Oluşturulma Tarihi: Eylül 26, 2004 00:00
Türk Hava Yolları, 2008’e kadar teslim alacağı uçakların koltuk seçiminde son aşamaya geldi. Sipariş verilen 51 uçağın yanı sıra kabini yenilenecek 7 A340 için toplam 9119 koltuk satın alacak THY, özel ekranlardan eğlence sistemlerine yepyeni konsepte geçiyor.Havayolları, hızlı rekabet nedeniyle özellikle uzun menzil kabinlerde ciddi yatırım yapıyor. Koltuk yatak haline geliyor, kişisel ekranlar büyüyor. Kanal sayısı üç haneli rakamlara ulaşıyor. Pazar payını artırmak ve büyümek için yola çıkan THY, yeni uzun ve orta menzil uçak kabini ile Avrupa’da ilk beşe girmeyi hedefliyor.Teknikten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Temel Kotil’in verdiği bilgiye göre uzun ve orta menzilde yeni koltuk, eğlence sistemi ve kabin yenilenmesine 84 milyon dolar harcanacak. On ayrı şirketle süren pazarlıklarda yüzde 50 indirim alındı. Yeni kabinleri ile teslim edilecek 51 uçağın yanı sıra filoda 11 yıldır görev yapan A340’lar, Ekim 2005’ten itibaren 1.5-2 ay süren büyük bakıma alınarak yeni kabin konfigürasyonuna kavuşacak. UZUN MENZİLEn önemli değişiklik uzun menzilde gerçekleşiyor. A340’larda bir sıranın çıkartılması ile business’ta 28 koltuk planlanıyor. A330’lara ise 22 business koltuk takılacak. Business koltukların kumaş ve diğer kaplamaları hariç fiyatları 25 ila 30 bin euro arasında değişiyor. İşte yeni business class:Koltuk yatış açısı 164 derece olacak. Uçağın burnunun 3 derece yukarıda uçtuğu göz önüne alındığında koltuğun açısı 167 dereceye ulaşmış olacak.Koltuk aralığı 152.4 santimetre.Oturma ve sırtlıkları kumaş kaplanacak koltukların, yan bölümlerinde deri veya metal kullanımı planlanıyor. İki koltuğun ortasında kişisel alan oluşturulması için manuel separeler yer alacak.Koltuklara kişisel, ışık şiddeti ve odaklaması ayarlanabilir okuma lambaları konulacak.Koltukların arkasında 38 santimetrelik ekranlar bulunacak. Aynı zamanda telefon olarak da kullanılan ekran kumandası, koltuğun yanında yer alacak. Business’ta 250 kanal
film planlanıyor. AVOD sistemi sayesinde yolcu filmi istediği yerde durdurma veya ileri-geri alabilme imkanına kavuşacak. Müzik sistemi ise 96 analog veya 48 stereo kanaldan oluşacak.Diz üstü bilgisayarlar için her koltukta priz yer alacak.EKONOMİ SINIFIYeni uzun menzil ekonomide ince sırtlıklı koltuklar sayesinde ayak mesafesi 2 santimetre uzatıldı. Ergonomik koltuklar, yolculara yüksek konfor sunacak. A340’larda 251, A330’da ise 228 ekonomi koltuk bulunacak. Ekonomi sınıfı koltukların maliyetleri 1500 ila 2500 Euro arasında değişiyor. Rahat yolculuk için koltuk aralıkları 83.8 santimetre olarak belirlendi.Her koltuğa ekran sistemine geçiliyor. Ekranlar 22 santimetre ile sınıfının en büyüğü. Ekran dokunmatik kumanda edilecek.Eğlence sisteminde en az 20 kanal film planlanıyor. Müzikle birlikte toplam kanal sayısı 100’ü aşacak.Ekranlardan SMS veya e-mail gönderilebilecek. Yolcular Intranet sayesinde uçaktaki server sistemine yüklenen web sayfalarına ulaşabilecek. İnternet içinse altyapı tamamlandı. İstenildiği an anten ve diğer sistemlerin takılmasıyla uçakta internet hizmeti de verilecek.Ekranlardan kabin dergisi Skylife ile seçilen gazete ve dergiler okunabilecek.
