THY, kağıt bilet uygulamasına son veriyor

Güncelleme Tarihi:

THY, kağıt bilet uygulamasına son veriyor
Oluşturulma Tarihi: Ekim 17, 2007 12:03

Türk Hava Yolları (THY) Genel Müdürü Temel Kotil, şirket olarak yolcu sayısını 2003 yılına oranla üç katına çıkardıklarını, servis kalitesi, bilet fiyatlarının daha uygun hale gelmesi, zamanında kalkışın iyileşmesi ve havaalanı imkanlarının artmasıyla birlikte 2007’nin finansal olarak “en iyi yılları” olacağını söyledi.

Haberin Devamı

Genel Müdür Kotil, THY’nin 2007 sonunda kağıt bilet uygulamasına son vererek tümüyle elektronik bilete geçileceğini ve taşınan yolcu sayısının 20 milyona ulaşacağını belirterek “Hedefimiz en kısa zamanda THY’yi Avrupa’nın ilk beş yıldızlı havayolu yapmak ve yurtdışı pazarlarda daha hızlı büyümek olacak” dedi.

THY Genel Müdürü Temel Kotil, ANKA’ya yaptığı açıklamada, havacılıkta dünyada 450 milyar dolarlık ciroyla 400 ana şirketin bulunduğunu, bu şirketlerin ilk 100’ünün pastanın önemli bir bölümünü oluşturduğunu, THY’nin de bu şirketler arasında yerini aldığını ifade etti. Kotil, ilk 100 içindeki ilk 30’un sektörün bel kemiğini oluşturduğunu ve THY’nin de bu kategoride bulunduğunu belirterek, havacılık sektörünün dünya genelinde 2001 krizi sonrasındaki en güzel yıllarını yaşadığını söyledi. Kotil, “Alt yapının gelişmesi ve yeni uçak imalatının hızlanması, modern filoların giderek yaygınlaşması, insanların ekonomik gücünün uçak bileti almaya müsait olması gibi nedenlerle 2007-2008 hem THY için hem de havacılıkta çok iyi yıllardan bir tanesini olacak” dedi.

“UÇAKLA SEYAHAT EDENLERİN SAYISI ÜÇ KATINA ÇIKTI”

Temel Kotil, 2003’ten bu yana uçakla seyahat edenlerin sayısının üç katına çıktığını, THY’nin iç hatlarda bu yıl 10 milyon yolcu taşıdığını belirterek, “2003’te 5 milyon yolcu taşıyorduk, pazarın yüzde 80’i bizdeydi. Şimdi pazarın yüzde 50’si bize ait ve 10 milyon yolcu taşıyoruz. Türkiye’deki talep artışı devam edecek ve bu büyümede sürecek” değerlendirmesi yaptı.

Dünya havacılığının olumlu bir seyir izlerken, Türkiye havacılık sektörünün çok daha olumlu bir gelişim seyri içinde olduğunu vurgulayan Kotil, servis kalitesi, bilet fiyatlarının daha uygun hale gelmesi, kamuoyunda rötar olarak nitelenen zamanında kalkışların iyileşmesi ve havaalanı olanaklarının artması gibi etkenlerin birbirini beslemesiyle Türkiye’de havacılığın gerçek anlamda “endüstri” haline gelmekte olduğunu söyledi.

SABİT GİDERLERİ AZALTTIK, DAHA UCUZA UÇURUYORUZ”

Temel Kotil, THY olarak 2003 ile 2007 yılı karşılaştırdığında hem iç hatlar, hem de dış hatlarda yolcu sayısını ikiye katladıklarını belirterek, bu yılsonu itibariyle iç ve dış hatlarda taşıdıkları yolcu sayısının toplam 20 milyona ulaşacağını bildirdi. Kotil, şunları kaydetti:

“2007 sonu itibariyle taşıdığımız yolcu sayısı 20 milyona çıkacak. Taşıdığımız yolcu sayısı artarken, şirketimizin sabit giderlerini azalttık. Personel sayımız da artmadı, ancak operasyondaki personel sayısı iki katına çıktı. Pilot sayımız 640’dan 1.200'e geldi. Hostes sayımız 1.700’den 2.800’e çıktı. Bilet fiyatları da yarı yarıya düşmüş durumda. Ucuz bilet, giderleri kontrol etmek anlamına geliyor. Bizde her yıl giderleri yolcu başına yüzde 5-10 düşürmek üzerine kurduğumuz bir gider yönetimi var. Ucuzluğun kaynağı bu. Bilet fiyatlarının düşük, kalitenin yüksek olması için giderlerin iyi yönetilmesi şart. THY, yolcularına olabilecek en iyi bilet fiyatını, giderlerini iyi yöneterek ve kaliteden tasarruf etmeden sunuyor.”

