OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 10, 2005 00:00
Cumhuriyetimizle yaşıt 406 sayılı kanunumuz, modern ve rekabetçi bir telekomünikasyon sektörünün hukuki altyapısını oluÅŸturma misyonunu yerine getirememekte. Ãœlkemizin; günümüzün hakikatlerini gözönüne alan, serbest piyasayı oluÅŸturmayı hedefleyen, kolay anlaşılır, cezacı deÄŸil teÅŸvik edici bir haberleÅŸme yasasına ihtiyacı var. Bu ihtiyaç doÄŸrultusunda hazırlanan ve uzunca bir süredir gündemde olan yeni Elektronik HaberleÅŸme Kanunu taslağında göze çarpan önemli hususları aktarmak istiyorum: Yeni Kanun’da büyük ölçüde AB’nin 2002 düzenleyici çerçevesi esas alınıyor. AB’ye üye ülkelerin de uymakla yükümlü olduÄŸu 2002 çerçevesinin temel özelliÄŸi rekabetin ve rekabet hukuku kavramlarının ön planda olması. Avrupa’da 90’ların ortalarında baÅŸlayan ve çok olumlu neticeler veren serbestleÅŸme sürecinin devamı ve bu yoldaki engellerin kaldırılması hedefleniyor. Yeni Kanun’umuzla birlikte bu anlamda AB normlarına biraz daha yaklaÅŸmış olacağız. Elektronik HaberleÅŸme Kanunu’nun getireceÄŸi önemli yeniliklerden biri yetkilendirme rejiminin sadeleÅŸtiriliyor olması. Mevcut yasada pazara giriÅŸi zorlaÅŸtıran, dolayısıyla rekabetin önünde engel teÅŸkil eden hükümler bulunuyor. Yeni yasa ile vatandaÅŸlarımıza hizmet sunmak isteyen alternatif operatörler her türlü haberleÅŸme hizmetini, Telekomünikasyon Kurumuna (TK) bildirimde bulunarak sunabilecekler. Yeni Kanun taslağında açıklığa kavuÅŸmayan ya da ileride sıkıntı yaratabilecek bazı hususlara da deÄŸinmekte fayda var. Adil rekabet ortamının saÄŸlanabilmesi için hiç bir operatörün yasa karşısında imtiyazlı konumda bulunmaması gerekir. Halen böyle bir statüsü olan Türk Telekom’un yeni yapıya nasıl entegre edileceÄŸi açıklığa kavuÅŸmuÅŸ deÄŸil. EVRENSEL HÄ°ZMET FONUGeçen yıl kamuoyunun görüşüne sunulan taslağın içinde yer alan Evrensel Hizmet bölümünün bu kanun kapsamından çıkarılarak ayrı bir Kanun’la düzenlenmesine karar verildi. Evrensel Hizmet Yasası özellikle kırsal ve uzak alanlarda yaÅŸayanlar ile gelir seviyesi düşük olanlar da dahil olmak üzere bütün yurttaÅŸlarımızın temel haberleÅŸme hizmetlerinden faydalanabilmesinin ÅŸartlarını düzenliyor. Burada dikkat edilmesi gereken hususlardan ilki; evrensel hizmetin kapsamının belirlenmesinde dünya uygulamalarının hassasiyetle incelenmesi ve konuya iliÅŸkin sektör görüşlerinin dikkate alınmasıdır. Bu hizmetlerin verilebilmesi için tüm sektörün katkılarıyla oluÅŸturulacak. Evrensel Hizmet Fonu’nun ÅŸeffaf bir ÅŸekilde idare edilmesi de son derece önemli. EÄŸer fonun yönetiminin esasları ÅŸeffaflık esasına göre ÅŸimdiden belirlenmezse, bu fonun etkin kullanılıp kullanılmadığı tartışmaları önümüzdeki günlerde gündemimizi iÅŸgal edebilir. Alternatif operatörlerin her türlü hizmet verme yetkisine kavuÅŸmuÅŸ olmaları ve bu oluÅŸtuktan sonra evrensel hizmet fonunun ihale yoluyla söz konusu hizmeti en ucuz saÄŸlayan operatöre aktarılması uygun olacaktır. Elbette en kritik konu yeni yasanın uygulamaya yansıması olacak. Yeni yapıda düzenleyici kurum olan TK’ya önemli iÅŸler düşüyor. TK’nın dış etkilerden bağımsız, hızlı ve etkili bir ÅŸekilde çalışması eskiye göre daha da önem kazanacak. Cem Çelebiler Tüm Ä°nternet DerneÄŸi Yönetim Kurulu BaÅŸkanıNetone Telekom Genel MüdürüÂ
button