Bulmaca çözülebilecek.‘Landscape Camera’ olarak adlandırılan sistem ile yolcular kuyruk, burun ve uçağın altından 360 derecelik görüntüleri izleyebilecek.‘Connecting Gate Info’ aktarmayı seyahat eden yolcuların uçak bağlantılarını görme olanağı sunacak.ORTA MENZİLTHY, Boeing 737-800 ve Airbus A320/A321 serilerinden oluşacak orta menzil uçakları için deri koltuk uygulamasına devam edecek. Convertable yani değiştirilebilir koltuklar sayesinde uçak istenildiği an tamamen ekonomi veya yüksek kapasite business class konfigürasyonuna sokulabilecek. Ayrıca Avrupa uçuşlarının tümünde film gösterilecek. Orta menzilde business class 12 ila 14 koltuklu olacak. Toplam koltuk sayısı A320’de 162, A321’de 193, 737-800’de ise 165 olarak belirlendi.Nasıl seçiliyorKabin mühendisleri önce fuarları geziyor ve son sistemler hakkında bilgi alıyor. Bunu koltuk numunelerinin incelenmesi izliyor. Gelen numuneler Koltuk Atölyesi’nde tamamen sökülüyor. Sorun çıkartacak parçalar belirleniyor. Bakım için parçanın ulaşım kolaylığına çok dikkat ediliyor. Bu aşamada imalatçıdan bazı değişiklikler talep edilebiliyor. Bir taraftan da pazarlıklar yapılıyor. Teknik, estetikle birleştiriliyor. İşlemler 6-7 ay sürüyor. Alımına karar verilen koltuktan önce 40 adet üretiliyor ve deneme amaçlı kalite kontrol gerçekleştiriliyor. Onay sonrasında imalat ve uçağa montaj başlıyor.Tolga ÖZBEKKaplanlar Almanya’da buluştuFilo amblemlerinde kaplan bulunan NATO hava filolarının buluşması bu yıl Almanya’daki Schleswig-Jagel Hava Üssü’nde yapıldı. 51’inci Taktik Keşif Filosu’nun ev sahipliğindeki ‘Tiger Meet’ (Kaplan Buluşması) organizasyonunda Türkiye’yi Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın tek kaplan filosu olan 192’inci Filo temsil etti. Organizasyonun 1980’den bu yana üyesi olan 192 Filo, yakıt depoları ve dikey kanatçıkları kaplan renklerine boyanmış yeni nesil iki F-16 uçağı ile büyük ilgi çekti. NATO filoları arasındaki koordinasyonun artmasını hedefleyen Tiger Meet’e katılan filoların, kullandıkları uçakları kaplan renkleriyle boyamaları bu organizasyonu özel kılıyor. Gerek uçaklara uygulanan çarpıcı boyamalar, gerekse pilotların kıyafetleri her yıl düzenlenen aktiviteye renk katıyor. Bu yüzden Tiger Meet, dünyadaki tüm havacılık meraklıları tarafından büyük ilgiyle takip ediliyor. Daha önce uçaklarına herhangi boya uygulaması yapmayan 192 Filo, bir süre önce filo envanterinde bulunan F-16C/D Block 50 uçaklarının kuyruklarına filonun resmi armasında da yer alan çift kaplan kafasını yerleştirmişti. Daha sonra kuyrukların üst tarafı, kaplan desenli şeritlerde boyandı. Bu yılki ‘Kaplan Buluşması’na tek kişilik bir F-16C ve çift kişilik F-16D ile katılan 192 Filo personeli, kaplan şeritleri olan siyah uçuş tulumlarıyla organizasyon komitesi tarafından özel ödül aldı. 2005’teki NATO Tiger Meet’e 192 Filo ev sahipliği yapacak. Organizasyon çalışmaları tüm hızıyla devam eden bu buluşma Balıkesir’de gerçekleştirilecek. Organizasyonla ilgili daha fazla bilgi www.natotigers.org adresinden alınabilir.Levent BAŞARAFalcon 7X geliyorFransız Dassault’un yeni nesil uzun menzilli iş jeti 7X’in ‘prototip’ yani ilk test uçağının imalatı tamamlandı. Toplam 7 ay süren imalattan sonra yer testlerine başlayacak olan 7X, ilk uçuşunu Mart 2005’te yapacak. Üç motorlu, 10 bin 500 kilometre menzilli iş jetinin teslimatlarının 2006’da başlaması planlanıyor. 