TÄ°M: Ä°hracat ÅŸeker gibi

Güncelleme Tarihi:

TÄ°M: Ä°hracat ÅŸeker gibi
Oluşturulma Tarihi: Aralık 01, 2003 00:00

Türkiye Ä°hracatçılar Meclisi (TÄ°M) BaÅŸkanı OÄŸuz Satıcı, Kasım ayında gerçekleÅŸtirdikleri ''ÅŸeker'' gibi bir ihracat rakamı ile bayramı geride bıraktıklarını bildirdi.Satıcı, bu aydan itibaren aylık ihracat açıklamalarını deÄŸiÅŸik bölgelerde yapacaklarını, böylelikle bölgesel ihracatın geliÅŸimini kamuoyu ile birlikte takip etmiÅŸ olacaklarını söyledi.     OÄŸuz Satıcı, 2002 yılının en fazla ihracatını yapan ilk 1000 firmasından Bandırma'da bulunan ve geçen yıl 18.3 milyon dolarlık ihracat gerçekleÅŸtiren BagfaÅŸ Bandırma Gübre Fabrikaları ile 9.8 milyon dolarlık ihracat gerçekleÅŸtiren Kocaman Balıkçılık Ä°hracat ÅŸirketini tebrik ettiklerini belirtti.  Satıcı, 2002 yılında Bandırma Gümrük Müdürlüğü kayıtlarına göre, Bandırma'dan 215 milyon dolarlık ihracat gerçekleÅŸtirildiÄŸini, bu rakamın önümüzdeki dönemde katlanarak artmasını saÄŸlamak için gereken potansiyele sahip olunduÄŸunu vurguladı. Açıklamaları sırasında, Ä°stanbul'daki saldırılara deÄŸinerek bu olayları nefretle kınadıklarını ifade eden Satıcı, şöyle dedi: "Söz konusu müessif saldırılar, ülkemiz dinamizminin, gücünün ve kültürünün altında ezilmeye mahkumdur. Dünya üzerindeki konumumuz ve sorumluluÄŸumuz soÄŸukkanlı olmamızı gerektirmektedir. Ekonomik gücünü geliÅŸtiren, yerli ve yabancı sermayenin yüksek sinerjiyle el ele çalıştığı, üretimde ve ihracatta rekorlar kıran, devleti ve özel sektörüyle geleceÄŸi kurgulayan Türkiye'yi, bu tip saldırılar asla yıldırmayacaktır. Laik, demokratik çizgide emin adımlarla geleceÄŸe olan yürüyüşünden geri döndüremeyecektir.     Türkiye'nin geri adım atmayacağının en güzel kanıtıarak Kasım ayı ihracat rakamlarını gösterebiliriz. Belki yeni bir rekor kıramadık ama kıymetli Bakanımız Sayın KürÅŸad Tüzmen'in de dediÄŸi gibi ÅŸeker gibi bir ihracat rakamı ile bayramı geride bıraktık.''     Satıcı, ihracat artışının motoru olan ve toplam ihracatın yüzde 85'ini gerçekleÅŸtiren sanayi ürünleri ihracatının bir önceki yıla göre yüzde 31.1 artarak 36.2 milyar dolar seviyesine ulaÅŸtığını kaydetti.      Toplam ihracatın yüzde 24.4'ünü gerçekleÅŸtiren hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün aynı dönemde gerçekleÅŸtirdiÄŸi yüzde 24.6'lık artışın kayda deÄŸer olduÄŸunu vurgulayan Satıcı, hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün bu artışla 11 milyar dolarlık ihracat seviyesini yakaladığını bildirdi.  Tarım sektöründe Kasım ayında 615 milyon dolar ve 11 ayda yaklaşık 5.5 milyar dolarlık ihracat gerçekleÅŸtirildiÄŸini belirten Satıcı, madencilik sektörünün, geçen yıl Kasım ayına göre yüzde 13, 11 ayda yüzde 26.2'lik bir büyüme ile 1.4 milyar dolar ihracat gerçekleÅŸtiÄŸini anlattı. ZARARLARA RAÄžMEN REKORLAR KIRILMASININ NEDENÄ°Geçen ay boyunca ''Madem ihracatçı zarar ediyor bu kadar yüksek hacimli ihracat nasıl oldu?'' sorusunun cevabını vermeye çalıştıklarını aktaran OÄŸuz Satıcı, oldukça ses getiren ihracattaki ilk ve ikinci 500 firma anketlerinin sonuçlarını ve yaptıkları diÄŸer paralel araÅŸtırmaları yan yana koyduklarında bazı ilginç gerçeklerle karşılaÅŸtıklarını söyledi.  Kurların düşmesi ve maliyetlerin yüksek kalması karşısında zarar eden ÅŸirketlerin haykırışlarına kayıtsız kalan kesimlerin birçoÄŸunun geçen yıldan bu yana hem bono-tahvil, hem de mevduat hesaplarında ciddi artışlar olduÄŸunu gözlemlediklerini anlatan Satıcı, bazı ÅŸirketlerin zararlarını bu hesaplardan karşıladıklarının, bazı ÅŸirketlerin de yatırımlarını bu kalemlerden finanse ettiÄŸinin anlaşıldığını kaydetti.     