Ayşegül AKYARLI GÜVEN
Oluşturulma Tarihi: Aralık 07, 2007 00:00
Mağazalarından salgıladıkları 64 bin tonluk karbon emisyon miktarını 2020’ye kadar yüzde 50 azaltma kararı alan Tesco Kipa, kendi elektriğini kendi üretmeye başlıyor.
Diktiği rüzgar gülleriyle ilk yatırımını İzmir’de gerçekleştiren Tesco Kipa tüm mağazalara yayacağı bu yatırımıyla kullanacağı enerjiyi kendisi üreten ilk perakendeci konumuna geliyor.
İNGİLTERE’de küresel ısınma tehlikesine karşı salgıladıkları karbon emisyon miktarını yüzde 50 azaltma kararı alan Tesco Kipa, aynı hedefe Türkiye’de de ulaşmak için harekete geçti. Mağazalarında yılda 64 bin ton karbon salgıladıklarını tespit eden Tesco Kipa, şimdi bu oranı azaltmak için kendi elektriğini kendi üretmeye başlıyor. Diktiği rüzgar gülleriyle ilk yatırımını İzmir’de gerçekleştiren Tesco Kipa tüm mağazalara yayacağı bu yatırımıyla mağazalarında kullanacağı enerjiyi kendisi üreten ilk perakendeci konumuna geliyor. EPDK’dan tüm izinlerini almış olmasına karşın, dışarıya elektrik satmayacağına dikkat çeken Tesco Kipa bu projesiyle Kyoto sözleşmesine göre karbon emisyonunu 12 yılda yüzde 5.5 azaltmayı taahhüd eden ülkeleri bile geride bırakıyor.
300 BİN KİLOVAT SAAT: İzmir’de kurduğu rüzgar gülü ile ilk etapta 300 bin kilovat saat enerji üretecek olan Tesco Kipa bu proje için 1 milyon doların üzerinde yatırım yaptı. Büyük rüzgar güllerininin küçültülmüş halini mağaza bazlı planlayan perakendeci bu projeyi yer açısından uygun olan tüm mağazalarında yaygınlaştırmayı hedefliyor. Bünyelerindeki inşaat ekibi vasıtasıyla rüzgar güllerini kendisi diken Tesco Kipa 2008 yılı sonuna doğru ilk yatırımından elektrik elde etmeye başlayacak. Perakendecinin bu yatırımının kára dönüşmesi 20-25 yıl alacak.
ELEKTRİK BÜYÜK SORUN: Tesco Kipa Küresel ısınma tehlikesine karşı kurumsal sorumluluk projeleri kapsamında rüzgardan elektrik üretmenin yanısıra doğalgazı da enerjiye dönüştüreceği Co Jenerasyon projesi üzerindeki çalışmalarını sürdürüyor. Tesco Kipa yüzde 57’si elektrikten, yüzde 25’i soğutucu gazlardan, yüzde 11’i de nakliyeden kaynaklanan karbon emisyonunu tüm bu projelerle yarıya indirmeyi hedefliyor.
GÜN IŞIĞIYLA AYDINLATMA: Elektrik tüketimini azaltmak için temiz enerji arayışlarını sürdüren Tesco Kipa bunun için ilk adımı Marmaris’teki mağazasında attı. Çatıya kurduğu güneş panelleriyle kendi elektriğini üreten Tesco Kipa aynı ğprojeyi Kuşadası’nda da geliştirdi. Tesco Kipa Kuşadası’nda aydınlatma için gün ışığından yararlandı. Gün ışığını bir mekanizmadan filtre ederek mağazanın aydınlatılmasını sağlayan projenin şimdi yapılacak tüm mağzalarda uygulanması hedefleniyor.
3-5 YIL KÁR YOK: Tesco Kipa’nın hızlı yatırımları nedeniyle 3-5 yıl daha kar edemeyecek gibi göründüğünü söyleyen Kurumsal İletişim Müdürü Gürcan Önol "Uzun vadede yatırımcılarımız da sevinecekler. Kár etmediğimiz için sosyal sorumluluk projelerini vergiden düşemiyoruz. Tamamıyla kendimiz karşılıyoruz" dedi. Türkiye’de kurumsal sorumluluk ile sosyal sorumluluk konusu karıştırıldığına dikkat çeken Önol, kurumların kendilerinin oluşturdukları zararları engellemeye veya minimilizeye yönelik olan çalışmaları oluşturan kurumsal sorumluluğun zaten beklenen ve yapılması gereken birşey olduğunu da söyledi.
Şartlar oluşunca satın alma yaparız
TESCO’nun her yerde satın alma yaptığını ve Türkiye’ye 2003 yılında Kipa’yı da satın alarak girdiğini söyleyen Gürcan Önol Migros satışıyla ilgili olarak "Şirketimiz, satın alma yapmaz diyemeyiz. Ama önemli olan kimi, nerede, ne zaman, ne kadara satın aldığımız. Satın alma için bu dört şartın oluşması gerekiyor. Sadece satın alma yapmak için satın alma yapmayız" dedi.
İstanbul öncelik değil ama çalışmalar sürüyor
HER zaman İstanbul’da mağaza açma önceliklerinin olmadığını belirten Önol "Mağaza açılması gereken birçok başka yer var. Bu yerler de İstanbul kadar önemli. Büyüme sürecimiz içerisinde birçok mağaza açtık." dedi.
Kipa’ya iki yeni özel marka geliyor
KİPA VE Kipa Pazar adlı özel markaları bulunan Tesco Kipa şimdi de masaj yağı gibi lüks ürünlere yönelik Kipa Finest markasını çıkartmaya hazırlanıyor. Kipa Pazar ile en ucuz, Kipa markası ile de kaliteli ama makul fiyatlı ürünleri pazarlasyan Kipa, Finest kategorisi ile pazara sürdüğü ürünlerde lider markadan bir üst kalite üretim yapacak. Bu ürünlerin fiyatı da en pahalı fiyata sahip olacak. Kipa ayrıca Sağlıklı Yaşam Ürünleri markası ile müsli, puding, yoğurt gibi ürünlerin satışına da başlayacak.
Ömür boyu kullanılan poşet satacak
ÇEVREYE verdikleri zararı azaltmak için hayat boyu kullanılabilir poşetler üretmeye başlayan Tesco Kipa bu poşetleri 50 kuruş ile 14 YTL arasında bir bedelle satışa sunacak. Geri dönüştürülebilir bir madde ile yapılacak bu poşetler yırtılırsa, mağazalar tarafından hayat boyu ücretsiz yenilenecek. Müşteri o poşetle geldiğinde Club Card’ı varsa, alışverişinden normalin iki katı yeşil puan kazanacak.