40’tan fazla 7X satan Dassault, bundan sonra alacağı ilk siparişin teslimat tarihini 2008’in ikinci yarısına veriyor.Falcon 7X, Dassault’un üç motorlu modeli 900’den geliştirildi. Gövde boyu 900 modelinden 2.43 metre daha uzun olan 7X, özellikle kıtalararası uçuşlarda işadamlarına kabinde geniş hareket alanı sunmayı hedefliyor. Uçağın kabin alanı, 900 serisinden yüzde 20 daha büyük.Fransız imalatçı, 7X için yepyeni bir kanat tasarımı yaptı. Uçağın düşük ve yüksek hızlarda havada rahat tutunmasını sağlayan kanatlar, ek yakıt depoları ile uzun menzilli uçuşların yapılmasını sağlıyor. Dassault, önümüzdeki yıllarda yeni geliştirdiği ve ilk olarak 7X’te denediği kanat konseptini, serinin diğer uçaklarına da uygulamayı hedefliyor. Falcon 7X’te iş jetlerinde ilk defa denenecek ‘fly by wire’ olarak adlandırılan ve pilota kullanım kolaylığı sağlayan kablolu uçuş sistemi de bulunuyor. Standart donanımlı fiyatı 37.5 milyon dolar olan uçağın ağırlıklı müşterilerini Amerikalı işadamları oluşturuyor. Falcon 7X’in rakipleri ise Bombardier Global Express ve Gulfstream G550. Çelebi’den 50 bininci uçakÇelebi Hava Servisi’nin, bu yıl içinde yer hizmeti verdiği uçak sayısı 50 bine ulaştı. Genel Müdür Ahmet Cemil Erman ve Çelebi çalışanları, 50 bininci uçak olan Onur Air’in Antalya’dan gelen A321’ini çiçekle karşıladı. Geçen yılı 45 bin uçakla kapatan Çelebi, bu yıl ilk dokuz ayda 50 bini yakaladı. Şirket yıl sonuna kadar hizmet verdiği uçak sayısını 14 bini iç hat toplam 70 bine ulaştırmayı hedefliyor.Filo büyüyorTHY, iki adet daha Airbus A320 kiralamak üzere görüşme yapıyor. Ekim 2005’te başlayacak teslimatlara kadar ihtiyacı karşılayacak uçaklardan geçtiğimiz mayıs ayında 7 A320, 2 A321 ve 3 737-400 kiralanmıştı. Anlaşma sağlanırsa iki A320 yıl sonunda teslim edilecek. Artan kargo talebi için bir A300B4 kiralayacağını açıklayan THY, filoya yeni tip uçak almamak amacıyla rotasını aynı serinin bir küçük modeli olan A310’a çevirdi. Ekim sonunda teslim edilecek 41 ton kapasiteli A310-300 tipi uçakla THY, teknik iniş yapmadan 6-7 saatlik seferler gerçekleşebilecek.PromosyonlarOnur Air, Viyana’da özel bir promosyon kampanyası başlattı. Vergiler hariç 199 Euro’ya İstanbul’da 3 gece konaklama dahil fiyat veren Onur Air, promosyonu Nisan 2005’e kadar sürdürecek. Avusturya halkına Türkiye hakkında olumlu imaj vermeyi hedeflediklerini belirten Onur Air Avusturya Müdürü Uçal Dalgıç, seferlerin ilgi gördüğünü söyledi.Belçikalı SN Brussels Havayolları, ekonomi sınıfı vergiler hariç tek yön Brüksel’e 92, Avrupa içindeki noktalara da 120 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor. Bu kampanyadan yararlanmak için biletin 2 Ekim’e kadar satın alınması gerekiyor.
button