OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 03, 2001 00:00
12 Eylül 1980 askeri müdahalesinden sonra kurulan Danışma Meclisi’nce hazırlanan ve Milli Güvenlik Konseyi tarafından onaylandıktan sonra halkoyuna sunularak 7 Kasım 1982’de kabul edilen Anayasa’da, 6’ıncı ve en kapsamlı değişiklik, TBMM’de yasalaştı.Bugüne kadar 5 kez değişikliğe gidilerek 2 maddesi yürürlükten kaldırılan, 21 maddesi de yeniden düzenlenen 1982 Anayasası’nın 37 maddesini değiştirmeyi öngören teklifin 3 maddesi ikinci turda yeterli oyu alamayarak düştü. Buna rağmen TBMM’den çıkan en kapsamlı değişiklik bugünkü düzenleme oldu.Son yasayla birlikte toplam 55 maddesi yeniden düzenlenen, 2 maddesi de yürürlükten kaldırılan Anayasa’nın, kabul edilişinin üzerinden geçen 19 yılda yaklaşık üçte biri değiştirildi.DEĞİŞİKLİK SÜRECİAnayasa’da ilk değişiklik 17 Mayıs 1987’de yapıldı.-Seçmen yaşı 21’den 20’ye düşürülürken, milletvekili sayısı 400’den 450’ye çıkarıldı.-Ayrıca, 175. maddedeki, Anayasa’nın değiştirilmesine yönelik hükümler de yeniden düzenlenerek, iki turlu görüşme, gizli oylama, cumhurbaşkanının anayasa değişikliğini halkoylamasına sunması esasları, TBMM üye tam sayısının üçte ikisinden az veya beşte üçü oy ile kabul edilen değişikliklerin doğrudan halkoylamasına gitmesine ilişkin düzenlemeler getirildi.-Aralarında 9. Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel ile Başbakan Bülent Ecevit’in de bulunduğu, 12 Eylül öncesi siyasi parti liderleri ve partilerin yöneticilerine 10 yıl, milletvekili ve senatörlere ise 5 yıl siyaset yasağı getiren Anayasa’nın Geçici 4. maddesi de yürürlükten kaldırıldı. Bu değişiklik, halkoylamasıyla kabul edildi.RADYO - TELEVİZYONDA DEVLET TEKELİ KALKTI-Özel televizyon ve radyoların 1990’lı yılların hemen başında birbiri ardına yayına başlaması, zaman içinde bu medya organlarına uygulanan yasaklar ve kapatmalar tartışma yarattı. Konunun siyasi boyut da kazanması nedeniyle 8 Temmuz 1993’de Anayasa’nın 133. maddesi değiştirilerek, radyo-tv yayınlarında devlet tekeli kaldırıldı.SEÇME YAŞI 18’E İNDİRİLDİ-23 Temmuz 1995 tarihinde yapılan değişiklikle Anayasa’nın „Başlangıç“ metni ile 14 maddesinde yeniden düzenlemeye gidilirken, „Başlangıç„ta yer alan ve Anayasa’nın 12 Eylül Harekatı sonrasında Danışma Meclisi’nce yapılıp, Milli Güvenlik Konseyi’nce son şekli verildikten sonra halkoylamasında kabul edildiğini belirten paragraflar çıkarıldı.-33. Maddedeki değişiklikle dernek kurma hürriyeti üzerindeki bazı kısıtlamalar, derneklerle sendikalara yönelik siyaset yasağı getiren ve bu doğrultuda „sendikal faaliyet„i düzenleyen 52. madde yürürlükten kaldırıldı. 53. maddedeki düzenlemeyle de memurlara sendika kurma ve „toplu görüşme yapma“ hakkı verildi.-Seçme yaşı 20’den 18’e indirildi. Yurt dışında bulunan vatandaşların ve tutukluların oy kullanabilmeleri olanağı getirildi. Ancak, Anayasa’da öngörülmesine karşın 5 yıldır, yurt dışında bulunan Türk vatandaşlarının nasıl oy kullanacaklarını düzenleyen yasa çıkarılamadı. Yurt dışındaki vatandaşlar,
