Talat’ın eli havada mı kalıyor

Güncelleme Tarihi:

Talat’ın eli havada mı kalıyor
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 13, 2005 00:00

DÃœN LefkoÅŸe’de, ülkenin 5 üniversitesinden biri olan Uluslararası Kıbrıs Ãœniversitesi iletiÅŸim öğrencileriyle bir araya geldik.Modern binalarıyla dikkat çeken bu üniversitede 2 bin 400 öğrenci okuyor. Rektörü, eski Afyon Kocatepe Ãœniversitesi Rektörü Prof. Dr. Åžan Özalp... Öğrenciler bize Türkiye’yi, biz de onlara Kıbrıs’ı sorduk.Herkes son geliÅŸmeler karşısında bir bekleyiÅŸ içerisinde.BaÅŸbakan ErdoÄŸan’ın Moskova’da, Rum lideri Papadopulos ile görüşmesi burada büyük yankı uyandırmış! ‘Türkiye artık Yunanistan’ı deÄŸil, Rumları mı muhatap aldı?’ diye sordular bize!Özellikle Abdullah Gül’ün, Kıbrıslı Türkleri Rum pasaportu almakla suçlaması Kıbrıs’taki basın tarafından hoÅŸ karşılanmadı. Kıbrıslı Türkler rencide olmuÅŸ durumda. Halbuki alınan pasaportlar Rum deÄŸil, AB üyesi olmuÅŸ Kıbrıs Cumhuriyeti pasaportu ve bu pasaportları Kıbrıslı Türkler 1960 anlaÅŸmalarından kaynaklanan hak çerçevesinde alıyorlar.Abdullah Gül’ün bu konuyu, Ek Protokol’ün imza aÅŸamasında gündeme getirmesi dikkat çekerken ‘Gül, Ankara’nın yapmak istediklerini kamufle etmeye çalışıyor’ görüşü yoÄŸunluk kazanıyor.Dün akÅŸam yerel Kanal T televizyonunda ReÅŸat Akar’ın yönettiÄŸi ‘Son Durum’ programında Cumhuriyet Gazetesi yazarı Hikmet Çetinkaya ile birlikte Türk toplumunun tepkilerini tartıştık. Programa katılanlardan bir izleyici ‘Sınır kapılarını açan ve Rum tarafının tek başına AB üyeliÄŸini veto etmeyen Türkiye DışiÅŸleri Bakanı’nın Kıbrıs Türklerini Rum pasaportu almakla suçlaması haksız bir görüş deÄŸil mi?’ diye sordu... Rum mallarını kullandıkları gerekçesiyle ÅŸimdiye kadar 4 Türk hakkında Rum tarafından tutuklama kararı çıkartılmasına yönelik tartışmalar büyüyor. Kuzey’de bulunan Rum mallarının %80 oranında olması endiÅŸeyi daha da arttırıyor.Bu konunun çok tartışılacağı anlaşılıyor.Gazetelerin manÅŸetlerine taşıdığı bir baÅŸka haber de Hellas Jet’in, Ä°stanbul’a sefer baÅŸlatması... Bir gazete ‘Türkiye Avrupa’ya, Rumlar Ä°stanbul’a, biz nereye?’ baÅŸlığını atmış... Hellas’ın, Kıbrıs Rum Hava Yolları’nın yan kuruluÅŸu bir ÅŸirket olması ve 2 Mayıs’tan itibaren Türkiye’ye 3 sefer yapması ÅŸaÅŸkınlık yarattı. KKTC hükümet çevreleri de bu olayı gazetelerden öğrenirken, Hellas Jet’in Rum ve Türk turizm acentelerinin anlaÅŸması üzerine Rodos üzerinden charter seferi düzenlediÄŸi ortaya çıktı...RUM’A 5 TIR GELDÄ°Bu geliÅŸmelerin ardından dün akÅŸam saatlerinde Romanya’dan, Mersin’e ve oradan da GazimaÄŸusa limanına Türk feribotu ile getirilen 5 TIR’ın içerisinden Rum Telekomonükasyon Åžirketi’ne (CTA) ait iletiÅŸim kablolarının çıkması kafalarda yeni soru iÅŸaretleri yarattı.‘Bu iki geliÅŸme Türkiye ile Rumlar arasında, perde arkası yürütülen pazarlıkların bir sonucu mu, yoksa tamamen tesadüf eseri olarak mı gündeme geldi’ diye tartışıldı...