Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Nisan 21, 2007 00:00
Avrupa’nın en büyük 4’üncü havayolu şirketi olmayı hedefleyen THY, büyüme planları arasına bir havayolu şirketi satın almayı da koydu.
"THY 1933’te kurulmuş genç bir ağaç gibi. Bugün olmasa bile bir gün THY bunu yapacaktır" diyen THY Genel Müdürü Temel Kotil, "ucuz bilet, kaliteli hizmet" anlayışıyla Avrupa’da THY’nin payının ilk çeyrekte yüzde 5.2’ye çıktığına da dikkat çekti.
AVRUPA’da havayolu şirketleri yüzde 5 büyürken koyduğu yıllık yüzde 30’luk hedefi ilk 3 ayda tutturan Türk Hava Yolları (THY) hedeflerini giderek büyütüyor. THY Genel Müdürü Temel Kotil, "ucuz bilet, kaliteli hizmet" anlayışı ile Avrupa havayolları arasında THY’nin payının ilk çeyrekte yüzde 5.2’yi çıktığını belirtirken, büyüme planları arasında bir havayolu şirketini satın almanın da bulunduğunu açıkladı.
HER SABAH BAKIYORUM: THY’nin 24 Nisan’da yapılacak genel kurulu öncesinde kurumu hakkında bilgi veren THY Genel Müdürü Temel Kotil, öncelikle geçen yıl sağlanan performansın bu yılın ilk üç ayında artarak sürdüğünü vurguladı. "Her sabah önce elde ettiğimiz sonuçlara bakıyorum ve gördüğüm rakamlardan büyük keyif alıyorum" diyen Kotil, memnun olduğu rakamlardan bazılarını şöyle aktardı: "Avrupa’da yüzde 5 büyümeye iyi diyorlar, Uzakdoğu yüzde 15’in altını büyümeden saymıyor. Biz ise yüzde 25 büyümeye alıştık, bunun altına düşersek büyüme saymıyoruz. Bu yıl için de yüzde 30’luk artış öngördük ve ilk üç ayda bu hedefi tutturduk. Avrupa havayolları büyüyemezken, biz hızlı büyümemizi sürdürüyoruz. Bu yıl 20 milyon kişiyi uçurmayı hedefliyoruz."
DÜNYA KONSOLİDASYONU KONUŞUYOR: Bugün dünya havacılığında en çok konuşulan konuların başında konsolidasyonun geldiğine dikkat çeken Kotil, şunları dile getirdi: "THY ise hem yatay hem de dikey olarak büyümesini sürdürüyor. THY’nin AEA içindeki pazar payı geçen yıl yüzde 4.2’den yüzde 4.8’e çıktı. Bu yılın ilk çeyreğinde ise payımız yüzde 5.2’ye yükseldi. Yani onlar büyümüyor, THY büyüyor. Avrupa’nın en hızlı büyüyen havayolu şirketi olmaya devam ediyoruz. THY bugün istediği havayolu ile istediği yerde güreşebilir. Herkes konsolidasyonları konuşuyor, THY’nin de planlarında bir havayolu şirketi almak var. Şimdilik bunun hayalini kuruyoruz ama THY 1933’te kurulmuş genç bir ağaç gibi. Bugün olmasa bile bir gün THY bunu yapacaktır"
YURTDIŞI AĞIRLIKLI BÜYÜYECEĞİZ: THY’nin büyüme planlarını yüzde 70 yurtdışı, yüzde 30 iç hatlar üzerine kurduğunu belirten Kotil, tek biletle uçuş imkanı veren Star Alliance anlaşmasının yansımalarının da bu yıldan itibaren görüleceğini kaydetti. Yolcu sayısındaki artışla birlikte doluluk oranlarının da ciddi oranda arttığını ve ilk çeyrekte yüzde 70’e ulaştığını belirten Kotil, yıl sonu hedeflerinin de yüzde 74 olduğunu vurguladı. THY’nin aynı zamanda Türkiye’yi temsil ettiğini dile getiren Kotil, "THY’nin net kárının yüzde 50’si de net olarak ülkeye kalıyor. THY yarattığı katma değer ile bunu sağlıyor. Sadece tanıtım konusunda biraz eksiğimiz olduğunu düşünüyoruz, geçen yıl 15 milyon dolar olan bütçemizi bu yıl 35 milyon dolar yaparak o konuda da önemli çalışmalar yapacağız" diye konuştu.
