Güncelleme Tarihi:
Avrupa Birliği Komisyonu tarafından 94/25/EC Gezi Tekneleri Yönetmeliği’nde 1785 kimlik numarası ile onaylanmış kuruluş olarak ilan edilen Türk Loydu, Ulaştırma Bakanı Sayın Binali Yıldırım’ın katılımıyla “Denizcilik Müsteşarlığı tarafından onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmesi Protokolü”nü imzaladı.
Swiss Otel İstanbul’da yapılan basın toplantısının ardından Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Türk Loydu Yönetim Kurulu Başkanı Doç. Dr. Mustafa İnsel ve Denizcilik Müsteşarı Hasan Naiboğlu protokolü imzaladı.
Törende ilk Türk Loydu Gezi Teknesi CE Belgesi de yatın imalatçısı olan Ses Deniz Araçları İnşaat Sanayi Ticaret Ltd. Şti. Yönetim Kurulu Başkanı Sefer Yıldırım’a verildi.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, imza töreninden önce yaptığı konuşmada şunlları söyledi:
“Geçmişte her 4 Türk gemisinden biri yabancı limanlarda tutulurdu. Bugün bu sayı % 5-6’lara geldi. Türk bandıralı gemiler artık kara listeden çıkartılarak beyaz listeye geçmiştir. Bu gelişme Denizcilik Müsteşarlığı’nın başarısıdır. Türkiye uluslararası alanda ve yurtiçinde denizcilik sektöründe kararlı adımlarla ilerlemektedir. Bunun geri dönüşü olamaz. Artık denizciliğin önemini bilen bir hükümet var. Denizcilik konusunda önemli işler yaptık. Mesela ÖTV’yi kaldırdık, mevzuatı basitleştirdik. İnsanlarımızın denizciği sevmelerini sağladık. Limanlarımızı geliştirdik.
Marinalarımızın sayısını artırdık. Türkiye denizcilik alanında dikkati çeken bir ülke olmuştur. CE yetkisi almak ise bir hayli zamanımızı aldı ama sonunda başardık. Bu işin başarılması aslında Avrupa Birliği lehine bir iştir. Türk Loydu yöneticilerine bu kararlı gayretli çalışmalarından dolayı teşekkür ederim.
Denizcilik ilerlerken tersanelerde işgücü de arttı. Türk gemi inşa sanayi dünyadaki büyümenin 4-5 katı üstünde bir büyüme sağladı. Ama ne yazık ki insan kaynaklarımız yetersiz kaldı. Yakın zamanda da hepimizin üzüldüğü kazalar meydana geldi. Ancak kazaları önlemenin alternatifi tersaneleri kapatmak olmamalı. Gemi inşaatının sektörel özelliği dikkate alınarak burada yapılacak denetimleri sektörün içinden gelen müfettişler yapmalıdır. Yan sanayi ile birlikte 250 bin kişiye aş ve iş sağlayan bu kurumlar çalışmaya devam edecektir. Ara elemanın yetişmesi tabii ki zaman alacaktır. Yakın zamanda Tuzla ve Yalova civarında 6 adet gemi yapı meslek liseleri açacağız. Bu liseden yetişenler sayesinde işgücü açığımız ortadan kalkacaktır. Gerek çalışanlarımızın gerekse tersane sahiplerinin hassasiyetiyle iş güvenliği ve işçi sağlığı konusunda önlemler daha da artacaktır. Yetişmiş insan gücünü artırmaya yönelik çalışmalara hız verdik.”
HİZMETİ ÜRETİCİNİN YANINA GÖTÜRÜYORUZ
Türk Loydu Yönetim Kurulu Başkanı Doç. Dr. Mustafa İnsel de Gezi Tekneleri Yönetmeliği’nin Türkiye’de ilk defa 2002 yılında yayınlandığını belirterek o süreci şöyle anlattı:
“2006 yılında da 2003/44/EC değişimlerini içeren haliyle yenilendi. Yönetmelik Türkiye’de yayınlanmadan önce bununla ilgili hazırlıkları gündemine alan Türk Loydu, AB’nin Gezi Tekneleri Yönetmeliği’ni Türkçeleştirdikten sonra uygulamaları inceleyerek işe başladı. Denizcilik Müsteşarlığı tarafından yapılan sektörel toplantılarda Türk Loydu, konuya ciddi katkılarda bulundu. Üreticinin ve tüketicinin bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi için hazırlanan Rehber Kitapçık, Boat Show fuarlarında dağıtıldı, çeşitli seminerler düzenlendi. Öte yandan Türk Loydu 2003 yılında Gezi Tekneleri Yönetmeliğinde “Onaylanmış Kuruluş” olmak için Denizcilik Müsteşarlığı’na başvurusunu yaptı. Bu çalışmalar AB tarafından Türkiye’nin henüz AB’ye üye olmadığı gerekçesi ile sınırlandırılmak istendi, ama yoğun çabalarla bu sorun aşıldı. Zorunlu olmayan akreditasyonları bile yerine getiren bir kuruluş olmasına rağmen Türk Loydu, AB nezdinde ciddi sıkıntılar yaşadı, haksızlıklara uğradı, oyalamalarla karşılaştı. AB Akreditasyon Kuruluşları Birliği EA’nın denetçileri, 2006 yılında Türkiye’ye geldiler, Türk Loydu’nu denetlediler ve dört AB Yönetmeliği konusunda Türk Loydu’nun yetkilendirilebileceği doğrultusunda rapor verdiler. Sonuçta Türk Loydu 2006 Kasım ayında AB tarafından 1785 kimlik numarasıyla iki yönetmelikte Onaylanmış Kuruluş olarak atandı. Üçüncü yönetmelik olan Gezi Tekneleri Yönetmeliği’ndeki atama ise, çeşitli engeller ve uzun oyalamalardan sonra nihayet 3 Nisan 2008 de gerçekleşti. Dördüncü yönetmelik olan Taşınabilir Basınçlı Kaplar Yönetmeliği’nde ise henüz atama yapılmadı.
Türk Loydu, önceleri İstanbul’daki merkez ofisi ile hizmet yürütürken; artık etkin ve hızlı hizmet üretimi için İstanbul’un yanı sıra, İzmir ve Marmaris ofisleriyle yat yapım sahalarına yakın yerlerde konumlanmıştır. Bundaki amaç, sadece kolay ulaşmak değil; hizmeti üreticinin yanına götürerek bir yandan erişim kolaylığı sağlarken, diğer yandan maliyetleri düşürerek, fiyatı da ucuzlatmaktır. Türk Loydu’nun bakış açısı ticari olmadığından, hizmet bedellerinin düzeyi, kurumun devamlığını sağlama perspektifiyle belirlenmektedir.
Ülkemizin kazanacağı işler yapmayı amaçlayan Türk Loydu, özellikle yerli üreticinin sabırsızlıkla beklediği bu yetkiyi alan ilk ve tek ulusal kuruluş olmaktan gurur duymaktadır.”