Güncelleme Tarihi:
Gençlerin büyük bölümü, baÄŸcık yerine fermuarlı yeni model ayakkabıları ''çirkin ve aldatmaca'' olarak nitelerken, 1970 ve 1980'lerin Nike Cortez, Converse Weapon, Converse AllStars, Adidas Copenhagen ve Reebok Aztec II gibi modellerini beÄŸeniyor.Â
ABD'de eski model ayakkabılara dönüşte, performans yerine daha çoktarz unsurunun ağır basmasına karşın, en önemli etken fiyat. Yeni model ayakkabılar 100 doların çok üzerinde satılırken, bazıları keten,bazıları deri olan eski modeller, özellikle ailelerin de etkisiyle daha çok tercih ediliyor.Â
Nike, Reebok, Adidas gibi dev spor ÅŸirketleri, tüm dünyadaki 5 milyar dolarlık spor ayakkabı pazarının yüzde 25'ini eski modellerin oluÅŸturmaya baÅŸladığını, bu oranın New York, Miami, Los Angeles gibi Amerikan kentleriyle, Ä°ngiltere ve Japonya gibi ülkelerde yüzde 45'lere kadar çıktığını kabul ediyorlar.Â
New York metrosunda yolculuk edenlere bakıldığında da yeni pahalı modellerden arada bir göze çarparken, eskinin keten ''sneakerlarının''popüler olduÄŸu görülüyor.Â
Â
Yeni model ayakkabılarda tasarım maliyetinin fiyatlara yansıması ve eski modellerde bu unsurun artık bulunmaması fiyatları da uygun kılıyor.Â
Nike'ın kurucusu Phil Knight'ın Oregon Ãœniversitesi'ndeki atletizmyarışlarına katıldığı sırada, ortağı Bill Bowerman'ın karısının tost makinesinde poliüretanı dökerek ayakkanın tabanını icat etmesinden sonra 1972'de piyasaya sürülen Cortez, ''retro'' modeller içinde en çok beÄŸenileni.Â
Adidas'ın, 1960 ve 1970'lerin tenis yıldızlarının isimlerini taşıyan Rod Laver ve Stan Smith modelleri de eskinin en çok satanları arasında bulunurken, 1917'den bu yana 500 milyon çiftten fazla satılan Converse'in Chuck Taylor AllStars modeli, spor ayakkabıların tartışmasız liderliÄŸini sürdürüyor.Â
 Â