OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 20, 2004 00:00
Türkiye Ä°hracatçılar Meclisi (TÄ°M) BaÅŸkanı OÄŸuz Satıcı, cam sektöründe 13 iÅŸletmede baÅŸlatılan ve iki kez ertelenen grevin ülke ihracatını ve ekonomisini tehdit eden bir çığa dönüşme tehlikesi taşıdığını bildirdi.TÄ°M BaÅŸkanı Satıcı ile ürünlerinde cam ve türevi ürünler kullanan otomotiv, ilaç, beyaz eÅŸya, gıda, dayanıklı tüketim malları sektörlerinin temsilcileri düzenledikleri basın toplantısında, grevin ekonomiye ve ihracata etkisini deÄŸerlendirdiler.    Satıcı, toplantıda yaptığı konuÅŸmada ülke ekonomisi ve ihracatı için son derece kritik bir sorunu konuÅŸmak ve ilgili kurum ve kuruluÅŸları konunun hassasiyeti hakkında uyarmak için toplandıklarını söyledi. Satıcı, ''Kristal-Ä°ÅŸ'in cam sektörümüzün can damarı olan 13 iÅŸletmede baÅŸlattığı ve hükümetimiz ve sayın CumhurbaÅŸkanımız tarafından iki kez ertelenen grev tüm Türkiye ihracatını ve ekonomisini tehdit eden bir çığa dönüşme tehlikesi taşımaktadır'' dedi. Gerek grev, gerekse lokavt hakkının yasal zeminler içinde kullanılması sırasında dikkat edilmesi gereken sosyal ve ekonomik sonuçlar bulunduÄŸunu vurgulayan Satıcı, kendisinin dışındaki dinamikleri etkisi altına alan hassas sektörlerde grev kararı almadan önce grevin işçiler üzerinde yaratacağı etkiler kadar ülke ekonomisine, diÄŸer sektörlerde çalışanlara olumsuz etkilerinin hesaba katmak gerektiÄŸini kaydetti.     SATICI MGK YASASI'NIN 2. MADDESÄ°NE DÄ°KKAT ÇEKTÄ° Satıcı, "Sizlere belirtmek istediÄŸim bir konu da ÅŸudur ki Milli Güvenlik Kurulu kavramı 2945 sayılı Milli Güvenlik Kurulu'na iliÅŸkin kanunun 2. maddesinde (Devletin anayasal düzeninin, milli varlığının, milletlerarası alanda siyasi sosyal ve ekonomik menfaatlerinin her türlü dış ve iç tehditlere karşı korunması ve kollanmasını) ifade eder'' diye konuÅŸtu. OÄŸuz Satıcı, içinden geçilen iyimser atmosfere raÄŸmen Türkiye ekonomisinin halen çok kırılgan olduÄŸunu ve bu kırılganlığın çok dikkatli davranmayı gerektirdiÄŸini belirterek, şöyle devam etti: ''Krizden çıkmamızı ve son iki yılda büyümemizi saÄŸlayan lokomotif güç ihracattır. Ä°hracat ekonomisi ağır girdi maliyetleri, kur baskısı ve uluslararası rekabetle boÄŸuÅŸurken ek yük ve sorunları kaldıracak durumda deÄŸildir. Artık ekmek aslanın aÄŸzında deÄŸil midesindedir. Bu ÅŸartlar altında Türkiye ekonomisi ve ihracatı için stratejik önemi olan sektörlerimize tedarikçilik yapan cam sektörümüzde baÅŸlayacak birgrev baÅŸta otomotiv sektörü olmak üzere savunma sanayi, beyaz eÅŸya, gıda, saÄŸlık ve bunlara baÄŸlı alt sektörlerimizi ve ihracatımızı derinden etkileyecek bir çığ tehlikesi yaratmaktadır. Bu çığın altındakalma tehlikesi tüm ulusumuzu ilgilendirmektedir.   Hükümetimiz ve Sayın CumhurbaÅŸkanımız tarafından son derece haklı nedenlerle iki kez ertelenen grevin Danıştay kararı ile yeniden baÅŸlaması halinde ortaya çıkacak sonuçlar hepimiz için vahim bir nitelik taşımaktadır.''     "BEDELÄ° TÃœRKÄ°YE'YE ÇOK AÄžIR OLACAK"Türkiye'de işçinin ekmeÄŸini tehdit eden en önemli faktörün rakip ülkelerde işçilerin çok düşük maliyetlerde çalışması olduÄŸuna iÅŸaret eden Satıcı, ÅŸunları kaydetti: ''Türkiye ve cam işçisi, çağın gerisinde kalmış, demode konseptler etrafında örgütlenerek rekabet ve akıldışı taleplerle bir yere varamaz. Biz işçimizle sendikalarımızla ve müteÅŸebbisimizle aynı gemideyiz. Öncelikli mesele bu geminin rekabet denizinin hırçın dalgalarında baÅŸarıyla yüzmeye devam etmesidir. Rekabetçilik meselesinde sendikalarımızla ve işçilerimizle ortak stratejiler üretmek ve iÅŸbirliÄŸi içinde olmak zorundayız. Bu noktada Türk-Ä°ÅŸ, Hak-Ä°ÅŸ, DÄ°SK baÅŸkanları ile uluslararası rekabetteki gücümüzü artırmanın ve istihdamı artırmanın yollarınamalıyız.'' TÄ°M BaÅŸkanı Satıcı, cam sektöründe grev nedeniyle ihracatın yanı sıra iç pazarda da kayıplar yaÅŸanacağını, bunun bedelinin Türkiye'ye çok ağır olacağını savundu.  Grev kararını da eleÅŸtiren Satıcı, 27 Kasım'da Ä°stanbul'da yaÅŸanan bombalama olaylarına iÅŸaret ederek, ''Herkes bu telaÅŸtayken sendika grev kararını, ekonominin üzerine daha büyük bir bombayı 27 Kasım günü notere götürmüş. Sendikanın bu konuda duyarlı olması lazım'' dedi. Türk otomotiv sektörünün girdisinin yüzde 70'ini Türkiye'de yan sanayiden karşıladığına dikkat çeken Satıcı, bir soru üzerine, sektörlerin hiçbirisinin bir kuruÅŸ bile zam yapacak durumda olmadığını öne sürdü. Satıcı, ''Zam olmaz ama siz artık yerli üreticinin malını kullanmazsınız. Ä°thal ikamesiyle bunlar karşılanır. Türkiye'nin pazarına göz dikmiÅŸ dev firmalar, ülkeler bunu ikame ettirebilir'' dedi. GÃœLSÃœM AZERÄ°: TEMMUZ'DA, İŞÇİNÄ°N ELÄ°NE NET 1.230.000.000 LÄ°RA GEÇECEK ÅžiÅŸecam Fabrikaları Cam Ev EÅŸyası Grup BaÅŸkanı Gülsüm Azeri, ÅžiÅŸecam iÅŸletmelerinde grevin etkisinin deÄŸerlendirildiÄŸi basın toplantısında yaptığı konuÅŸmada, ÅžiÅŸecam'da 13 fabrikada 23 tane fırın bulunduÄŸunu, fırın bölümüne sadece 600 milyon dolarlık yatırım yapıldığını belirterek, greve girilse bile bu fırınların çalışması gerektiÄŸine dikkat çekti. Azeri, "Teknik yapısı nedeniyle, sektör greve dayanamıyor. Grev her gün yatırımın, sermayenin riske edildiÄŸi bir ortam yaratıyor. Bu belki bizim sektörün zafiyeti. Sonuçta taleplere dayanamıyor. O nedenle belki 9 kere grev yaÅŸadık, rakamlar buralara kadar çıktı'' dedi.   Kristal-Ä°ÅŸ Sendikası ile 37 yıldır birlikte olduklarını, 428 gün grev yapıldığını belirten Azeri, ''428 gün grevin, bugünkü deÄŸerle bedeli 1.6 milyar dolar. Böyle bedeller ödeyerek sektörün ayakta kalması mümkün deÄŸil'' dedi. İşçi ve iÅŸveren tarafları arasında görüşmelerin devam ettiÄŸini anlatan Azeri, ÅžiÅŸecam'ın Ocak 2003 ile 2004 sonuna kadar ortalama yüzde 32.4 zam önerisi olduÄŸunu kaydetti. Azeri, ÅŸunları kaydetti: ''Bugün el sıkışılmış olsa Temmuz'da, brüt ücret 1 milyar 783 milyon, işçinin eline net 1 milyar 230 milyon lira geçecek. Bunun iÅŸyerine maliyeti 2 milyar 405 milyon. Yıllık iÅŸverene maliyeti 23 bindolar seviyesine geliyor. Bu, Rusya'da 3.500 dolar, Bulgaristan'da 6 bin dolar.''   "BU Ä°Åž ARTIK BÄ°TMELÄ°"Kristal-Ä°ÅŸ'in istediÄŸi ile aralarında çok fark bulunduÄŸunu ifade eden Azeri, ''Onların istediÄŸi yüzde 60 zam. Bununla brüt ücret 2 milyar 172 milyona, net ücret 1.5 milyara ve iÅŸverene maliyeti 2 milyar 875 milyona geliyor'' dedi. ÅžiÅŸecam'da 4,900 işçiden sadece 50'sinin asgari ücret aldığını, 4 bin çalışanın yüksek ortalamada maaÅŸ aldığına iÅŸaret eden Azeri, diÄŸer sektörlerde 250-300 bin çalışanın iÅŸinin tehlikeye girdiÄŸini söyledi. ÅžiÅŸecam'ın 530 milyon dolarlık ihracat, 1.5 milyar dolarlık ciro yaptığını, Türkiye'nin cam ihtiyacının yüzde 95'inden fazlasını karşıladığını belirten Azeri, greve iliÅŸkin olarak, ''Bu iÅŸ bitmeli artık'' dedi.  