Suzuki üst sınıfa Kizashi ile girecek

Güncelleme Tarihi:

Suzuki üst sınıfa Kizashi ile girecek
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 14, 2008 16:36

Suzuki Murahhas Azası Ali Savcı ile yaptığımız röportajın ilk kısmını dün yayınlamıştık. İkinci ve son kısmı ise bugün...

Haberin Devamı

İlk bölüm: Suzuki efsane modelini geri getiriyor

- Her ilde bayiniz var mı?
 
Yok. Belli bir analiz yaptık ve 20 ilde varız. Eksik olan bazı illerimiz var bayii konusunda. Oralarda hem arayışlar sürüyor hem de yeni katılımlar geliyor. Â
 
- Olmayıp da olmayı istediğiniz neresi var?
 
Mesela Eskişehir'de bir eksikliğimiz var ve arayış içerisindeyiz. Ayrıca Orta Anadolu'da Sivas civarını istiyoruz. 
 

Eren GÃœLER YAZIYOR

Doğu Anadolu'daki ağımız fena değil. Özellikle Erzurum ve Dyarbakır'da iyi satıyoruz. Erzurum'da iklimi sebebiyle 4X4'lerde çok iyi bir pazar tutturduk. Diyarbakır'da da aynı şekilde. Gaziantep geçen sene devreye girdi ve başta dizel Grand Vitara olmak üzere orada da da iyi satıyoruz.
 
- Doğu'da ağırlıklı Grand Vitara mı gidiyor?

Haberin Devamı

Grand Vitara, Van, Erzurum, Diyarbakır, Antep ve Hatay çizgisinde oldukça başarılı.

Ama bizim programımızda bineklere yönelmek de var. Suzuki kendini 4X4 olarak ispatlamış bir marka. Bunu biz bineklere de yansıtıyoruz. Zaten sene boyunca esas odaklandığımız nokta o olacak.

- Şu anda kaç model satıyorsunuz?

4 model. Swift, Grand Vitara, Jimny ve SX 4.
 
- En çok hangisi satılıyor?

Şu andan binek araçlarla 4X4'ler yarı yarıya. En çok Grand Vitara satıyoruz. Daha sonra Swift, SX 4 ve Jimny geliyor.
 

Suzuki üst sınıfa Kizashi ile girecek

-SX4 yeni çıktı galiba...

Yılbaşında satışa çıkardık ve henüz çok yeni. Ama buna rağmen satışlarda hızlı bir artış var. Büyük ilgi gördü. Yılsonuna kadar 700 tane satmayı hedefliyoruz.
 
Şimdilik hatchback modeli sedana göre daha fazla ilgi görüyor. Hatta orada alım için sıra bile oluştu.
 
- SX 4 modelinde öne çıkan nedir?

İki şey... Sedan modeli değişiklik arayan insanlar için ilgi çekici. Sonuçta Suzuki'yi bilenler ve sedan kategorisinde değişiklik arayanlar aracı çok beğendi. Ayrıca 550 litre gibi de çok büyük bir bagaj hacmi var. Hatchback modeli ise crossover tarzını çok iyi yansıtıyor. Yani binekle arazi aracı arasındaki bir noktada ve büyük ilgi topluyor.

Haberin Devamı

SUZUKÄ° Ä°LK DEFA D SEGMENTÄ°NE GÄ°RÄ°YOR
 
- Getirmeyi planladığınız yeni bir model var mı?

/images/100/0x0/55eae366f018fbb8f89d23b4
2009 sonunda üretimi başlayacak olan Kizashi bizim için çok önemli. Geçen sene fuarlarda konseptleri gösterildi. Suzuki bu araçla ilk defa D segmentinde yer alacak ve prestijli bir araba ile bu pazara girecek. Bugünden hazırlanıyoruz. Dünya ile aynı anda burada olacak. Aracın detayları daha açıklanmadı ama prestij arayanlara yönelik bir model olacak.

Suzuki'nin yenilenen stratejisinin beşinci ve son ayağı da Kizashi zaten. Daha sonra da model yenilemeler başlayacak.

Ä°ÅŸte Suzuki Kizashi...
 
- Bu modeller Suzuki'nin dünya hedeflerini yükseltecek mi?

Haberin Devamı

Suzuki 2.5 milyon olan üretimini yeni modellerle 2011-2012 gibi 3 milyona yükseltecek.

DÄ°ZEL VERSÄ°YONLAR GELÄ°YOR
 
- Sizce ürün gamı yeterli mi?
 
