Oluşturulma Tarihi: Kasım 10, 2004 00:00
Otomobil devleri satışlarda öne geçmek için son yıllarda ‘tasarıma’ büyük önem veriyor. Ä°yi tasarımlar yapmak için bir taraftan bu alanda çalışan sayısını artıran firmalar diÄŸer taraftan yüksek teknolojiye sahip tasarım stüdyoları için milyon dolarlar harcıyorlar. Ama en önemlisi yıldız tasarımcı transfer etmek için harcanan paralar futbolcu transferlerini aratmıyor.Son 5 yıldır dünyada otomotiv sektörüne, 'tasarım' yani otomobillerin görünüşü yön veriyor. KuÅŸkusuz tasarım bir otomobil için herzaman en önemli kriterler arasında yer aldı. Ama, son yıllarda otomotiv firmaların üretim kalitesi ve mühendislik açısından birbirleriyle aynı seviyelere gelmeleriyle rekabette 'tasarım' bir numaraya taşındı.Özellikle, Amerika'da yapılan araÅŸtırmalar bu gerçeÄŸi tüm çıplaklığı ile ortaya koyuyor. Amerika'da son 5 yılda otomobillerdeki kalite yüzde 24 oranında artarken, iyi ve kötü otomobillerin arasındaki uçurum neredeyse kapanmış durumda. 1998 yılında iyi ve kötü otomobiller karşılaÅŸtırıldığında aralarında 212 kusur veya noksan bulunurken, bugün bu sayı 53'e inmiÅŸ durumda. Yani artık otomobiller arasında kalite ve mühendislik olarak çok fazla farklılık bulunmuyor. YILDIZ TASARIMCI TRANSFERÄ°Bundan dolayı, otomobil devleri satışlarda öne geçmek için son yıllarda modellerinin tasarımlarının doÄŸru olması için büyük çaba sarfediyorlar. Bunu saÄŸlamak için de bir taraftan bu alanda çalışan sayısını artırırken, diÄŸer taraftan yüksek teknolojiye tasarım stüdyoları için milyon dolarlar harcıyorlar. Ama, en önemlisi yıldız tasarımcı transfer etmek için büyük paralar harcıyorlar. Bu açıdan son dönemin en önemli transferine, Volkswagen'in Mercedes-Benz'den transfer ettiÄŸi Murat Günak'ı gösterebiliriz. VW Grubu, Günak'ı transfer ederek sahip olduÄŸu 7 markanın tasarımlarının başına getirdi. Günak bu transferi ile sektörde en fazla transfer olan tasarımcılardan biri oldu. Mercedes'ten Peugeot'ya, Peugeot'dan yeniden Mercedes'e geçen Günak, bir yıldan bu yana da VW Grubu'nun tasarımlarının başındaki isim olarak görev yapıyor. DiÄŸer taraftan VW, Günak'ın dışında yine dünyanın en önemli otomobil tasarımcılarından biri olan Walter de Silva'yı da Alfa Romeo'dan transfer etti. General Motors da modellerinin Avrupa'da daha büyük satış rakamları yakalaması için Renault'un küçük ve orta sınıftaki araçlarının tasarım ÅŸefi olan Anne Asensio'yu transfer etti.BÃœTÇELERÄ° YÃœZDE 50 ARTTIÃœst seviyede bir tasarım için kuÅŸkusuz büyük paralar gerekiyor. Åžirketlerin tasarım bütçeleri gizli tutulsada GM ve Ford gibi dev firmalarının 1990'lı yıllardan bugüne tasarım alanında yaptıkları harcamaları yüzde 50'den fazla artırıldığı ifade ediliyor. Otomotiv devleri yeni tasarım merkezleri oluÅŸturmak konusunda da hızla yatırımlarına devam ediyorlar. Örnegin, PSA Peugeot Citroen grubu geçtiÄŸimiz günlerde Paris dışında 130 milyon Euro yatırımla yeni bir tasarım merkezi kurdu ve Peugeot ve Citroen modellerinin tüm tasarım geliÅŸmelerini bu merkeze taşıdı. DiÄŸer taraftan Toyota ÅŸirketi, Japonya'da büyük para harcayarak tasarım merkezi kurarken, buna ek olarak Kaliforniya'dan Fransaya kadar bir çok yerde tasarım stüdyoları oluÅŸturdu.Günak'ın maaşı 1 milyon dolarDünyanın en büyük tasarımcıları olarak kabul edilen BMW Grubunun baÅŸ tasarımcısı Chris Bangle ve Volkswagen Grubunun baÅŸ tasarımcısı Murat Günak'ın aldığı ücretlerinin ise bugün futbol yıldızları ile yarıştığı iddia ediliyo. Bugün tasarımdan sorumlu kiÅŸiler otomotiv ÅŸirketlerinde baÅŸkandan sonra en fazla söze sahip kiÅŸeler olurken, aldıkları maaÅŸlarda bu ölçüde artmış durumda. Uluslararası danışmanlık ve yönetim ÅŸirketi Booz Allen Hamilton'a göre Murat Günak ve Chris Bangle'nin aldıkları maaÅŸ ve primlerinin 1 milyon doların üzerinde olduÄŸu ifade ediliyor. Peugeot’nun tasarım ÅŸefi iken yılda 500 bin dolar kazanan Günak, 7 yılda maaşını iki katından fazla artırmış oldu.Â
button