Üç dilde yayınlanan haftalık ‘Kıbrıs Diyalog’ gazetesinin editörü ReÅŸat Akar, dün öğleden sonra Rum kesimine geçmiÅŸ. Ä°ki toplum arasındaki yeni bir geliÅŸmeyi bize şöyle anlattı:‘Barış Harekatı’nın gerçekleÅŸtiÄŸi 20 Temmuz 1974’ten bu yana ilk defa, Kıbrıs Türk firmaları, Rum kesiminde düzenlenen Uluslararası Ticaret Fuarı’na katılıyor. 20 Mayıs’ta açılacak olan fuara 50 kadar Kıbrıs Türk firması katılıyor.’Fuarda KKTC’den neler var?‘Rum Yönetimi sadece yerli ürünlerin teÅŸhir edilmesine izin vermiÅŸ. Ancak hellim gibi süt ürünlerine izin vermemiÅŸler. Sadece tuÄŸla, mobilya gibi yerli ürünleri teÅŸhir edebilecek KKTC’li iÅŸ adamları... Bunun ilginç yanı ürün teÅŸhir etmek veya satmaktan çok iki toplumun ilk defa bir arada olması...’Bizim de zaman zaman gündeme getirdiÄŸimiz KTHY ile ilgili yeni bir geliÅŸmeyi de bu arada öğrendik. BilindiÄŸi gibi bu ÅŸirketin yarı hissesi Türkiye ÖzelleÅŸtirme Kurulu’na Ä°daresine ait. Türkiye, KKTC’nin ısrarı üzerine hisselerin tamamını Kıbrıs’a verecekmiÅŸ. Dün görüşülmesi gereken bu konu pazartesiye ertelendi.KTHY HÄ°SSELERÄ° Ayrıca KTHY ile ilgili yazacak daha çok ÅŸey olabilir... AKP döneminde yönetim kurulunun 3 kez , genel müdürün de 2 kez deÄŸiÅŸmesi ve genel müdürlüğe vekalet eden, THY’nin 2. kaptan pilotluktan çıkardığı Sadettin Gezmek’in KTHY’de ‘kaptan pilot’ olarak ayda 5 bin 500 dolar alarak uçması hala tartışma konusu... Gezmek’e uçuÅŸ lisansını THY’nin eski Genel Müdürü Abdurrahman GündoÄŸdu’nun verdiÄŸi konuÅŸuluyor.BaÅŸa dönelim... Mehmet Ali Talat’ın CumhurbaÅŸkanı seçildiÄŸi gece, Papadopulos’a uzattığı barış eli hala havada duruyor. Papadopulos, Talat’ın elini sıkmak yerine, ErdoÄŸan’ın elini sıkmayı mı tercih ediyor?Kör olası çöpçüler...KAÄžITHANE Belediye Basın Müşaviri Hüseyin Irmak, Türkiye’de ilk kez yapılan ilginç bir çalışmaya imza atmış... Daha önce de ‘Kağıthane, Kemerburgaz Demiryolu-1914’ baÅŸlıklı çalışması ile dikkat çeken Irmak, ÅŸimdi de ‘Osmanlı’dan günümüze Temizlik işçileri ve Aletleri’ adlı kitabı ve sergisini hazırlamış. Belediye BaÅŸkanı Fazlı Kılıç kitabın önsözünde, sokaklarımızı temizleyenlerin bugüne kadar ‘arayıcı esnafı’, ‘tanzifat amelesi’, ‘çöpçü’ ve nihayet ‘temizlik işçisi’ olarak adlandırıldığını, sergi ile çevre bilincini aşılamayı çocuklardan baÅŸlayacaklarını söylüyor. Sergide, 1. Dünya Savaşı döneminde kadın çöpçülerden, Kemal Sunal’ın ‘Çöpçüler Kralı’ filmine kadar kullanılan alet ve araçlar maketler halinde yer alıyor. Sergi; Kağıthane Belediyesi’nde bugün 16.00’dan itibaren gezilebilir. Bu arada Erkin Koray’ın meÅŸhur ettiÄŸi ‘Tövbekar Åžarkıcı’ Ali Toprak’ın ‘Kör olası çöpçüler aÅŸkımı süpürmüşler’ plağı da dinletilecek.Akaryakıt mafyasına karşı kimse direnemiyorAKARYAKIT kaçağı ile ilgili Meclis AraÅŸtırma Komisyonu çalışmalarını sürdürürken, ben bir okuyucu olarak soruyorum:Devlet akaryakıt kaçakçılığının boyutunu biliyor, neden önlemiyor. Mersin dolum tesislerinden Irak’a gitmesi için yüklenen tüm akaryakıt yurtiçinde satılıyor. Bu da çok büyük