Güncelleme Tarihi:
Yollarda güvenlik için çalışmalarını sürdüren Volvo, bir aracın seyir esnasında gelişimini kaydeden ve sürücüyü uyumadan önce ikaz eden “Volvo Sürücü İkaz” Sistemi’ni geliştirdi. Bu alanda dünyanın ilk buluşu olarak öne çıkan sistemin, iki yıl içerisinde pazara sunulması hedefleniyor.
Sürücü yorgunluğu büyük bir trafik emniyeti problemi olarak öne çıkıyor. Amerika Ulusal Karayolları Trafik Emniyeti İdaresi’ne (NHTSA) göre, her yıl Amerika karayollarında meydana gelen yaklaşık 100.000 kaza, sürüş sırasında uyuya kalan sürücüler nedeniyle meydana geliyor. Bu kazaların yaklaşık bin 500 tanesi ölümle sonuçlanıyor ve 71.000 tanesi fiziksel yaralanmalara neden oluyor. Avrupa’da da durum benzer özellik taşıyor. Alman Sigorta Birliği (GDV-Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V.), Alman otobanlarında meydana gelen kazaların yaklaşık yüzde 25’inin yorgunluk nedeniyle gerçekleştiğini belirledi.
İstatistikler, Volvo’nun Sürücü İkaz Sistemi’nin önemli bir buluş olduğunu gösteriyor. Sistem, öncelikle uyuma riskinin çok büyük olduğu ve bir kazanın sonuçlarının çok ciddi olduğu durumlar için tasarlandı. Örneğin, sürücüyü bir rahatlama hissiyle uyuşturan ve hızlanma riskinin yüksek olduğu düz, yumuşak yollar... Sistem 65 km/s üzerindeki hızlarda devreye giriyor ve aracın hızı 60 km/s hız değerinin altına düşmediği sürece aktif kalıyor.
Yoldaki tüm hareketleri kaydediyor
Sürücü İkazı, aracın hareketlerini izleyerek, aracın kontrollü veya kontrolsüz bir şekilde sürülüp sürülmediğini belirliyor. Araç üreticileri arasında tek olan Sürücü İkazı Sistemi; bir kamera, belli sayıda algılayıcı ve bir işlemciden oluşuyor. Ön cam ile arka dikiz aynası arasına monte edilmiş olan kamera, araçla yol yüzeyinde bulunan işaretler arasındaki mesafeyi devamlı olarak ölçüyor.
Algılayıcılar aracın hareketlerini, işlemci ise bilgiyi kaydediyor ve sürücünün aracın kontrolünü kaybetmeyi riske edip etmediğini hesaplıyor. Risk yüksek olarak belirlendiyse, sürücü sesli olarak uyarılıyor. İlave olarak, aracın bilgi göstergesinde yazılı bir mesaj beliriyor. Sistem sayesinde, sürücü aracın yol bilgisayarından sürüşüyle ilgili bilgi de elde edebiliyor.
Konuyla ilgili Volvo Cars'da Sürücü İkaz Sistemi Proje Müdürü Dr Wolfgang Birk, yaptığı açıklamada şunları söyledi: “Dönen tekerlek girişi veya sürücünün göz hareketleri yerine aracın gelişimini izlemeyi tercih ettik. Bu bize, bir şeyler yanlış gittiği zaman çok geç olmadan sürücüyü ikaz etmek için sisteme zaman tanıyan daha güvenilir bir gösterge verir. İnsan davranışını –kişiden kişiye değişen– değil davranışın etkisini izleriz. Daha az yanlış alarm riski olmasının nedeni budur.”
Sistem, sürücü yorgunluk dışındaki nedenlerden dolayı konsantrasyonunu kaybederse de uyarıyor. Sistem araç kontrolü kaybedilmeden önce bir ikaz vererek sürücünün yönlendirme sisteminde, ses sisteminde veya araçtaki çocuklarla çok fazla ilgilenip ilgilenmediğini tespit edebiliyor.