Teröre finansman saÄŸlayana 5 yıl hapis

Güncelleme Tarihi:

Teröre finansman sağlayana 5 yıl hapis
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 10, 2005 00:00

Terör eylemlerinin finansmanı için bilerek, doÄŸrudan ya da dolaylı olarak fon saÄŸlayanlara bir yıldan beÅŸ yıla kadar hapis cezası getiriliyor. Mal varlığının yasadışı amaçlarla kullanıldığına iliÅŸkin şüphe ve şüpheyi gerektirecek bilgiler de şüpheli iÅŸlem bildirimi kapsamına alınıyor. Şüpheli iÅŸlem bildiriminde bulunma yükümlülüğü olanların cezai ve hukuki sorumluluÄŸa tabi tutulmamaları hükmü getiriliyor.  Hükümetin, kara para ve terörizmin finansmanıyla daha etkin bir mücadele saÄŸlamak amacıyla hazırladığı Mali Suçları AraÅŸtırma Kurumunun TeÅŸkilat ve Görevleriyle Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkındaki Yasa Tasarısı" TBMM BaÅŸkanlığına sunuldu. Tasarıyla, Mali Suçları AraÅŸtırma Kurumu (MASAK) yeniden örgütlenirken, Kurumun görev ve yetkileri ekonomik suçlarla etkin bir mücadele yürütülebilmesi amacıyla geniÅŸletilerek yeniden belirleniyor.Tasarıyla Terörle Mücadele Yasası’na eklenen bir maddeyle mevzuata "terörün finansmanı suçu" getiriliyor.  Maddeyle, terör eylemlerinin gerçekleÅŸtirilmesinde kullanılması niyetiyle veya kullanılacağını bilerek, doÄŸrudan veya dolarlı olarak fon saÄŸlayan ve toplayanların, fiilleri baÅŸka bir suçu oluÅŸtursa bile ayrıca bir yıldan beÅŸ yıla kadar hapis ve 150 günden 1500 güne kadar adli para cezasına çarptırılmaları öngörülüyor.  Bir tüzelkiÅŸi kuruluÅŸun hukuken veya fiilen yönetimi ya da denetiminden sorumlu bir kiÅŸinin bu sıfatıyla söz konusu suçu iÅŸlemesi halinde aynı ÅŸekilde cezalandırılacaklar. Ancak tüzel kiÅŸiler hakkında da güvenlik önlemlerine baÅŸvurulacak. ŞÜPHELÄ° Ä°ÅžLEM BÄ°LDÄ°RÄ°Mİ Tasarıyla şüpheli iÅŸlem bildirimi yükümlülüğü bulunanların kapsamı geniÅŸletiliyor.  Bankacılık, sigortacılık, bireysel emeklilik, sermaye piyasaları, ödünç para verme ve diÄŸer finansal hizmetlerle, posta ve taşımacılık, ÅŸans ve bahis oyunları alanında faaliyet gösterenler, döviz, gayrimenkul, deÄŸerli taÅŸ ve madenler, mücevher, nakil aracı, iÅŸ makinesi, tarihi eser, sanat eseri ve antika ticaretiyle uÄŸraÅŸanlar, bu faaliyetlere aracılık yapanlar, noterler ve spor klüpleri, şüpheli bildirimi yapma yükümlüsü olarak tanımlandı. Yükümlülere, yaptıkları veya aracılık ettikleri iÅŸlemlerde iÅŸlem yapmadan önce, iÅŸlem yapanlarla baÅŸkalarının adına iÅŸlem yapanların kimliklerini belirleme zorunluluÄŸu getiriliyor. Kimlik tespiti yapılması gereken iÅŸlem türleri ve tutarlarını belirleme yetkisi ise MASAK’a bırakılıyor. Yükümlüler, yapılan veya yapılma giriÅŸiminde bulunulan iÅŸlemlere konu malvarlığının yasa dışı yollardan elde edildiÄŸine, yasa dışı amaçlar için kullanıldığına iliÅŸkin bir bilgi, şüphe ve şüpheyi gerektirecek bir konu olması halinde bunu MASAK’a bildirmek zorunda olacaklar.  KÄ°MLÄ°KLERÄ°N SAKLI TUTULMASI  Şüpheli iÅŸlem bildiriminde bulunanlar, yükümlülük denetimiyle ilgili görevlilerle mahkemeler dışında kimseye bilgi veremeyecekler. Şüpheli iÅŸlem bildirimi yükümlülüğünü yerine getiren gerçek ve tüzel kiÅŸiler hiç bir ÅŸekilde hukuki veya cezai açıdan sorumlu tutulamayacaklar.  Özel yasalarında hüküm bulunsa bile, şüpheli iÅŸlem bildiriminde bulunanlara iliÅŸkin olarak mahkeme dışındaki, kiÅŸi kurum ve kuruluÅŸlara bilgi verilemeyecek. Bu kiÅŸilerin kimliklerinin saklı tutulması ve güvenlikleri konusunda da mahkemeler gerekli önlemleri alacak. MASAK TÃœM KAYITLARI Ä°ZLEYECEK Ekonomik olaylara, servet ve unsurlarına, vergi mükelleflerine, nüfus bilgilerine ve yasadışı faaliyetlere iliÅŸkin kayıt tutan kamu bankaları dışındaki tüm kamu kurum ve kuruluÅŸları bilgi iÅŸlem sistemlerine MASAK’ın eriÅŸimini saÄŸlayabilecek bir sistem kurmak zorunda olacaklar. EKONOMÄ°K SUÇLAR ARTIYOR Tasarının gerekçesinde ülke ekonomileri geliÅŸtikçe iÅŸlenen suçların niteliÄŸinin deÄŸiÅŸtiÄŸi, klasik suçlara oranla ekonomik suçların arttığı vurgulandı. Kan davası veya namus temizleme gibi saiklerle iÅŸlenen cinayetler azalırken, suç çeteleri tarafından gelir elde etmek amacıyla iÅŸlenenlerin arttığına dikkat çekilen gerekçede, suçtan gelir elde edilmesiyle ve bu gelirlerin aklanmasıyla mücadelenin toplumun ekonomik, mali, siyasi, sosyal ve ahlaki yapısını korumak açısından önemli olduÄŸu vurgulandı. Bir ekonomide suçtan elde edilen gelirin yaygınlık göstermesinin etkileri ise şöyle sıralandı: "-Ekonomik hayatta tersine seçim hakim olur; kurallara uyanlar kaybeden, uymayanlar kazanır. -Kamu maliyesini zayıflatır. Çünkü verginin gerektiÄŸi ölçüde ve adaletli toplanması mümkün olmaz. Güvenlik harcamaları da artar. -Kirli para sahipleri kendilerine siyasetçi, bürokrat ve iÅŸadamları arasından yandaÅŸlar bulma arayışına girer. Bu iliÅŸkiler siyaseti, bürokrasiyi, ekonomiyi ve giderek bütün toplumu kirletir. -Suç çeteleri toplumun meÅŸru güçlerinin dolduramadıkları iktidar alanlarını doldurur. -Kamu ekonomisinde ’kamusal mal’ sayılan ahlak, özellikle ticaret ahlakı bozulur. -Tüm bunlar sonuçta siyasi, idari, adli ve iktisadi karar mekanizmalarının iÅŸleyiÅŸinde zafiyet ve yanlışlığa ve giderek toplumsal yozlaÅŸmaya yol açar."Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!