Ceyhun KUBURLU
Oluşturulma Tarihi: Haziran 27, 2008 00:00
Euro 2008’in lisanslı taraftar ürünü satışlarında Türkiye 16 Avrupa ülkesi arasında 14’üncü sırada kaldı. Ürünlerin satış hakkını elinde bulunduran IPM Şirketler Grubu’nun sahibi Akhim Niyazi Türesin, "Türkiye yarı finale kalmasına rağmen, sahte ürünler nedeniyle bekleneni veremedi ve toplam satış rakamı 1.5 milyon Euro’da kaldı" dedi.
EURO 2008’de Almanya’ya elenerek şampiyonaya veda eden Türkiye, Euro 2008’in lisanslı ürün satışlarında 16 ülke arasında 14’üncü sırada kaldı. Turnuvada en çok satış yapılan ülke Almanya olurken, kupaya erken veda eden Fransa ve İtalya’da son iki sırada yer aldı. Euro 2008’in lisanslı ürünlerinin satış haklarını elinde bulunduran IPM Şirketler Grubu’nun sahibi Akhim Niyazi Türesin, "40 milyon Euro’luk satış hedefimize çok az kaldı. Şimdiye kadar dünya genelinde yaklaşık 35 milyon Euro’luk satış gerçekleştirdik. Türkiye yarı finale kalmasına rağmen ülkede satılan korsan ürünler nedeniyle satış rakamları beklenenin altında kaldı" dedi.
En fazla Almanya sattıLisanslı ürünlerin Euro 2008 maçlarından önce satılmaya başladığını hatırlatan Türesin, satışlar hakkında şu bilgileri verdi: "Turnuva boyunca en çok satışı Almanya’da gerçekleştirdik. 11 milyon Euro gelir elde ettik. Almanya’nın finale kalmasıyla bu rakamların artacağını umuyoruz. Ürün satışlarında Almanya’yı Euro 2008’e ev sahipliği yapan Avusturya ve İsviçre takip etti. Bu iki ülkenin satışı 6.2 milyon Euro’yu buldu. İngiltere’nin turnuvada olmaması ise bu ülkede satış rakamlarını çok düşürdü."
Sahadaki başarı ürüne yansıdı
Takımların sahada gösterdikleri performansla ürün satışlarının etkilendiğine dikkat çeken Akhim Niyazi Türesin, şu değerlendirmeyi yaptı: "Futbol takımları saha içinde gösterdikleri başarılardan sonra bizim ürün satışlarımız artıyor. Eğer takımlar sahada başarısız olduysa o ülkede satışları düşüyor. Örneğin Fransa’da yaptığımız satışlar çok aşağıda kaldı. İtalya’da da aynı şeyi yaşadık. Bu iki ülkede beklediğimiz performansı göremedik. Ancak bunun yanında Rusya’nın yarı finale çıkması bu ülkedeki satışlarımızı artırdı. Beklentilerin üzerine çıkardı."
Sahte ürünler ciroyu düşürdüTürkiye’de sahte ürün sayısının çok fazla olduğuna işaret eden Akhim Niyazi Türesin, şöyle konuştu: "Türkiye’de yaklaşık 1.5 milyon Euro’luk bir satış rakamına ulaştık. Ancak daha fazlasını bekliyorduk. Hem nüfus olarak hem de sahadaki başarı nedeniyle daha fazla satış yapmalıydık. Ancak sahte ürünler satışlarımızı düşürdü. Avrupa ülkeleri arasında tek sahte ürün satışı da Türkiye’de gerçekleşti. Avukatlarımız bu konuda yasal işlem yapıyor."
Yüz binlerce sahte forma satıldıMİLLİ Takımı’n galibiyetleri sonrasında sokaklara dökülen taraftarlar forma satışı yapan noktalara yöneldi. Maç sonrası daha çok sokaklarda satılan bu formalarla ilgili olarak yetkililerin harekete geçeceğini söyleyen Tescilli Markalar Derneği (TMD) Başkanı Selçuk Güzenge şöyle konuştu: "Nike bu konuda biraz mağdur oldu. çünkü inanılmaz bir korsan satış söz konusuydu. Yüzbinlerce forma satıldı. Galatasaray, Fenerbahçe ve Beşiktaş gibi önemli kulüplerde bu sahte forma satışı ile ilgili çalışmalar yapıyor."
14.5 milyon Euro kazandıkEURO 2008’de yarı final maçında Almanya’ya yenilerek kupaya veda eden Türkiye tur primleri ve galibiyetlerle kasasına 14.5 milyon Euro koydu. 5 maçta 2 yenilgi alan Milli Takım 184 milyon Euro’luk havuzdan 14.5 milyon Euro kazandı. Türkiye kasasına şu maçlarla para koydu:
Gruplara kaldığı için 7.5 milyon Euro kazandı.
İsviçre ve Çek cumhuriyeti galibiyetlerine 2 milyon Euro aldı.
Çeyrek finale kalarak kasasına 2 milyon Euro koydu.
Yarı finale çıkarak 3 milyon Euro daha kazandı.
