Süper sürücüler ligi

Güncelleme Tarihi:

Süper sürücüler ligi
Oluşturulma Tarihi: Haziran 23, 2003 10:13

Shell Türkiye'de oluşturulan 'Sürücüler Ligi' ile sürücülerin performansları izleniyor. Araçlara takılan kara kutular, sürücülerin hata yapıp yapmadığını, doğru sürüş teknikleri kullanıp kullanmadığını gösteriyor. Ligde olumlu sonuç alanlar yıldızlarla ve maddi olarak ödüllendiriliyor.

Akaryakıt sektöründe faaliyet gösteren Shell, kısaca SEÇ olarak tanımladığı 'Sağlık, Emniyet ve Çevre' konularına yönelik özel performans programları başlattı.

Tanker sürücülerine 'güvenli sürüş' için çeşitli eğitim programları uygulayan Shell Türkiye, 'Sürücüler Ligi' adlı özel sistemiyle tanker sürücülerinin olumlu performanslarını ödüllendiriyor. Güvenli araç süren, can ve mal varlığını tehlikeye sokmayacak sürücü yetiştirme amacıyla gerçekleştirilen bu eğitimler, olası tanker kazalarını azaltmaya çalışıyor.

Program sayesinde tanker sürücüleri arasında rekabet ortamı yaratılıyor. Sürücüler performanslarına göre üç kademeye ayrılıyor. Shell üniformasına yerleştirilen yıldızlarla simgelenen performans kriterleri, tek yıldız bronz, iki yıldız gümüş ve üç yıldız altın olarak nitelendiriliyor.

Sistemin kurulması için 100 bin dolar harcanmış. Shell tanker filosunda bulunan araçlara kara kutu yerleştirilmiş. Kara kutu günlük çalışma saatleri ya da hız limitleri ve direksiyon başındaki faaliyetleri denetliyor ve kayda alıyor.

Kara kutunun sunduğu bilgiler sürücülerin yıldız almalarını etkiliyor. Üç aylık dönemlerde yapılan değerlendirmede gümüş yıldız takan sürücüye, çeyrek altın veriliyor. Altın sürücüye ise tam bir cumhuriyet altını hediye ediliyor. Eğer üst üste dört kez altın sürücü olursa bir bilgisayarla ödüllendiriliyor. Sürücü hiç yıldız alamaz ise işten çıkarılıyor.

DEFANSİFLERİ ARIYORUZ

Shell Dağıtım Şirketi'nde şu anda 60 tanker bulunuyor. Günde 24 saat çalışan tankerlerde, üç vardiyalı olarak toplam 140 sürücü görev yapıyor. Yaz aylarında bu sayı 80 tanker ve 180 personele çıkıyor. Yılda ortalama 60 bin kilometre yol yapan her sürücü, güvenli sürüş ve çevre sağlığı için eğitimden geçiyor.

Shell Türkiye Karayolu Nakliye Müdürü Recai Düz, akaryakıt taşımanın büyük risk olduğuna dikkat çekiyor: ‘‘Akaryakıt taşıyan bir tankerin trafik kazası yapması büyük sorunları da beraberinde getirir. Ölümle sonuçlanacak kazalara yol açabilir. İki yıldır sürdürülen 'Sürücüler Ligi' sayesinde ölümle sonuçlanan bir kaza ile karşılaşmadık. Ama Türkiye'nin şartları belli. Trafik kazasından da uzak duramıyoruz. Geçen yıl toplam altı milyon kilometre yol yapıldı ve kayıtlara 56 kaza geçti. Amacımız kazasız bir yıl geçirmek. Bu nedenle sürücülerimizi de titizlikle seçiyoruz.‘‘

Shell sürücü filosuna katılmak için bazı şartlar gerekiyor. Sürücülerin 25 yaş üstü, evli ve çocuklu olması tercih ediliyor. Ailesi olan sürücünün risk alırken daha dikkatli davranacağı öngörülüyor. Otoyolda 70 km'nin üzerinde gitmesine izin verilmiyor. Hız limitleri kara kutu ile denetleniyor.

Akaryakıt taşırken de çevre sağlığına önem verilmesi isteniyor. Toprağa bir litre akaryakıt dökülmesi, 'hata' olarak performansa işleniyor. İşe alınan sürücü iki yılda bir sürüş tekniği bilgileri tazeleniyor.

Düz, ‘‘Bir sürücü ne kadar yetenekli olursa olsun, trafik kazasından kurtulması mümkün olmuyor. Korkak sürüş tekniği gerekiyor. Bu nedenle tüm sürücülerimize defansif sürüş tekniklerini öğretiyoruz.‘‘

Defansif; trafikte olacaklardan korkan, önlem alan ve hemen savunmaya geçen anlamını taşıyor. Sürücü kapalı bir alanda virajlara hangi hızda girmesi gerektiğini görüyor. Hızlı gittiğinde virajda karşılaştığı zorlukları anlıyor. Fren yaptığında durabileceği mesafeyi anlaması sağlanıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!