OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 07, 2005 00:00
Tekstil Makineleri ve Aksesuarları Sanayicileri DerneÄŸi (TEMSAD) BaÅŸkanı Mustafa Åžener, sektörün 2004 yılında yüzde 70’e yakın artışla ihracatı 100 milyon dolara çıkardığını söyledi.Tekstil makineleri ihracatının 2003 yılında 60 milyon dolar olduÄŸunu hatırlatan Åžener, 2005 yılında ise artışan yüzde 100 civarında olabileceÄŸini belirterek, ‘Sektörün büyümesi için üniversite ve bankalarla iÅŸbirliÄŸi yapmak gerek. Ãœniversiteler teknolojik geliÅŸimi saÄŸlar ve bankalar makine yatırımcısına finansman desteÄŸi verirse biz de üzerimize düşeni yaparız. Sektörün 10 kat büyümesi bile mümkün olur’ diye konuÅŸtu. MAKÄ°NE ÃœRETÄ°MÄ°: Mustafa Åžener Türkiye’deki toplam tekstil makineleri üretim rakamının 150-200 milyon dolar civarında olduÄŸunu hatırlatarak, rakamın düşük olmasında Türkiye’de iplik ve dokuma makinelerinin üretilmemesinin etken olduÄŸuna dikkat çekiyor. Åžener, sektörün Türkiye’de 20-30 yıllık bir geçmiÅŸi olduÄŸunu belirterek, ‘Sektör temsilcileri küçük yatırımlarla bu iÅŸe girmiÅŸtir. Boya terbiye makinelerinde iyiyiz ancak iplik ve dokuma için büyük yatırımlar gerekmektedir. Kimse bu yatırımı yapmadığı için Türkiye bu alandaki en büyük ithalatçılardan biri oldu’ dediBÃœYÃœK Ä°THALATÇI: Türkiye’nin Çin’le birlikte dünyadaki en büyük tekstil makinesi ithalatçısı olduÄŸunada iÅŸaret eden Åžener ÅŸunları söyledi: ‘2004’te yapılan makine ithalatı 1,5 milyarın üzerinde. Yaklaşık 400 milyon dolarla en çok Almanya’dan sonra 225 milyon dolarla Ä°talya ve 175 milyon dolarla Ä°sviçre’den ithalat yapıyoruz. Geçen yıl Çin’den bile yaklaşık 12 milyon dolarlık ithalat yapılmış’ diye konuÅŸuyor. BANKALARA Ä°Åž DÜŞÜYOR: Åžener, dünyanın hiç bir yerinde makine yatırımlarının peÅŸin para ile yapılmadığını belirterek, banka finansmanının önemini şöyle açıkladı: ‘Makine yatırımları orta ve uzun vadeli kredilerle yapılır. Biz de bankalar bu alana yönelmediÄŸinden biz Türkiye’de bile makine satmakta zorlanıyoruz. Yurt dışında da durum yine aynı. Åžartlar aleyhimize. Rakip firmaların ülke bankaları alıcı firmalara büyük ödeme kolaylığı saÄŸlıyor. Türk bankalarına hem içeride hem dışarıda iÅŸ düşüyor. KomÅŸu ülkelere ticaret yapamıyoruz. Aleyhimizde olan bu ÅŸartlar nedeniyle zorlanıyorz.’ Ä°hracatta Suriye öne çıkacakÄ°HRACAT hedef pazarlarının Suriye, Ä°ran, Hindistan, Mısır, Endonezya ve Pakistan olduÄŸunu bildiren Åžener, Suriye’nin gelecek dönemlerde ön plana çıkabileceÄŸine iÅŸaret ederek, ‘2003’de 1 milyon dolar olan Suriye ihracatı 2004’de 6 milyon dolara çıktı. Ä°hracatta Almanya ve Ä°talya gibi bir model olmayı hedeflemeliyiz. ABD, Ä°ngiltere, Ä°talya ve Japonya gibi önemli ülkelere ihracat yapabiliyoruz. Hedef Almanya’nın ihracat rakamlarını yakalamak olmalı’ dedi. Â
button