“THY DEVRİM YAPIYOR”

Kotil, bu yıl büyümelerinin yurtdışı ağırlıklı olduğuna, doluluk oranının da oldukça yüksek olduğuna dikkat çekerek, yolcu sayısını haftadan haftaya artırdıklarını belirtti. Kotil, “Aynı uçak kapasiteleriyle şimdi daha çok yolcu taşıyoruz. Ana pazara nüfuz ettik ve pazar payımızı arttırdık. Şimdi uçaklarımız daha dolu gidiyor. Bu da daha ucuz bilet verebiliriz anlamına geliyor. Çünkü yolcu bağımlı giderlerimiz çok az, koltuk giderlerimiz var. Doluluk oranını arttırarak koltuk giderlerimizi düşürdük. THY havacılıkta bir devrim süreci yaşıyor. Yeni pazarlara açılıyoruz, ana rotaların yanı sıra ara rotalar da açarak yepyeni pazarlara buluyoruz” dedi.

“AVRUPA PAZARINI DENGELİYORUZ”

THY için en büyük ve en zor pazarın Avrupa olduğuna işaret eden Genel Müdür Kotil şunları söyledi:

“Avrupa’ya yüzde 70 dolulukla uçarken şimdi uçaklarımız yüzde 90 dolulukla uçuyor. Avrupa pazarında bilindiği gibi dünyanın en büyük şirketleri var ve rekabet de yoğun. Avrupa bizim köklü pazarımız, buradaki büyümemiz yüzde 12-13 civarında. Kendimize yeni pazarlar açmamış olsaydık, THY’nin yolcuda büyümesi de yüzde 12-13 olacaktı. Şimdi ise yolcuda yeni pazarlar, yeni rotalar sayesinde yüzde 18 büyüdük. 2007’nin ilk yarısında ciroda yüzde 30, taşınan yolcu sayısında ise yüzde 18 büyüdük. THY uçaklarında şimdi daha çok business yolcu uçuyor.”

“THY KAS GÜCÜNDE DEĞİL, KALİTEDE BÜYÜDÜ”

Haberin Devamı

Kotil, THY'nin kas gücünde değil, kalitede de büyüdüğünü belirterek, geçmişte tüm yolcu sayısının yüzde 3.3’ünü business yolcular oluştururken, bu oranın şimdilerde yüzde 4’e çıktığını bildirdi. Business yolcudaki artışın yüzde 40’lara yaklaştığını söyleyen Kotil, “Normal yolcu sayısı yüzde 18 artarken, business sınıfında uçan yolcu sayısındaki artış yüzde 40’a çıktı. Business sınıfı yolcu sayısındaki artışı sürekli kılarsak daha yüksek gelir edeceğiz ve diğer koltuk giderlerini daha da düşüreceğiz. Avrupa’da bu konuda çok iyiyiz” diye konuştu.


"BİR YILDA TAŞINAN YOLCUYU ŞİMDİ BİR AYDA TAŞIYORUZ"

Kotil, yolcu sayısını gün geçtikçe artıracaklarını dile getirerek, yurtiçi ve yurtdışına ayda 9 bin 500 sefer yaptıklarını, kış tarifesinde haftalık 3 bin sefer gerçekleştirdiklerini söyledi. Kotil, “Bu rakamlar çok iyi ve yüksek rakamlar. 10 milyon yolcudan 20 milyona geldik ve bu sayı daha da yükselecek. 170 bin seferle 2007 yılını kapatacağız. THY ayda 2 milyon yolcu taşıyor. Geçmişte bir yılda 2 milyon yolcu taşıyorduk. Önemli olan kendi başına büyümek değil, başkasına rağmen büyümek” dedi.