Mutlaka daha da gelişmeli ve gelişecektir. Özellikle dizel motorlarda. Biz sadece Grand Vitara'da dizel motor sunuyoruz ama diğer modellerimiz için de getirilmesi yönünde çalışıyoruz. Onun dışında D segmentinin olması ile hedeflendiğimiz ürün gamına ulaşacağız. Bundan sonra gamı artırmaktan ziyade versiyonları artırmak bizim için daha çok önemli.
 
- Dizele talep var mı?
 
Dizele talep büyük ama benzinle arasındaki denge artık geri gelebilir. Pazar payı geçtiğimiz yıllarda çok hızlı bir şekide arttı. Ama artık herkes kendine 'Dizel ne kadar ekonomik?' sorusunu sormaya başladı. Aradaki fiyat farkı ve bakım masraflarını düşündüğümüz zaman benzinli araçlara olan talep artabilir. Bundan sonra tüketiciler tercih yaparken daha çok düşünecek.

Haberin Devamı

Biz şunu çok gözlemliyorduk: Yetkili satcıya giden nsanlar araba dizel değilse ilgisini kaybediyordu. Ancak o zaman da yapılması gereken analizi insanlar şimdi daha iyi yapıyor. Kaç km kullandığını, hangi şartlarda kullandığını, kullanım tarzlarını hepsini düşünüyor...

- O zaman siz dizel motorları getirmekte biraz geç kalmış olmadınız mı?
 
Evet, öyle de diyebiliriz. Geçen seneki dizel furyasından biz sadece Vitara ile faydanalanabildik.

VİTARA'YI BAYANLAR ÇOK SEVDİ

- Arazi araçları kategorisinde neredesiniz?

/images/100/0x0/55eae366f018fbb8f89d23b6
Biz SUV pazarında ikinciyiz. Grand Vitara'nın çıktığından beri gördüğü ilgiden çok memnunuz. 2005 ağustosta çıktı yeni versiyonu ve 3'üncü yılında trendi hala çok iyi gidiyor.

Haberin Devamı

Grand Vitara nın şu özelliği var: Gerçekten çok sağlam ve gerçekten 4X4 ihtiyacını karşılayabiliyor. Bir de alacağınız araba ile aranızda duygusal bir bağ kuruyorsunuz. Yani o araba tasarımı ile özellikleri ile size hitap etmeli. Ayrıca fiyatının çok rekabetçi olması da tutulmasında çok etkili oldu. Üç yıl içerisinde önemli bir fiyat artışı olmadığı gibi zaman zaman kampnyalarla çok avantajlı hale de geldi.

-Kime satıyorsunuz bu aracı?

Çok geniş bir yelpazesi var. Mesela alıcıların yüzde 30'u bayan. Arabanın güvenlik aksamı ve onu hissettirmesinin yanında ciddi anlamda bozuk yol koşullarında araba kullananların da tercihi. Çünkü Vitara otomobil platformuna yapılmış bir SUV değil. Bir SUV platformunda geliştirilmiş ve otomobil özellikleri katılmış bir araç. Bu ayrıcalığını gayet iyi bilen bir kitle var ve onlar tercih ediyor.
 
- Ya Jimny?
 
Çok entereasan, meraklı  bir kitlesi var. Yaş ve cinsişet ayrımına tabii değil. Arazi koşullarında çok gezen insanlar tercih edebiliyor. Jimny gelip bulunan bir araba. Fazla reklam yapmıyoruz ama özel bir takipçi kitlesi var. Bayanlar da çok tercih ediyor.

SAVCI SWÄ°FT SPORT KULLANIYOR
 
- Sizin en çok sevdiğiniz model hangisi?

En sevdiğim model, Swift spor. Zaten onu kullanıyorum. Swift'in üç kapılı ve yüksek performanslı bir modeli. Kullanırken çok zevk veriyor. Özellikle istanbul trafiği için çok uygun...

- Suzuki'yi getireli 25 yıl oldu. Geldiğiniz noktadan memnun musunuz?

Herhangi bir ekonomik faaliyette 'evet biz buradan memnunuz' gibi bir düşünce işin doğasına aykırı. Bizim için de aynı şekilde. Bu anlamda bakarsanız tabii ki memnun değiliz ve daha iyi yerlere gelmek için çalışıyoruz. Başarılı mısınız derseniz, evet başarılıyız. Ama yüzde 1.3'lük pazar payını yakaladığımız zaman 'tamam oldu' demiyoruz.