vergi kayıplarına yol açıyor. Ara sıra basına yansımasına raÄŸmen ne sebepledir ki kaçak akaryakıt satışları artarak devam ediyor. Bu iÅŸlere tevessül etmeyen kamyoncusundan benzincisine birçok insan maÄŸdur ediliyor. Devlet istese bu kaçağı çok kısa sürede çözer. Ama kaçakçılığın hızının artarak devam etmesi bu konunun üzerine ciddiyetle gidilmediÄŸini gösteriyor. Bazı istasyonlarda resmi fiyatın çok altında motorin satışı yapılıyor. Rafineri çıkışı tüm vergiler dahil 1.77 YTL olan motorin bu istasyonlarda 1.50 YTL’ye faturasız olarak satılıyor. Bu durum çok büyük vergi kayıplarına ve haksız kazançlara neden oluyor. Bu vergi kaybı da akaryakıta sürekli zam yapılarak telafi ediliyor. Bazı grup ve kiÅŸilerin yaptığı vurgunun cezasını tüm Türkiye çekiyor.Niyazi KAVRARSualtı kültür mirasımız‘BÄ°ZÄ°M Sualtı Arkeolojisini Kim Yapıyor’ (30.4.2005) baÅŸlıklı yazının sahipleri Mehmet Åžener ve AyÅŸe Budak’a cevabımdır:Türkiye kıyılarında yapılan sualtı arkeolojik araÅŸtırma ve kazılarının sadece Amerikan ekipleri tarafından yapılmakta olduÄŸunu ve neden bizim sualtı arkeologlarımızın bu konuda çalışmaları olmadığını, bunun sizde ‘hayal kırıklığı yarattığını’ yazmışsınız. Öncelikle, Amerikan ekipleri tarafından bugüne kadar yapılan çalışmalarda benim de içinde yer aldığım birçok Türk arkeolog bulunarak ciddi katkılar saÄŸlamışlardır. Öte yandan, ülkemizin bir STK’sı olan Sualtı AraÅŸtırmaları DerneÄŸi (SAD) 20 yıldan bu yana farklı bölgelerde yaptığı araÅŸtırmalarla sualtı kültür mirasımızın tespit ve ortaya çıkarılması adına öncü çalışmalar gerçekleÅŸtirmiÅŸtir. Özellikle DoÄŸu Akdeniz kıyılarında, Mersin’den Ä°skenderun’a SAD’ın tespitini yaptığı antik batıklar ve sualtında kalmış yerleÅŸimler, ÇeÅŸme’de Osmanlı-Rus deniz savaşı batıklarının belgelenmesi, Sinop’ta yapılan araÅŸtırmalar yurtdışından alınan davetlerle birçok konferansta sunulmuÅŸ ve bilimsel yayınlarda yer almıştır. Bu çalışmalar dışında SAD üyesi Sn. Nergis Günsenin’in Marmara Adası’nda gerçekleÅŸtirdiÄŸi Türkiye’nin ilk sualtı kazısı, yakın zamanda kurulmuÅŸ olan Türkiye Sualtı Arkeolojisi Vakfı (TINA), üniversitelerimizde açılmakta olan sualtı arkeolojisi programları gibi yeni oluÅŸumlar ülkemiz kurumlarının bu alanda çok daha baÅŸarılı çalışmalar yapması açısından fırsatlar doÄŸurmaktadır. Sualtı AraÅŸtırmaları DerneÄŸi’nin yakın zamanda pilot bölgeler seçerek hayata geçireceÄŸi ‘Sualtı Kültür Mirasımız Envanter Projesi’ yine bu alanda bulunan eksikliÄŸi doldurmak üzere ilgili tüm kiÅŸi ve kurumları bir araya getirmeyi hedeflemektedir. DileÄŸimiz devletin kurumları vasıtasıyla bu alandaki çalışmaların desteklemesi ve bu alandaki en büyük engel olan bürokratik zorlukların araÅŸtırmalara imkan saÄŸlayacak ÅŸekilde çözülmesidir.Enver ARCAK- Sualtı AraÅŸtırmaları DerneÄŸi Yönetim Kurulu ÃœyesiYatırım yapan elime çivi çaksınAKP Erzurum Milletvekili Mustafa Ilıcalı ‘Bu arazi MÃœSÄ°AD’a peÅŸkeÅŸ çekildi’ (11.5.2005) haberi üzerine arayarak ÅŸunları