“2007 FİNANSAL OLARAK EN İYİ YILIMIZ OLACAK”

THY Genel Müdürü Temel Kotil, Avrupa Havayolları Birliği (AEA)’ne tek üye olan Türk şirketi olduklarını belirterek, THY’nin yolcu sayısında AHB üyelerinden daha fazla büyüdüğünü söyledi. Kotil, “Havacılıkta, kaç yolcu taşıdığınız değil, kaç kilometre uçurduğunuza bakılır. 2004’te yolcu kilometrede büyümemişiz ama yurtdışında bu alanda da büyüdük. Yolcu artışının çok üzerinde yolcu kilometresinde artışımız var, bu doğrudan paraya tekabül ediyor” dedi. Kotil, 2007 yılının THY’nin finansal olarak “en iyi” yılı olacağına dikkat çekerek, “THY’nin kalitede büyümesi bizi heyecanlandırıyor. Biz daha kaliteli büyümek istiyoruz, ismimizi havacılıkta ‘en iyi, en kaliteli’ şirket olarak yazdırmak istiyoruz” diye konuştu.

Günlük kullanımda rötar olarak nitelenen zamanında kalkışta ise önemli bir başarı elde ettiklerini, 2007’de bu oranın yüzde 84 olduğunu ifade eden Temel Kotil, Avrupa’nın ilk 10 havayolu içerisinde en iyi zamanında kalkışın THY’de olduğunu kaydetti.

YILSONUNDA KAĞIT BİLET TARİH OLUYOR

Temel Kotil, AEA’nın kağıt bilet uygulamasını kaldırma yönünde aldığı karar çerçevesinde kendilerinin de yılsonuna kadar bu uygulamaya son vereceklerini bildirdi. AEA’ya kağıt bilet için belirli bir ücret ödendiğini, kağıt biletin bilet başına 10 dolara yakın bir maliyeti olduğunu kaydeden Kotil, “Kağıt bilet bundan sonra tarihe karışıyor. AEA, 2008 Mayıs itibariyle tamamen kağıt bileti kaldırırken, biz yılsonu itibariyle kağıt bilet uygulamasını sona erdireceğiz ve tümüyle elektronik bilet uygulamasına geçeceğiz” diye konuştu.

"EN GENÇ FİLOLARDAN BİRİYİZ"

Avrupa’da 5 yıldızlı havayolu şirketi bulunmadığını ve THY’nin Avrupa’nın ilk 5 yıldızlı havayolu şirketi olma hedefinde olduğunu belirten Kotil, şirket filosunu giderek iyileştirdiklerini, filo yaşının ortalama 7 yıl ile THY’nin en genç filolardan biri haline geldiğini kaydetti. Kotil, filoyu gençleştirme sürecinin devam edeceğini filodaki en yaşlı uçağın Airbus 310 serisi olduğunu, bu uçakları da kargo uçağı haline getirme sürecinde olduklarını ve THY’nin kargo taşımacılığında da büyüyeceğini söyledi.

Kotil, Türkiye’nin havacılıktaki gelişiminin Avrupa’dakinden çok daha yüksek olduğunu vurgulayarak “Biz havadaki ipek yolunun üzerinde oturuyoruz. Coğrafya çok müsait buna, başarımızda bunun payı yüksek” dedi.

Temel Kotil, Atatürk Havalimanı’nın güvenilirlik ve emniyet açısından iyi bir isim yaptığını, bugüne kadar güvenlik sorunu yaşanmadığını belirterek, “Uçuş güvenliği genellikle havaalanlarıyla ilgili bir durumdur. Uçuş güvenliğinde Türkiye sahip olduğu modern ve ileri teknoloji ürünü havaalanlarıyla THY çok iyi durumda. Uçuş emniyeti konusunda da iyiyiz ve daha da iyi olacağız. Uçuş güvenliği ve emniyeti konusunda iyi isim yapmamız THY’nin her yıl daha fazla yabancı yolcu taşımasını sağlayacak” diye konuştu.

Kotil, yurtdışında ilk olarak 2006’da reklam vermeye başladıklarını, o zaman 15 milyon dolarlık bütçe ayırdıklarını, şimdi ise bu rakamın 35 milyon dolara çıkardıklarını vurgulayarak, “ Dünyanın önde gelen TV’lerinde yayınlattığımız THY reklamları büyük ilgi çekiyor ve beğeni topluyor. Tanıtıma yaptığımız bütçeyi kat kat geri aldığımızı söyleyebilirim. Hizmet sektörü olduğumuz için doğru bir yatırımla ne kadar verirseniz onun katını alıyorsunuz” dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!