Güncelleme Tarihi:
Bugüne kadar 5 kez değişikliğe gidilerek 2 maddesi yürürlükten kaldırılan, 21 maddesi de yeniden düzenlenen 1982 Anayasası’nın 37 maddesini değiştirmeyi öngören teklifin 3 maddesi ikinci turda yeterli oyu alamayarak düştü. Buna rağmen TBMM’den çıkan en kapsamlı değişiklik bugünkü düzenleme oldu.
Son yasayla birlikte toplam 55 maddesi yeniden düzenlenen, 2 maddesi de yürürlükten kaldırılan Anayasa’nın, kabul edilişinin üzerinden geçen 19 yılda yaklaşık üçte biri değiştirildi.
DEĞİŞİKLİK SÜRECİ
Anayasa’da ilk değişiklik 17 Mayıs 1987’de yapıldı.
-Seçmen yaşı 21’den 20’ye düşürülürken, milletvekili sayısı 400’den 450’ye çıkarıldı.
-Ayrıca, 175. maddedeki, Anayasa’nın değiştirilmesine yönelik hükümler de yeniden düzenlenerek, iki turlu görüşme, gizli oylama, cumhurbaşkanının anayasa değişikliğini halkoylamasına sunması esasları, TBMM üye tam sayısının üçte ikisinden az veya beşte üçü oy ile kabul edilen değişikliklerin doğrudan halkoylamasına gitmesine ilişkin düzenlemeler getirildi.
-Aralarında 9. Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel ile Başbakan Bülent Ecevit’in de bulunduğu, 12 Eylül öncesi siyasi parti liderleri ve partilerin yöneticilerine 10 yıl, milletvekili ve senatörlere ise 5 yıl siyaset yasağı getiren Anayasa’nın Geçici 4. maddesi de yürürlükten kaldırıldı. Bu değişiklik, halkoylamasıyla kabul edildi.
RADYO - TELEVİZYONDA DEVLET TEKELİ KALKTI
-Özel televizyon ve radyoların 1990’lı yılların hemen başında birbiri ardına yayına başlaması, zaman içinde bu medya organlarına uygulanan yasaklar ve kapatmalar tartışma yarattı. Konunun siyasi boyut da kazanması nedeniyle 8 Temmuz 1993’de Anayasa’nın 133. maddesi değiştirilerek, radyo-tv yayınlarında devlet tekeli kaldırıldı.
SEÇME YAŞI 18’E İNDİRİLDİ
-23 Temmuz 1995 tarihinde yapılan değişiklikle Anayasa’nın „Başlangıç“ metni ile 14 maddesinde yeniden düzenlemeye gidilirken, „Başlangıç„ta yer alan ve Anayasa’nın 12 Eylül Harekatı sonrasında Danışma Meclisi’nce yapılıp, Milli Güvenlik Konseyi’nce son şekli verildikten sonra halkoylamasında kabul edildiğini belirten paragraflar çıkarıldı.
-33. Maddedeki değişiklikle dernek kurma hürriyeti üzerindeki bazı kısıtlamalar, derneklerle sendikalara yönelik siyaset yasağı getiren ve bu doğrultuda „sendikal faaliyet„i düzenleyen 52. madde yürürlükten kaldırıldı. 53. maddedeki düzenlemeyle de memurlara sendika kurma ve „toplu görüşme yapma“ hakkı verildi.
-Seçme yaşı 20’den 18’e indirildi. Yurt dışında bulunan vatandaşların ve tutukluların oy kullanabilmeleri olanağı getirildi. Ancak, Anayasa’da öngörülmesine karşın 5 yıldır, yurt dışında bulunan Türk vatandaşlarının nasıl oy kullanacaklarını düzenleyen yasa çıkarılamadı. Yurt dışındaki vatandaşlar, seçim dönemlerinde gümrük kapılarına kurulan sandıklarda oylarını vermeye devam ediyorlar.
-1995 değişikliği ile partilere üye olma yaşı da 21’den 18’e indirildi. Bunun yanı sıra, siyasi partilerin kadın ve gençlik kolları kurmalarını, yurt dışında örgütlenmelerini yasaklayan hüküm kaldırıldı. Yükseköğretim elamanları ile yükseköğretim öğrencilerine siyasi partilere üye olma hakkı getirildi.