25 yıllık serüvene bakacak olursanız başarılarımız var, eksiklerimiz de olmuştur. Ama Türkiye otomotiv sektöründeki gelişimi birebir yaşadık ve bir takım ilkleri de gerçekleştirdik. Mesela ilk ithal otomobillerden biriydik, SUV pazarının oluşumuna öncülük ettik. Swift GTI ile küçük hızlı arabalarda çığır açtık...
 
90'ların sonuna doğru ise Suzuki'den kaynaklanan genel yavaşlama bize de yansıdı. Model azlığı, sık değişmemesi ve alokasyonlardaki sorunlar bize de yansıdı. Ama artık onu da aştık.  4 binlik satış artık bizim için asgari sayı oldu. Onu 5 bin-6 binlere taşımak son derece gerçekçi bir hedef.
 
- Suzuki'nin burada bir yatırım planı var mı?
 
Biz Türkiye'deki yetkili ana distribitör olarak sürekli bir yatırım perspektifi sunuyoruz ve hep cevap bekliyoruz. Ama şu an için verilmiş bir yatırım kararı yok. Fakat biz sürekli konuyu gündemde tutuyor ve isteklerimizi iletiyoruz.

- Otomobil fiyatlarında nasıl bir seyir bekliyorsunuz? 
 

/images/100/0x0/55eae366f018fbb8f89d23b8
Üreticilerin girdileri artıyor ve belli bir enflasyonist baskı da gelmeye başladı. Bunlar fiyatları ister istemez yukarı doğru taşıyacak. Ayrıca Türkiye'de dövizin trendi de önemli olacak. Ama ana trend yukarı yönde olacak.
 
- Suzuki'nin dünyada en çok hangi modeli satılıyor?
 
Satışın önemli bir kısmı Asya, Güneydoğu Asya ve Japonya pazarındaki 600 cc-1000cc arasındaki minicar sınıfında gerçekleşiyor. Bunlar Avrupa'da olan bir sınıf değil, sadece Uzakdoğu'da olan bir kategori.
 
Biz Avrupa grubu içerisindeyiz ve farklı bir strateji var burada. Binekte gelişme üzerine kurulu. Avrupa'da en çok satılan model SX 4. Ondan sonra Vitara ve Swift geliyor.

MOTORSİKLETTE BAŞA GÜREŞİYOR

- Motorsiklet pazarında Suzuki'nin yeri neresi?
 
Hem dünyada hem burada özellikle büyük motorsiklerde başa güreşen üç şirketten bir tanesiyiz.

- Türkiye'deki motorsiklet pazarını nasıl görüyorsunuz?

Bu sektör geçen seneki ÖTV artışları ile önemli bir darbe yedi. Belki trafiğe önemli katkıda bulunabilecek olan çok ekonomik bir ulaşım aracı statüsüne gelmekte olan motorsikletin önü kesildi. Üstelik bu uygulama vergileri de artırmadı, sadece sektörün önünü kesti. onun negatif etkisi sürüyor. Çok kısa dönemde de bir iyileşme görmüyoruz.
 
- Türkiye'deki hedefiniz nedir?

Biz yılda ortalama 500 adet büyük motorsiklet satıyoruz. Onlar Suzuki'nin teknoloji birikimini ve üstünlüğünü gösteren motorlar. 1300 cc'lik bir motorsiklet motorundan 175 beygir güç üretebiliyor. Pazarın konsantre olduğumuz kısmı hobi motorsikleri dediğimiz bu grup. Ayrıca bu sene yaklaşık 3 bin-3 bin 500 adet de 125 cc'lik Scooter satmayı hedefliyoruz.

Ama motorsiklet pazarı en çok bu noktada daraldı. Halbuki asıl büyüme küçük motorsikletlerde olmalıydı...

- Marine grubunda da varsınız...
 
Evet, dıştan takmalı motorlar konusunda iddialıyız. Son bir yıldır yeni bir bayi ağı ve heyecanla o tarafa yöneldik. Önemli bir faaliyet olmaya başladı ve bunun üzerinde duracağız.

- Hangi ürünü daha çok satıyorsunuz?
 
9.9 beygirden 300 beygire kadar geniş bir ürün gamımız var. Ama asıl olarak 30 beygire kadar olan kategoride önemli satışlar var. Büyük beygirli motorlarda da tek tük satışlar oluyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!