Güncelleme Tarihi:
Rekor hızla yapılan yeni dış hatlar terminalindeki aksaklıklar yolcuları rahatsız etti. Terminali yapan ve işleten TAV Konsorsiyumu, sorunların en kısa sürede halledileceğini söylüyor.
ATATÜRK Havalimanı'nın 9 Ocak 2000 akşamı ilk yolcularını uğurlayan yeni dış hatlar terminali açılışıyla tartışma yarattı. Yap-işlet-devret modeliyle inşa edilen ve 300 milyon dolarlık bedeline karşılık olarak Mayıs 2004'e kadar Tepe-Akfen-VİE (TAV) konsorsiyumunun işleteceği terminalin hazır olmadan açıldığı öne sürülüyor.
TAV ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) arasında yapılan sözleşme gereği, konsorsiyumun inşaatı bitirir bitirmez terminali işletmeye açma yetkisi var. Terminalin hazır olmadan erken açıldığını iddia edenlerin dayanağı da, konsorsiyumun terminali ne kadar erken devreye sokarsa o kadar çok gelir elde edecek oluşu. TAV Yönetim Kurulu üyesi Sani Şener ise, terminalin hazır olmadan açıldığı iddialarını reddederek, açılışta yaşanan sorunların makul ölçülerde olduğunu söylüyor.
45 dakika aramış
Daha önce küçük bir terminalle iş gören İstanbullular, yeni dış hatlar terminalinde aradıkları yerleri bulmakta güçlük çekiyorlar. Tabelaların yeterli olmadığını söyleyen bir yolcu, uçaktan indikten sonra 45 dakika boyunca pasaport kontrol noktasını aradığını, polislerin bile kendisine yardım edemediğini söylüyor.
İlk gün terminale inen yolcuların yaşadığı bir diğer sorun da telefon konusundaydı. Eski dış hatlar terminalinden sökülüp yenisine takılan telefonları, PTT bayram dolayısıyla bağlamamış ve dış hatlar terminalinde ilk gün sadece cep telefonu olanlar konuşabilmişti.
Bunlar geçici sorunlar. Terminalde daha uzun süre devam edecek bir diğer sorun ise Türkiye'ye yurt dışından giriş yapıp, yurt içinde başka bir yere yine uçakla devam edecek yolcuların iç hatlar binasına geçişinde yaşanacak.
DHMİ'nin yaptığı plana göre iç hatlara dönüştürülecek olan eski dış hatlar terminalinin tadilatı iki ay sürecek. Bu iki ay boyunca yolcular, halen hizmete devam eden şimdiki iç hatlar binasına geçmek için, yeni dış hatlar terminalinin dışına çıkıp araç bulmak zorundalar.
İç hatlara geçiş
İki ay sonra tadilat tamamlandığında, dış hatlar terminalinden iç hatlara, bina dışına çıkmadan yürüyen zeminlerle geçiş yapılabilecek.
Şener, bu olumsuzluklara karşın, terminaldeki aksaklıkların birkaç haftaya kalmaz giderileceğini söylüyor:
‘‘Dünyanın bütün havalimanlarının terminallerinde açılışlarda büyük sorunlar yaşanır. Hatta yeni açılan terminallerin 10'undan 9'unda sistemler tamamen çöktü. Bizde de bazı sorunlar oldu ama çok şükür böyle birşey olmadı. A check-in adasında İstanbul Havayolları ve Kıbrıs Türk Havayolları standtlarına bagaj sistemi için barkot verilmediği için, bagaj sistemi belli bir süre çalışmadı. Ancak 15 dakika sonra sistemi elektronik devreden çıkararak sorunu hallettik. THY'nin bazı uçaklarında 20 dakikayı geçmeyen rötarlar yaşandı. Bir de bazı asansörler ilk başta devreye sokulamadı ama anında tamir edildi.’’