Taksim-Kabataş deneme seferleri yapıldı

Güncelleme Tarihi:

Taksim-Kabataş deneme seferleri yapıldı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 05, 2006 17:07

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Taksim-Kabataş arasındaki 640 metre uzunluğunda füniküler sistemin deneme seferini yaptı.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Taksim-Kabataş arasındaki 640 metre uzunluğunda füniküler sistemin deneme seferini yaptı. Topbaş, Taksim'deki istasyonda düzenlenen törende yaptığı konuşmada, İstanbul'da trafik sorununu çözmek için karayolları ve kavşaklar başta olmak üzere ciddi çalışmalar yapıldığını, ancak İstanbul'un toplu ulaşımda dünya standartlarının çok altında bir kent olduğunu söyledi.

İstanbul'da ilk raylı sistem projesinin 1908'de Sarıyer ve Beykoz arasında yapıldığını, 1873'de de metro sayılabilecek tünel taşımacılığının dünyada ikinci olarak başlatıldığını hatırlatan Topbaş, ancak bu çalışmaların devam ettirilmemesi nedeniyle bugün raylı sistem hattının 47 kilometre ile sınırlı kaldığını bildirdi. Geçmişte yapılan tramvay raylarının daha sonra sökülerek üzerinde başka taşıma araçlarının kullanıldığını hatırlatan Topbaş, “Maalesef bu kötü bir alışkanlığımız. Bu hangi ulaşım aksının ulaşım problemini çözeceğinin netleşmediğinin ifadesidir. İstanbul bir türlü karar veremiyor” dedi.

TRAFİK SORUNUNA KÖKTEN ÇÖZÜM

Topbaş, İstanbul'un geleceğini kurtarmak adına ortaya koydukları yeni bir çalışma düzeni bulunduğunu belirterek, “Bu da İstanbulumuzun Metropoliten Planlama Merkezi'nin öngördüğü tarzda kentin ulaşım master planlarını Marmara Bölgesi ölçeğinde ele alma suretiyle bu sorunu kökten çözmeyi hedefledik” diye konuştu. İstanbul'da ulaşımın yüzde 89'unun karayolu ile yapıldığını, bu nedenle karayollarının yetersiz kaldığını anlatan Topbaş, tıkanan noktaları çözmek için 116 çözüm programı ile ciddi bir neşter vurduklarını söyledi.

Topbaş, bu kapsamda raylı sistemlere de ağırlık verdiklerini ve şu anda 57 kilometre raylı sistem inşaatının devam ettiğini belirterek, ”Başta metro olmak üzere raylı sistem hattının en az 200 kilometreye çıkarılması hedefini koyduk” dedi.

METROBUS

Topbaş, “lastik tekerlekli otobüslerle metro olan” ve ”metrobus” olarak bilinen sistemle ilgili E-5 Karayolu üzerinde Beylikdüzü-Topkapı arasında bir güzergah belirlediklerini ve burada belli bir noktada bunun deneme çalışmalarına başlayacaklarını, hazırlıkların yapıldığını bildirdi.

İETT için alınan 450 otobüsten 240'ının gümrükte olduğunu ve bayramdan önce hizmete sokacaklarını açıkladıklarını ifade eden Topbaş, ancak yetişmediğini ve bayramdan sonraya kaldığını söyledi.Kadir Topbaş, bu ay içinde ulaşım sistemleri arasında tek bilet sistemine geçerek bilet entegrasyonu yapacaklarını, böylece otobüsten inip metroya binen bir insanın aynı biletle füniküler sistemle Kabataş'a inebileceğini, hatta vapura binebileceğini kaydetti.

FÜNİKÜLER SİSTEM

Bugün de 27 Ekim 2003 tarihinde temeli atılan ve raylı sistemlerle deniz ulaşımını birbirine entegre edecek füniküler sistemin deneme seferlerinin başlatıldığını ifade eden Topbaş, şu bilgileri verdi:
“640 metre uzunluğundaki hat üzerinde araçlar, 3 dakikada bir hareket edecek ve yolculuk süresi 110 saniye olacak. Saatte çift yönde 15 bin yolcu taşınacak. Böylece Taksim-4.Levent arasında işleyen metroda yolcular yüzeye çıkmadan füniküler sisteme entegre olarak Kabataş'a, oradan da deniz ulaşımına veya tramvaya entegre olacak. Kabataş istasyonu iç tanzimi, dekorasyonu ve düzenleme çalışmaları tamamlanıyor. Mart ayında da devreye girecek.”
Topbaş, füniküler sisteminin devreye girmesiyle hem raylı sistemler arasında, hem de denizle olan entegrasyonun sağlayacağını kaydederek, şöyle konuştu:

“Ulaşım sistemlerini birbirine entegre edecek düzenlemeyi bu ay içinde uygulamaya koymayı düşünüyoruz. O zaman metronun geçtiği hat üzerinden ayrıca bir otobüs geçmeyecek. Entegrasyon sağlandığında sistem kendi içinde daha fazla akışkanlık sağlayacak. Şu anda inşaatı devam eden Yenikapı-Taksim ve 4. Levent-Ayazağa-Darüşşafaka hatlarının 3 yıl içinde tamamlanması ve Marmaray'ın da 2009'larda devreye girmesiyle doğu-batı aksındaki ulaşımda çok ciddi bir rahatlama hissedilecektir. Ayrıca Otogar-Bağcılar raylı sistem hattı inşaatı devam ediyor ve Bağcılar'dan Olimpiyat Stadı'na metro sistemini götürme çalışmalarına devam ediyoruz. Marmaray ile entegre olacak ve ilerde Sultanbeyli-Samandıra üzerinden Sabiha Gökçen Havalimanı'na uzanacak olan Üsküdar-Altunizade-Ümraniye raylı sistem hattının da projesi tamamlandı. Bu hattı da yap-işlet modeliyle inşa edeceğiz.”

Topbaş, konuşmasının ardından füniküler sistem vagonunu kendisi çalıştırarak deneme sürüşlerini başlattı.
Taksim ve Kabataş olmak üzere 2 istasyondan oluşan sistemde, karşılıklı olarak halatlarla hareket eden 375 kişi kapasiteli çift vagonlu 2 araç yer alıyor. Yüzde 22 eğimle inşa edilen Taksim-Kabataş füniküler sistemi, bu kadar yüksek bir eğimde çalışabilecek en güvenli, yatırım ve bakım açısından en ekonomik sistem olma özelliğini taşıyor. Yapı Merkezi-Garaventa Konsorsiyumu tarafından inşa edilen sistemin maliyeti, 40 milyon dolar oldu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!