir sistem" diye konuştu. Baş, sistemin işleyişiyle ilgili şu bilgileri verdi: "Fiat Telepathy sistemi araç üzerine yerleştirilen özel bir ünite yardımı ile aracın elektronik sistemlerine entegre şekilde çalışıyor. Böylece araç üzerinde üretilen veriler ünite tarafından okunarak, bir veritabanına iletiliyor. Araçtan alınan bu veriler işlenerek aracın veya sürücüsünün ihtiyaç duyduğu hizmetleri 7 gün 24 saat vermek üzere Fiat Çağrı Merkezi, Fiat Güvenlik Merkezi, Fiat Acil Yol Yardım gibi birimler harekete geçiyor. GPS (Küresel Konumlandırma Sistemi) yardımıyla sayısal haritalar üzerinden araçla ilgili detaylı bilgi ve raporlar alınabiliyor."
Sistem sayesinde sürüş esnasında araçta oluşan arazıya anında görebildiklerine işaret eden Baş, şunları söyledi: "Örneğin aracınızla bir kasisten hızlı bir şekilde geçtiniz veya bir çukara girdiniz. Bunun sonucunda fren borularında bir hasar meydana geldi. Elektronik ünite araçtaki bu önemli hasarı tespit ediyor ve bu bilgiyi Fiat Çağrı Merkezi’ne iletiyor. Fren gibi önemli bir ekipmanda meydana gelebilecek arıza yaşamsal öneme sahip olduğu için Fiat Çağrı Merkezi, sisteminin sesli iletişim özelliğini kullanarak sizinle anında irtibata geçip bilgilendiriyor. Merkez, arızanın durumu ve sizin tercihleriniz doğrultusunda servis randevusu, yol yardımı veya çekici hizmetlerini organize ederek size yardımcı oluyor. Böylece, sürüş esnasında araçta meydana gelen önemli bir arızadan kaynaklanabilecek kaza riski ortadan kaldırılıyor."
Fiat Telepathy’nin olası bir kaza halinde, aktif güvenlik sistemlerinden biri devreye girdiğinde, durumu hemen Güvenlik Merkezi’ne ilettiğine dikkat çeken Baş, şöyle konuştu: "Kaza anında araçla ilgili detaylı bilgi alınabiliyor. Örneğin hava yastığının açıldığını sistem sayesinde Çağrı Merkezi görüyor. Anında operatörümüz aracın içindeki sistem sayesinde sürücüyle sesli olarak temasa geçiyor. Durumları hakkında bilgi alıyor ve polis, ambulans veya itfaiye hizmetlerini sunarak sürücüye ihtiyacı olan yardımı sağlıyor Sürücü ve yolculardan yanıt alınmaması durumunda da bu birimler, GPS sayesinde konumu belirlenen araca yönlendiriliyor. Araç içerisindeki ’Beni Ara’ butonu sayesinde sürücü de acil durumlarda Çağrı Merkezi’ni arayabiliyor."
Çalınan aracı kolayca buluyor
Fiat Telepathy sistemiyle aracın çalınma riskine karşı da güvence altında olduğunu belirten Okan Baş, "Aracınızın çalınması durumunda yerini kolayca tespiti mümkün oluyor. Sayısal haritalar üzerinden aracınızın konumu, hızı, rotası gibi bilgileri takip edebiliyorsunuz" dedi. Baş, özellikle filo müşterileri düşünülerek geliştirilen araç yönetim sistemi sayesinde sunulan diğer hizmetleri ise şöyle sıraladı: "Filonuzdaki araçları bir merkezden takip ve kontrol edebiliyorsunuz. Sistem, ortalama yakıt tüketiminden hız aşımı bilgisine, iş ihlallerinden detaylı grafik raporlara, aracınızın performansını ve verimliliğini artıracak her türlü raporu sunabiliyor."