seçim dönemlerinde gümrük kapılarına kurulan sandıklarda oylarını vermeye devam ediyorlar.-1995 deÄŸiÅŸikliÄŸi ile partilere üye olma yaşı da 21’den 18’e indirildi. Bunun yanı sıra, siyasi partilerin kadın ve gençlik kolları kurmalarını, yurt dışında örgütlenmelerini yasaklayan hüküm kaldırıldı. Yükseköğretim elamanları ile yükseköğretim öğrencilerine siyasi partilere üye olma hakkı getirildi.-Siyasi partilerin kapatılma davalarında esas alan fiillerin odağı olup olmadığının tespitine iliÅŸkin düzenleme, 1995’de Anayasa’ya girdi. „Siyasi partilerin uyacakları esaslar“ baÅŸlıklı 69. maddede 1995 yılında yapılan deÄŸiÅŸiklikle, Cumhuriyet’in temel niteliklerine aykırı; zümre, sınıf veya herhangi bir diktatörlüğü savunan partilerin temelli kapatılmasına, „ancak, onun bu nitelikteki fiillerin iÅŸlendiÄŸi bir odak haline geldiÄŸinin Anayasa Mahkemesi’nce tespit edilmesi halinde karar verileceÄŸi“ hükmü getirildi.-Kapatılan siyasi partinin kurucuları ve her kademedeki yöneticilerinin, yeni bir siyasi partide kurucu, yönetici ve denetleyicisi olamayacakları hükmü, 1995’te yumuÅŸatıldı ve partinin kapatılmasına neden olan partililere 5 yıl siyaset yasağı öngörüldü. „Temelli kapatılan bir parti bir baÅŸka ad altında kurulamaz“ fıkrası da 1995’te konuldu. Bu fıkra, „kapatılmış bir partinin mensuplarının üye çoÄŸunluÄŸunu teÅŸkil edeceÄŸi yeni bir siyasi parti de kurulamaz“ hükmünün yerine getirildi.-Kapatılma davası açılan partiye Anayasa Mahkemesi’nde savunma yapma olanağı verildi.-Milletvekili sayısı 1995’te yeniden yükseltilerek 450’den 550’ye çıkarıldı.-TBMM’nin yasama yılı baÅŸlangıcı 1995’te yapılan deÄŸiÅŸiklikle 1 Eylül’den 1 Ekim’e çekildi. Milletvekili genel ya da ara seçiminden önceki veya sonraki bir yıl içinde yapılması gereken yerel genel ve ara seçimlerin milletvekili seçimleriyle birlikte yapılacağı da 1995 düzenlemesiyle Anayasa’ya girdi.DGM’LER, ÖZELLEÅžTÄ°RME VE TAHKÄ°M-Anayasa’da 18 Haziran 1999’da yapılan düzenlemeyle, Avrupa Ä°nsan Hakları Mahkemesi’nde sürekli Türkiye’nin aleyhine çıkan kararlara gerekçe olan DGM’lerin yapısı deÄŸiÅŸtirildi. DGM’lerde askeri savcı ve hakimlerin de görev yapmasını öngören 143. madde deÄŸiÅŸtirilerek, bu mahkemeler sivilleÅŸtirildi.-Anayasa’da 13 AÄŸustos 1999’da yapılan ve 3 maddeyi kapsayan deÄŸiÅŸikle de özelleÅŸtirmeye yasal dayanak getirildi.-Kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz ÅŸartlaÅŸma ve sözleÅŸmelerinden doÄŸan uyuÅŸmazlıkların tahkim yoluyla çözülebileceÄŸi hükmü Anayasa’ya konulurken, Danıştay’ın sözkonusu sözleÅŸmeler üzerindeki inceleme yetkisi kaldırıldı.5 ARTI 5, GEÇEMEDÄ°Bu arada, milletvekili dokunulmazlığının sınırlandırılmasına iliÅŸkin Anayasa’nın 83. maddesini deÄŸiÅŸtiren teklif, TBMM’den geçemedi. İlk görüşmesi 19 Kasım 1997 tarihinde yapılan, ancak çıkmama ihtimali nedeniyle ikinci görüşmesi uzun süre ertelenen deÄŸiÅŸiklik teklifinin ikinci görüşmesi, o dönem Meclis’te grubu bulunan CHP’nin ısrarı sonucu yapıldı. Genel Kurul’un 22 Mart 1999 tarihinde gerçekleÅŸtirdiÄŸi birleÅŸimde yapılan ikinci oylama sonucu, dokunulmazlıkların sınırlandırılmasına yönelik Anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸi kabul edilmedi.Öte yandan, CumhurbaÅŸkanlığı seçimi dolayısıyla siyasi gündemde aylarca tartışılan ve hükümet ortağı partilerin milletvekillerinin teklifi olarak TBMM gündemine gelen 3 maddelik deÄŸiÅŸiklik paketi de yasalaÅŸamadı.CumhurbaÅŸkanının görev süresini 7 yıldan 5 yıla indiren ve bir kiÅŸinin ikinci kez CumhurbaÅŸkanı seçilebilmesine olanak saÄŸlayan 101. madde deÄŸiÅŸikliÄŸi, milletvekili emekliliÄŸine Anayasal güvence getiren 86. madde deÄŸiÅŸikliÄŸi ile parti kapatmayı zorlaÅŸtıran 69. madde deÄŸiÅŸikliÄŸinin birinci tur oylaması 29 Mart 2000 tarihinde yapıldı. Oylamalardan çıkan sonuçlar, deÄŸiÅŸikliklerin referanduma gerek olmadan TBMM’den çıkmayacağına iÅŸaret edince, Anayasa Komisyonu teklifi geri çekti.TBMM’de bugün yasalaÅŸan 34 maddelik deÄŸiÅŸiklik, temel hak ve hürriyetler, sosyal ve ekonomik yaÅŸam, milletvekillerinin özlük hakları ve emekliliklerini yeniden düzenliyorÂ
button