Güncelleme Tarihi:
Bir havayolu için en önemli konu uçuş emniyeti. Kazaları sıfıra indirmenin yolu yüksek standartlardaki eğitimden geçiyor. Kendi uçuş akademisini kuran, simülatör sayısını hızla artıran THY Uçuş Eğitim Başkanlığı, artık yabancı öğretmen pilotlardan da yararlanıyor.
Yüksek tecrübeye sahip, birçok büyük havayolunda görev yapmış, eğitimde uzmanlaşmış altı kaptan pilot, hem THY hem de müşteri havayollarının pilotlarına eğitim veriyor. Böylece eğitimde devre arkadaşı, aile dostu gibi toleranslara yol açabilen zaaflar da yok oluyor.
Onlardan biri de Alman vatandaşı Walter L. Lang. Alman Hava Kuvvetleri’nde 1971’de başlayan uçuş hayatının ardından Lang, Lufthansa, LTU, gibi şirketlerde uçtu. 65 yaşındaki Lang, aktif uçuş hayatını Hindistan’da Air India’da tamamladı. Ama havacılıktan kopmadı. Simülatör öğretmeni olarak kariyerini sürdürüyor.
Uçuş eğitimini tamamladıktan sonra öğretmen pilotluğa başlayan Lang, sivil kariyerinde de bu görevi aktif uçuculuğuyla birlikte sürdürmüş: “Şu an yaş limitini aşmam nedeniyle uçmuyorum. Ama sağlık kontrollerinden tip eğitimine kadar uçuyormuş gibi standartlarımı korumak zorundayım. Aksi halde öğretmenlik yapamam” diyor.
PİLOTLUK LEJYONERLİK MESLEĞİ
Lübnanlı Samir Eleid ise pilotluğun lejyoner bir meslek olduğunu söylüyor: “1984’te ülkemden ayrılmak zorunda kaldım. İngiltere’den Kore’ye 12 farklı havayolunda, beş yıl da Boeing’in simülatör eğitim şirketinde öğretmen pilot olarak uçtum. İnsanlara bir şeyler öğretmeyi çok seviyorum.” 63 yaşındaki Eleid de aktif olarak uçmuyor.
Her iki öğretmen pilot, Air India’nın eğitim bölümünde beraber çalıştı. THY’nin geçen yıl sonunda eğitmen aradığını öğrenince iş başvurusunda bulundular. Şubat ayından bu yana Uçuş Eğitim Başkanlığı’nda görev yapıyorlar.
İki tecrübeli öğretmen Türkiye’yi ve Türk pilotlarını yakından tanıyor. Kaptan Pilot Lang, İstanbul Havayolları kurulduğunda Caravelle uçaklarını almak üzere Almanya’ya gelen ekibin eğitmeni olarak görev yapmış. “Filodaki Caravelle uçaklarını yedek parçalarıyla birlikte İstanbul Havayolları satın almıştı. Almanya’da simülatör eğitimlerini veren öğretmen pilotlardan biri de bendim. Türk Havacılığı’ndaki ilk özel havayolunun kuruluşuna tanıklık etmek ilginçti” diye o günleri anlatıyor.
Samir Eleid ise 1998’de bir yaz sezonu boyunca Pegasus Havayolları’nda uçmuş. Yıllar sonra tekrar İstanbul’a gelmenin heyecanını taşıyor.
AMACIMIZ YÜKSEK STANDART
Uçuş Eğitim Başkanı Kaptan Pilot Menderes Çakıcı, küresel havayolu haline gelen THY’nin eğitimde de yüksek standartları yakalaması için yabancı öğretmen pilotlara kapılarını açtıklarını söylüyor. Çakıcı, “Havayollarında pilot ihtiyacı artınca birçok yabancı havayolunun yaptığı gibi tecrübeli eğitmenlerden yararlanmaya başladık. Halen Boeing 737 ve Airbus A320’de ikişer, Boeing 777 ve Airbus A330/340’ta da birer yabancı öğretmen pilotumuz eğitmen olarak görev yapıyor. THY yurtdışındaki havayollarına da eğitim veriyor. Bu açıdan da yabancı hocalarımızdan yararlanıyoruz” diyor.