Avrupa ekonomisine 5 maçta 210 milyon Euro değer kattıkFUTBOL endüstrisinin her geçen gün büyümesi, Euro 2008 boyunca Avrupa ekonomisini de canlı tutuyor. Turnuvaya ev sahipliği yapan İsviçre ve Avusturya’nın yaşanan ekonomik canlılıktan büyük pay aldığı Euro 2008’de Avrupa’nın genelinde 1.4 milyar Euro’luk bir değer oluşuyor. 1992 yılından beri Avrupa Futbol Şampiyonası’nın resmi sponsorluğunu yürüten MasterCard’ın yaptırdığı araştırmaya göre, Türk Milli Takımı’nın oynadığı 1 maç Avrupa ekonomisine 42 milyon Euro’luk değer yarattı. Turnuva boyunca 5 maç oynayan Milli Takımı’n yarattığı ekonomik değer ise 210 milyon Euro’ya ulaştı. Araştırmaya göre göre, elde edilen kazancın, maçı oynayan ve ev sahibi ülkeler Avusturya ile İsviçre arasında paylaşıldığına dikkat çekilirken, yaşanacak ekonomik hareketliliğin Avrupa ekonomisinin tümüne yansıyan etkileri oldu. Rapora göre Türkiye oynadığı 1 maçta 42 milyon Euro’luk ekonomik bir değer yaratırken en kazançlı maçların potansiyel geliri maç başına 49-56 milyon Euro oldu.
Avrupa’nın spor ekonomisi konusunda lider uzmanlarından Profesör Simon Chadwick tarafından yürütülen araştırmada şunlara dikkat çekti: "Ticarette, sponsorluk ve reklam gelirlerinde yaşananan artış da ekonomiyi canlandırıyor. Tüm bunların yanı sıra telekomünikasyon ve yeni medya servislerinin daha fazla kullanılmasıyla sağlanan pozitif ekonomik etkiler hissediliyor."
Dubai’de bile Euro 2008 ürünleri satıldıEURO 2008’in dünyanın her yerinde ilgiyle izlendiğini vurgulayan Akhim Niyazi Türesin diğer ülkelerdeki satışlarla ilgili olarak şu değerlendirmeyi yaptı: "Bugün başta Japonya olmak üzere Güney Kore ve Dubai gibi ülkelerde de ürünler büyük ilgi gördü. Turnuvayla ilgisi olmayan bu ülkelerde iyi satış yaptık. Bu üç ülkede 1 milyon Euro’luk gelir elde ettik. Turnuva sonuna kadar daha çok satış yapacağımızı tahmin ediyorum."
Maskotlardan 5 milyon Euro’luk gelir elde ettik
EURO 2008’in en çok satılan ürünleri hakkında da bilgi veren Akhim Niyazi Türesin, şöyle konuştu: "Taraftar ürünlerinde en çok Euro 2008 maskotları ilgi gördü. Bu ürünlerden 5 milyon Euro’nun üzerinde gelir elde ettik. Bunun yanı sıra anahtarlık ve çakmak satışları da beklentilerin üzerine çıktı. Ayrıca Euro 2008 otobüsleri taraftarların en çok beğendiği ürünlerimiz oldu. Euro 2008 futbol topları da hediyelik eşyalar arasında yerini aldı."
Türkiye gol attı, rakı tüketimi yüzde 30 arttıTÜRK Milli Takımı’nın büyük sevinç yaşatarak yarı finale kadar yükseldiği Euro 2008’de rakı satışları da patladı. Türklerin rakı tüketimi, Euro 2008’de maç günlerinde 2 katına çıkarak 3 milyon litreye yükseldi. Yaşanan milli heyecanına Türklerin milli içkisi rakı eşlik etti. Euro 2008 fırtınası Türkiye’de rakı tüketiminde patlamaya sebep oldu. Rakı pazarının önemli oyuncularından biri olan Mey İçki’nin verdiği rakamlara göre Euro 2008 maçları boyunca, Türklerin rakı tüketimi maç günlerinde yüzde 30 arttı. Maçların toplu olarak izlendiği bar, restoran ve alkollü içki tüketilen tüm mekanlarda Türklerin tercihi rakı oldu.
Avrupa’ya Türk bayrağı sattık
İSTİKLAL Bayrak adıyla üretim yapan Batı Emprime Tekstil Ltd. Şti’nin sahibi Mustafa Can, 10 yıldan bu yana ihracat yaptıklarını belirterek, Euro 2008 boyunca bayrak taleplerini karşılamakta zorlandıklarını kaydetti. 2008 Avrupa Şampiyonası’nın, bayrak satışlarının yüzde 100’ün üzerinde artırdığını kaydeden Can, şampiyona boyunca 4 milyon adet bayrak sattıklarını belirtti. Can, "Ürettiğimiz bayrakları sürekli olarak partiler halinde uçakla Almanya ve Avusturya’ya sevk ediyoruz. Şampiyonadan önce kimse bayraklarla ilgilenmiyordu" dedi.