Güncelleme Tarihi:
Trafik Komisyonu'nun hazırladığı bir raporda, ölüme neden olan sürücülere ilginç bir ceza önerildi. Buna göre sürücü, öldürdüğü kişinin mezarını periyodik olarak ziyaret edecek.
TMM Trafik Güvenliğini Araştırma Komisyonu'nun yaklaşık 300 sayfadan oluşan ilk raporu tamamlandı. Bu rapora dayanılarak, bir sonuç ve öneriler bölümü yazılacak. Bu yazım tamamlandıktan sonra rapor, TBMM Başkanlığı'na sunulacak. Raporda yer alan bazı çarpıcı öneriler şöyle:
Kırmızı ışığı bir yıl içerisinde 5 kez ihlal edenlerin, 4 ay ehliyeti alınmalı ve psikoteknik değerlendirmeye tabi tutulmalı.
Geçme kural ve yasaklarını bir yıl içerisinde 5 kez ihlal edenlerin ehliyeti geçici süreyle alınmalı ve psikoteknik değerlendirmeye tabi tutulmalı.
Ölümlü kazalarda asli kusurlu sürücünün ehliyeti bir yıl alınmalı, psikolojik muayene sonucunda raporun olumsuz olması durumunda ehliyet iptal edilmeli.
Ölüme neden olan sürücülere sosyal hizmet cezaları verilmeli. Örneğin, öldürdüğü kişinin mezarını periyodik olarak ziyaret etme ve ailesinin ihtiyaçlarını karşılama, sürücü kurslarında hizmet verme zorunluluğu gibi ıslah edici cezalar uygulanmalı.
Öldürme ve yaralanma ile sonuçlanan trafik kazalarında caydırıcılık sağlanabilmesi için bilinçli taksir kavramı TCK'ya girmeli, bu kişilere ağır müeyyide uygulanmalı, cezalarının paraya çevrilmemesi ve tecil edilmemesi için hákimlere geniş takdir yetkisi tanınmalı.
Ehliyet alınması aşamasında sürücü adayları, sağlık raporunun yanısıra psikoteknik değerlendirmeye de tabi tutulmalı.
50 yaşın üzerindeki sürücüler periyodik olarak psikolojik teste tabi tutulmalı, sağlık kurulu raporunun olumsuz olması durumunda ehliyetleri iptal edilmeli.
Trafik psikologları hızla yetiştirilmeli.
100 ceza puanı dolanların 2 ay süreyle ehliyeti alınmalı ve sürücü davranışı geliştirme programına yollanmalı. Aynı yıl içerisinde ikinci kez 100 puan alanın ehliyeti 4 ay alıkonmalı.
Alkollü ve hızlı araç kullananlar psikoteknik değerlendirmeye tabi tutulmalı. Hız limitini üç kez aşanların araçlarına hız kesici taktırma zorunluluğu getirilmeli.
Alkollü araç kullanımını alışkanlık haline getirenlere üç kez öneri de bulunulmalı, uymayanların, alkolle mücadele programına katılmaları sağlanmalı.
Alkol satılan eğlence yerlerinde sürücülerin kendilerini test etmeleri için alkolmetre bulundurma zorunluluğu getirilmeli, alkollü şahıslara sürücü sağlanmalı.
Denetimlerde hatasız çıkan sürücüler ödüllendirilmeli, çeşitli mağazalardan indirim kuponları verilmeli.
Eskort verilen makamlar sınırlandırılmalı.
Park yeri olmayan inşaatlara ve binalara ruhsat verilmemeli. Otoparklar değnekçilerin elinden alınarak, resmi işletmelere verilmeli.
Üç büyük kentten başlamak üzere ve geçiş dönemi konularak, park yeri göstermeyen araçların tescili yapılmamalı, sonraki aşamada park yeri olmayanlara araç satılmamalı.
Sürücü belgeleri ilk aşamada bir veya iki yıl gibi geçici süreyle verilmeli, bu sürenin sonunda sicili temiz olanlar ehliyet almaya hak kazanmalı.
Sürücü kursları sürücü okullarına dönüştürülmeli, otobüs ve kamyon gibi ağır vasıta sürücüleri için ihtisas kursları düzenlenmeli.
Okullarda trafik eğitiminin yanısıra, bisiklet kullanma eğitimi de verilmeli.
Üniversite sınavı başta olmak üzere çeşitli sınavlarda trafik güvenliği soruları yöneltilmeli.