KOBÄ° ÅŸirketlerinin bu tarzda bir finans mühendisliÄŸini baÅŸaracak altyapıya sahip olmadığına dikkat çeken TÄ°M BaÅŸkanı Satıcı, ÅŸunları kaydetti: ''Merkez Bankası BaÅŸkanı sayın Süreyya Serdengeçti'nin (bankalar deÄŸil ama ÅŸirketlerin açık pozisyonu var) ÅŸeklindeki uyarılarının sebebi böylece daha iyi anlaşılıyor. 1995-1999 yılları arasındaki faaliyet dışı gelir alışkanlığının (düşük kur-yüksek faiz) trendi sebebiyle 2002-2003 yıllarında tekrar gündeme gelmektedir. Bu nedenle oluÅŸan zararlara raÄŸmen ihracatta rekorlar kırılmasının ardında baÅŸka sebepler aranmamalıdır.''     Ä°hracat yapan ÅŸirketlerin ilgili yasa ve mevzuatlar çerçevesinde her türlü iÅŸlemini kayıt içinde yapmak zorunda olduklarına iÅŸaret eden Satıcı, devamla ÅŸu görüşleri dile getirdi:     ''Bu nedenle ihracatçının en büyük sıkıntısı kayıt dışında kalanların yarattığı haksız rekabettir. Sistem kayıt dışı çalışanların ödemediÄŸi her vergiyi direkt veya endirekt olarak ihracatçılara ödetmektedir.     Kendilerini piyasa enstrümanlarıyla korumaya çalışan ÅŸirketlerimize elbette anlayışla ve takdirle yaklaÅŸacağız. Fakat aynı anlayışı ihracatın genel sıkıntılarını çeken ve dile getirenlere de gözlerimizi, kulaklarımızı kapatmadan gerekli ilgiyi göstererek yaklaÅŸmak zorunda olduÄŸumuzu da unutmamalıyız. Unutmamalıyız ki hepimiz Türkiye gemisinin birer neferleriyiz.''    Türkiye'nin dış ticaret açığını aÅŸağılara çekmek zorunda olduÄŸunu belirten TÄ°M BaÅŸkanı Satıcı, bir diÄŸer önemli sorunu yüksek maliyetle borçlanma ihtiyacı olarak nitiledi. OÄŸuz Satıcı, ''Bir yandan borçlanıyoruz fakat kalkınıp güçlenemiyoruz. Bir yandan borçlanıyoruz ama bu borçlanma yeni yatırımları, dolayısıyla büyüme ve istihdamı artırmadığı gibi tam tersine azalmasına yol açıyor'' dedi.  Bugün iÅŸlerin iyi gibi gözüktüğü, piyasaların nispeten iyimserliÄŸi satın aldığı ve her ÅŸeye raÄŸmen ÅŸanslarının yaver gittiÄŸi tek partili bir yönetim altında yaÅŸadıklarını anlatan Satıcı, bu fırsatı, Türkiye'yi büyütecek ve geliÅŸtirecek stratejiler üzerinde uzlaÅŸmak ve harekete geçmek için kullanmanın tam zamanı olduÄŸunu söyledi.   "Ä°HRACATIN ÃœZERÄ°NE TOZ KONDURMAYIZ"Kayıtdışının yükünü sadece kayıtlı olan üretici ve ihracatçıların çekmemesi gerektiÄŸine iÅŸaret eden Satıcı, ÅŸu görüşleri dile getirdi: ''Böylesi bir çözüm, ancak kolaycılıktır. Türk ihracatçısı kolaycı yaklaşım peÅŸinde deÄŸil. SeçtiÄŸimiz yol mücadele ve üretim yoludur. Yoksa biz kolay para kazanma yolunu bunları yapanlardan daha iyi biliriz. Bunu yapsaydık bu vergi, bu istihdam olmazdı. Türk ihracatçıları bu polemiklere kulak tıkadığı için baÅŸarılı oldu. Artan ihracatın arkasında yanlış ÅŸeyler aramak doÄŸru deÄŸildir. Artan ihracatın altında Türk ihracatçısının, işçisinin ve bürokratının emeÄŸi ve alın teri var. Hırsız ve uÄŸursuzları araÅŸtırmak kolluk kuvvetlerinin görevidir. Biz de üzerimize düşeni yaparız, ihracatın üzerine de toz kondurmayız.''      Bir soru üzerine Satıcı, dahilde iÅŸleme belgelerinde suiistimalin bir varsayım olarak ortaya çıkabilecek boyutlarda bile olmadığını savundu. 2004'te ihracatın büyüme hızının son üç yıla göre çok daha iyi olacağını belirten Satıcı, ''Son üç yılda yaÅŸanan itiÅŸip kakışmalarla çok büyük tecrübeler edindik. Bundan sonra iktidar ve muhalefeti Türkiye'nin geliÅŸmesi üzerinde harekete geçirebilirsek, gereksiz tartışmalar yapmazsak çok daha iyi olacak'' dedi.  Satıcı, terör olaylarından ihracata etkisi üzerine bir soruya karşılık, ''Bu olaylardan dolayı Türkiye'nin ihracatına herhangi bir sıkıntı geleceÄŸine ihtimal vermiyorum. Çünkü Türkiye'deki olay her yerde olabilir. Böyle bir psikolojiye girmememiz gerekiyor'' dedi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!