Yabancı öğretmen pilotlar, uçtukları simülatör saatine göre ücret alıyor. Her ay ortalama 15 iş günü çalışıyor. Ülkelerine gidip gelmeleri için en az bir haftalık ara, aylık programlarında ayarlanıyor. THY’nin pas bilet haklarından da yararlanıyorlar.
THY’de 16 farklı ulustan 376 yabancı pilot bulunuyor. THY’nin istikrarlı büyümesi, son yıllarda krizden çıkamayan Avrupalı ve Uzakdoğulu şirketlerdeki tecrübeli kaptan pilotların tercihlerini Türkiye’den yana kullanmasına neden oluyor.
KARIM İSTANBUL’A GELİP BENİ KONTROL EDİYOR
Samir Eleid’in eşi Yunanlı. Atina’da yaşıyor. “İstanbul, uçakla Atina’ya 50 dakika, Beyrut’a da 1 saat 10 dakika. Tam ortada olup istediğim zaman iki ülkeye de gidebilmek büyük avantaj” diyor. Eşinin her ay İstanbul’a geldiğini gülerek anlatan Eleid, “Hem etrafta başka kadının kokusu var mı diye beni kontrol ediyor hem de Türk dizilerinin çekildiği mekanları geziyoruz. Zaten bizim Atina’daki evde saat 17.00 oldu mu, televizyonda Türk dizileri başlıyor. Başka bir şey seyretmek imkansız. Bence bu diziler gerek Yunanistan, gerekse de Ortadoğu’da Türkiye’nin inanılmaz reklamını yapıyor” diyor.
Aynı zamanda ressam olan Eleid, henüz İstanbul’da çalışmalarına başlayamadığını ancak en kısa zamanda bu hobiyle ilgilenen Türk pilotlarıyla birlikte Malta’da ve Kore’da yaptığı gibi bir sergi açmak istiyor.
AVRUPA ’NIN İKİNCİ DLR TEST MERKEZİ
Pilot seçiminde yüzde 97 başarı oranına sahip Alman Uzay Havacılık Merkezi’nin (Deutschen Zentrums für Luft-und Raumfahrt DLR) testleri, artık THY tarafından İstanbul’da yapılıyor. Sonuçları bilgisayar üzerinden Almanya’da açıklanan bu testlere iş başvurusu yapan pilotlar ve temel uçuş eğitimine alınacak adaylar giriyor.
EN BÜYÜK SORUNUM GOLF OYNAYAMAMAK
Walter L. Lang’ın ailesi Almanya Köln’de yaşıyor. Boş zamanlarında golf oynuyor. Ancak İstanbul’da golf sahalarının az olması ve ücretlerin yüksekliğinden şikâyet ediyor. Golf oynamak için zaman zaman Antalya’ya gidiyor. Bu işin Türkiye’de ‘zengin sporu’ statüsünden çıkması için İstanbul’da da yeni sahaların yapılması gerektiğine inanıyor. Lang, boş zamanlarında sık sık yürüyüş yapıp, tarihi yerleri geziyor.
Delta da 737-900ER alıyor
Delta Havayolları, THY’nin de sipariş verdiği 737-900ER uçaklarından 100 adet almak üzere Boeing’le anlaşma imzaladı. Filosunda ekonomik kullanım ömürlerini doldurmaya başlayan 757’lerin yerine 2013’ten itibaren teslim edilecek 737-900ER’ler, doğu-batı kıyıları arasındaki seferlerde uçacak. Boeing 737-900ER’ler için 15 adetlik sipariş veren THY, gövde altına konulacak ekstra iki yakıt tankıyla bu uçakları Afrika hatlarında kullanacak. Ekim ayında ilk uçağın teslimatı planlıyor. Yolcu sayısının düşük olduğu uzun hatlar için ekonomik maliyetlere sahip uçak, kasım ayından itibaren Afrika seferlerine başlayacak.