İLKBAHAR: GREV NEDENÄ°YLE OTOMOTÄ°VDE TÃœRKÄ°YE 2006 İÇİN SEÇİLMEZOtomotiv Sanayii DerneÄŸi (OSD) eski BaÅŸkanı Ali Ä°hsan Ä°lkbahar da konuÅŸmasında, global otomotiv firmalarının Türkiye'yi işçilik ucuz, kapasite büyük ve grev olmaması nedeniyle tercih ettiÄŸini söyledi. TofaÅŸ'ın Doblo modelinin üretimini, Ford'un Belçika'daki fabrikasını Türkiye'ye kaydırdığına ve Ä°ngiltere'de fabrikalarının cam ihtiyacını buradan karşıladığına dikkat çeken Ä°lkbahar, ''Otomotivde yeni modeller için 2 yıl önceden karar verildiÄŸine göre, Türkiye 2006 için seçilmez. Bugün, Romanya'daki Renault, Ä°ngiltere'deki Ford fabrikası cam eksikliÄŸinden dolayı durmuÅŸtur'' dedi. "ÃœRETÄ°CÄ°LER TÃœRKÄ°YE'YÄ° GÖZARDI EDECEK"           Türk otomotiv ve yan sanayiinde ücretlerin iÅŸverene maliyetinin 10 bin dolar, sendikanın talebinin ise 22-24 bin dolar olduÄŸunu kaydeden Ä°lkbahar, ÅŸunları söyledi: ''Ortalama ücretin 2.5 misli... Cam sektöründe bu ücretler zaten istikbalimizi karartıyor. Yeni modellerde sırada bekliyorlar, bu iÅŸi elinden kaptığımız Belçika Portekiz'den tutun, işçiliÄŸin çok ucuz olduÄŸu Romanya, Bulgaristan, Çin bekliyor. Milli bir felaketin önündeyiz, tedbir almazsak, akıllı davranmazsak olmaz. Otomotiv sektöründe 10 bin dolar ücret seviyesine grevlerle çıkılmıştır. Türkiye'de artık ücretleri artırmak deÄŸil, ücretlerden fedakarlık edilerek ülkenin rekabet gücünün yükseltilmesi lazım.'' Otomotivin ülke ihracatında ikinci sırada yer aldığını, bu yıl 700 bin üretimin 500 binini ihraç edeceklerini vurgulayan Ä°lkbahar, ''Artık, global üreticiler Türkiye'yi gözardı etmeyi düşünmek zorundalar'' dedi.   "YURTDIÅžINDAN FÄ°RMALAR BÄ°ZE ZÄ°YARETE GELÄ°YOR"Beyaz EÅŸya Sanayicileri DerneÄŸi BaÅŸkanı Dilek Temel, beyaz eÅŸyada büyük ölçüde cam kullanıldığına dikkat çekerek, ''Son günlerde bizim satın alma müdürlerimiz, dış kaynaklı araÅŸtırmalara girdi. Sektör cam ihtiyacının yüzde 90'ını maalesef dış kaynaklardan temin edebilir'' diye konuÅŸtu.Deva Ä°laç Sanayi Satınalma ve Dış Ticaret Müdürü Fırat Aydemir, camın ilaçta ambalaj malzemesi olarak kullanıldığını, bunu yüzde 80'inini Anadolu Cam'dan aldıklarını söyledi. ''Bu kısa dönemde bile, yurtdışından firmalar bizleri ziyaret etti'' diyen Aydemir, grev nedeniyle ambalaj maliyetleri artacağı içinyurtdışından tedarik etmek zorunda kalacaklarını kaydetti. Stok maliyetlerinin de arttığını ifade eden Aydemir, ''Bunun maliyeti Türk halkına çıkacak'' diye konuÅŸtu. Otomotiv Yan Sanayii DerneÄŸi Yönetim Kurulu Ãœyesi Yunus Çiftçi, camda yaÅŸanan olumsuzluÄŸu bir an önce ortadan kaldırmasını istedi.    Selçuk Gıda Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Eliya Alharal konuÅŸmasında, ÅžiÅŸecam'ın gıda sektörüne 330 milyon kavanoz saÄŸladığını bildirdi. Bunun 50 bin çiftçi ailesini ilgilendirdiÄŸine iÅŸaret eden Alharal, ''Åžubat ayı sözleÅŸmeli tarım dönemi olduÄŸu için, kör uçuÅŸu ÅŸeklinde sözleÅŸmelerimizi yapıyoruz. 1 milyar dolarlık gıda ihracatının yüzde 35'i cam ambalajlı. Stratejik önemi çok fazla'' dedi. TÄ°M BaÅŸkanı Vekili Adnan UlubaÅŸ da, demir ve demir dışı metaller sektöründe çalışanların cam sektöründeki grev nedeniyle olumsuz etkileneceÄŸini belirter ''Åžu anda Endonezya ve Çin'den cam girmesiyle ilgili faaliyetler baÅŸladı'' dedi.Â
button