anlatıyor:‘Yerel gazetedeki ilanları ben de okudum. Bölgemiz çok hassas, iÅŸsizlik çok. Yatırım yapılsın diye her hafta bir yatırımcıyı getiriyorum Erzurum’a. Çivi çakana gel avcumun içine çak diyorum. Tepki gösteren Çöğender köylülerinin kurduÄŸu ÅŸirket bugün yok; 3.11.2004’te laÄŸvedilmiÅŸ. TeÅŸvik Yasası geçen yıl çıktı; baÅŸvurular Valilik makamına yapılıyor. Böyle bir baÅŸvuru olsaydı haklarını alabilirlerdi. Daha sonra DAPAN Ekolojik-Organik Tarım A.Åž. diye bir ÅŸirket kurulmuÅŸ, onun da teÅŸvik için bir baÅŸvurusu çıkmadı. Bir tek (MÃœSÄ°AD’cıların kurduÄŸu) Eges A.Åž. adlı firma baÅŸvurmuÅŸ, baÅŸka da baÅŸvuru olmadığından 1000’den fazla araziyi almış. Bizde o kadar yer var ki, yatırımcı gelsin istiyoruz.’TeÅŸvik yasasından sonra Erzurum’a kaç kiÅŸi yatırım için baÅŸvurdu?- 10’u geçmez... Çöğendirliler istiyorlarsa baÅŸvursunlar, yardımcı olalım, yer verelim. Bakın bölgemizde 4 bin ton organik buÄŸday üretilmiÅŸ ama satılamamış... Ben bunu (BüyükÅŸehir’in) Ä°stanbul Halk Ekmek’e götürdüm. Onlar beÄŸendi, ÅŸimdi anlaÅŸma imzalanacak. Ä°stanbullular saÄŸlıklı ekmek yiyecekler. Bir daha söylüyorum; isteyene yer veririz. Kıskançlık olmasın, Erzurum kaybetsin istemeyiz biz... Ä°TO ile kış turizm projemizi de hayata geçireceÄŸiz. www.mustafailicali.comTOPRAK VIP’teÄ°ÅžADAMI Halis Toprak geçen pazar günü 12.45 uçağıyla Ä°zmir’den Ä°stanbul’a gidiyordu. Aynı uçaÄŸa ben de bindim. Toprak yanında eÅŸi, küçük oÄŸlu ve onun bakıcısı ile birlikte Ä°zmir’de VIP salonundan geçti. Ä°stanbul’a da aynı ÅŸekilde uçağın yanına gelen bir VIP aracı kendisini kapıdan alarak ‘önemli kiÅŸilerin’ ağırlandığı VIP salonuna götürdü. Adalet Bakanı Cemil Çiçek’in kulakları çınlasın... (Bankası batmış bir patronu havaalanı VIP salonunda gördüğünü, daha iyi bir duruma geldiÄŸini, parfümeri dükkanı gibi her yerinden ayrı bir koku geldiÄŸini, ayakkabısının fiyatına evrak memuru çalıştırdığını söylemiÅŸti.)GÃœNÃœN SÖZÜ‘Otoritesini korumak isteyen yönetici iyi olmamayı öğrenmeli ve bu bilgiyi kullanmalı, ancak zorunlu olmadıkça kullanmaktan kaçınmalıdır.’(N. Machiavelli)MESAJ PANOSUCHP’de kongre süreci baÅŸladı. Partimize sahip çıkalım. ASKİ’deki üye listelerini kontrol edin. Son itiraz bugün.Demokratik CHP’liler-ANKARADÃœNYANIN en güzel doÄŸal plajlarından Konyaaltı sahili sebze kamyonlarının, TIR’ların geçiÅŸ güzergahı haline geldi. Ãœstelik 90-100 km süratle gidiyor, havalı kornalarıya selamlaşıyorlar. Acaba Ä°talya, Yunanistan, Ä°spanya’nın turistik plajlarında ve tesislerinde böyle bir trafik var mıdır? Daha önce 100. Yıl Bulvarı’nı kullanan bu ağır vasıtaların yine aynı yolu kullanması saÄŸlanmalı.Barbaros AKYOL-ANTALYAANKARA’da seçimlerden önce ÅŸehir içine otoban yapıldı. Sincan-Ulus hattı 20 dakikaya indi. Fakat yayalar düşünülmediÄŸi için her gün kazalar oluyor. Belediyenin seçim öncesi yol yapma konusundaki yüksek hızı nedense üst geçitler için geçerli deÄŸil. Gökhan VARDARERÄ°Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!