Güncelleme Tarihi:
ÖLÜM BİLETİ KİŞİ BAŞI 1000 DOLAR
''SİZ BİNİN, BEN HALLEDERİM''
Romen Yahudilerinin Filistin’e giriş vizeleri yoktu. Pandelis yolculara, “Bu sorunu da çözdüm, ben trenle sizden önce İstanbul’da olup vizelerinizi orada dağıtacağım” demişti. Böylece en iyi şartlarda 150- 200 kişi kapasitesi olan Struma gemisi, 769 yolcu ile zorlu yolculuğuna başladı. Yolcular arasında otuz hekim, yirmi beş avukat, on beş mühendis ve Bükreş gençliğinin parlak simaları bulunuyordu.
MÜCEVHERLERİ VERİP MOTORU TAMİR ETTİRDİLER
Struma yolcuları 13 Aralık’ta motorların stop etmesi ile denizin ortasında, rüzgarın sürüklediği yönde başıboş gitmeye başladı. Romen kıyıları açıklarında geminin imdat sinyalini alan başka bir Romen gemisi, yüklü bir miktar para karşılığında motorları tamir edebileceğini söyledi. Bu para yolcuların kendi aralarında topladıkları saat, mücevher ve şahsi eşyaları ile ödenebildi. İstanbul Boğazı’na kadar zorlukla gelebilen Struma’nın 14 Aralık’ta tekrar motorları stop etti. Bunun üzerine bir Türk römorkörü gemiyi Sarayburnu’na kadar çekti. Gemide karantina bayrağı olduğu için hiç bir yolcunun inmesine izin verilmedi. Sadece Standart Oil Company of New York petrol şirketinin Romanya Müdürü Martin Segal ve ailesinin Filistin vizesi, geminin Köstence Limanı’nda hareketinden önce verildi. Bu sayede aile İstanbul’a vardıktan sonra trenle Filistin’e geçebildi.
KADERİNE TERK EDİLDİ
Struma siyasi pazarlıklar sonuç vermeyince, Türk romörkörler tarafından çekilerek götürüldüğü Karadeniz’de serbest bırakıldı. 24 Şubat 1942 gecesi de büyük bir patlamanın ardından Şile açıklarında suya gömüldü.
ENKAZI 14 YIL ÖNCE BULUNDU
Teknik Dalış Takımından (TDT) aldığı destekle çalışmalarını yürüten Sualtı Araştırmaları Derneği (SAD) Batık Araştırmaları Grubu (BAG) dalıcıları 16 Temmuz 2000 günü, Struma’nın enkazını Karadeniz’in Türk karasularında tanımlamayı ve belgelemeyi başardı. Gemi enkazı, Istanbul Boğazı’nın 6 mil kuzeyinde, 73-80 metreler arası derinlikte bulundu.