Ofislerde kadro azalıyor yerde ve havada artıyor
THY’de yer hizmetleri ve kabin çalışanlarının sayısını artırdıklarını, buna karşın ofis çalışanlarının sayısını azalttıklarını belirten Temel Kotil, "Artık çok gelişmiş ofis programları var, daha az çalışanla daha verimli iş yapılabiliyor. Bir daha 16 Haziran gibi bir gün yaşamak istemiyoruz" dedi. THY, geçen yıl 16 Haziran’da hostes eksikliğinden dolayı 17 seferi birden iptal etmek zorunda kalmıştı.
Her uçakta bir erkek kabin memuru olacak
THY’de tartışılan hostlar yani erkek hostesler konusunda kamuoyu ile bir iliteşim sorunu yaşadıklarını dile getiren Temel Kotil, bu konuda şunları söyledi: "Biz her kabinde bir erkek olsun istiyoruz. Hosteslerimizin servis konusundaki başarısı tartışılamaz, kadınlar bu işte çok başarılı. Ancak kabin içinde bir erkek çalışana da ihtiyaç var, ağır bir bagajın kaldırılması gibi. Küçük uçaklarımızda 4 hostes sayısını bir erkekle 5 yapmaya, 5 yapamasak da 1’inin erkek olmasına çalışıyoruz. Düşündüğümüz kompozisyon kabin çalışanlarının yüzde 25’nin erkek olması. Bu oran birçok havayolu şirketinde daha yüksek. Singapur Havayollarında örneğin, oran yüzde 50-50’dir."
THY uluslararası bir şirket Mobius yönetime girebilir
ÜNLÜ yatırımcı ve Templeton Fonu’nun kurucusu Mark Mobius’un THY yönetiminde yer almak istediği yönündeki haberleri de değerlendiren Temel Kotil, "THY uluslararası bir şirket, yönetiminde elbette yurtdışı yatırımcı da yer alabilir. İsteyen hisseder yönetim kurulu üyeliğine aday olabilir, buna engel bir durum yok. Bilindiği gibi THY’nin çoğunluk hissedarı Özelleştirme idaresi, buna İdare karar" diye konuştu.
Kadın pilot aranıyor
HALEN 1200 pilotu olan THY’nin bu sayıyı, artan uçak kapasitesi paralelinde her yıl 100 kişi artırmayı planladığını açıklayan Temel Kotil, şu anda 5 olan kadın pilotlarında sayısının artmasını istediklerini söyledi. Bu 5 kadından birinin yakında kaptanlığa terfi edeceğini belirten Kotil, "kadın pilot sayısı artsın istiyoruz ama ne yazık ki talep yok" dedi. THY’nin kişi başına 50 bin Euro’luk eğitimlerle artık kendi pilotlarını yetiştirebildiğine de dikkat çeken Kotil, aradıkları şartları ise "30 yaşın altında mühendislik fakültesi mezunu olmak" şeklinde sıraladı.
Ekonomi sınıfına da bir yıldız ekleyeceğiz
SKYTRAX ölçümlerine göre dünyada sadece 5 yıldızlı 4 havayolu şirketi (Qatar Airways, Singapur Airlines, Malaysia Airlines ve Cathay Pasific bulunduğunu hatırlatan Temel Kotil, Avrupa’dan ise hiçbir havayolunun 5 yıldız alamadığına dikkat çekti. "Gözümüz yükseklerde" diyen Kotil, geçen yıl business class’ta 4 yıldıza yükseldiklerini, halen 3 yıldızlı olan economiy class’ı da bu yıl 4 yıldıza yükseltmeyi hedeflediklerini belirtti.