-Siyasi partilerin kapatılma davalarında esas alan fiillerin odağı olup olmadığının tespitine ilişkin düzenleme, 1995’de Anayasa’ya girdi. „Siyasi partilerin uyacakları esaslar“ başlıklı 69. maddede 1995 yılında yapılan değişiklikle, Cumhuriyet’in temel niteliklerine aykırı; zümre, sınıf veya herhangi bir diktatörlüğü savunan partilerin temelli kapatılmasına, „ancak, onun bu nitelikteki fiillerin işlendiği bir odak haline geldiğinin Anayasa Mahkemesi’nce tespit edilmesi halinde karar verileceği“ hükmü getirildi.
-Kapatılan siyasi partinin kurucuları ve her kademedeki yöneticilerinin, yeni bir siyasi partide kurucu, yönetici ve denetleyicisi olamayacakları hükmü, 1995’te yumuşatıldı ve partinin kapatılmasına neden olan partililere 5 yıl siyaset yasağı öngörüldü. „Temelli kapatılan bir parti bir başka ad altında kurulamaz“ fıkrası da 1995’te konuldu. Bu fıkra, „kapatılmış bir partinin mensuplarının üye çoğunluğunu teşkil edeceği yeni bir siyasi parti de kurulamaz“ hükmünün yerine getirildi.
-Kapatılma davası açılan partiye Anayasa Mahkemesi’nde savunma yapma olanağı verildi.
-Milletvekili sayısı 1995’te yeniden yükseltilerek 450’den 550’ye çıkarıldı.
-TBMM’nin yasama yılı başlangıcı 1995’te yapılan değişiklikle 1 Eylül’den 1 Ekim’e çekildi. Milletvekili genel ya da ara seçiminden önceki veya sonraki bir yıl içinde yapılması gereken yerel genel ve ara seçimlerin milletvekili seçimleriyle birlikte yapılacağı da 1995 düzenlemesiyle Anayasa’ya girdi.
DGM’LER, ÖZELLEŞTİRME VE TAHKİM
-Anayasa’da 18 Haziran 1999’da yapılan düzenlemeyle, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nde sürekli Türkiye’nin aleyhine çıkan kararlara gerekçe olan DGM’lerin yapısı değiştirildi. DGM’lerde askeri savcı ve hakimlerin de görev yapmasını öngören 143. madde değiştirilerek, bu mahkemeler sivilleştirildi.
-Anayasa’da 13 Ağustos 1999’da yapılan ve 3 maddeyi kapsayan değişikle de özelleştirmeye yasal dayanak getirildi.
-Kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıkların tahkim yoluyla çözülebileceği hükmü Anayasa’ya konulurken, Danıştay’ın sözkonusu sözleşmeler üzerindeki inceleme yetkisi kaldırıldı.
5 ARTI 5, GEÇEMEDİ
Bu arada, milletvekili dokunulmazlığının sınırlandırılmasına ilişkin Anayasa’nın 83. maddesini değiştiren teklif, TBMM’den geçemedi. İlk görüşmesi 19 Kasım 1997 tarihinde yapılan, ancak çıkmama ihtimali nedeniyle ikinci görüşmesi uzun süre ertelenen değişiklik teklifinin ikinci görüşmesi, o dönem Meclis’te grubu bulunan CHP’nin ısrarı sonucu yapıldı. Genel Kurul’un 22 Mart 1999 tarihinde gerçekleştirdiği birleşimde yapılan ikinci oylama sonucu, dokunulmazlıkların sınırlandırılmasına yönelik Anayasa değişikliği kabul edilmedi.
Öte yandan, Cumhurbaşkanlığı seçimi dolayısıyla siyasi gündemde aylarca tartışılan ve hükümet ortağı partilerin milletvekillerinin teklifi olarak TBMM gündemine gelen 3 maddelik değişiklik paketi de yasalaşamadı.
Cumhurbaşkanının görev süresini 7 yıldan 5 yıla indiren ve bir kişinin ikinci kez Cumhurbaşkanı seçilebilmesine olanak sağlayan 101. madde değişikliği, milletvekili emekliliğine Anayasal güvence getiren 86. madde değişikliği ile parti kapatmayı zorlaştıran 69. madde değişikliğinin birinci tur oylaması 29 Mart 2000 tarihinde yapıldı. Oylamalardan çıkan sonuçlar, değişikliklerin referanduma gerek olmadan TBMM’den çıkmayacağına işaret edince, Anayasa Komisyonu teklifi geri çekti.
TBMM’de bugün yasalaşan 34 maddelik değişiklik, temel hak ve hürriyetler, sosyal ve ekonomik yaşam, milletvekillerinin özlük hakları ve emekliliklerini yeniden düzenliyor