Mehmet Nuri Yılmaz
Oluşturulma Tarihi: Ekim 11, 2006 23:11
Günümüzde bazı insanlara "veli" veya "evliya" denilmekte ve kerametlerden söz edilmektedir. Benim sorum şudur: "Veli" ne demektir? Kimlere veli denilir? Veli olmak için keramet göstermek şart mıdır?
Güler YURDGÜLÜ/ERZURUMKelime olarak "veli" dost, yakın anlamına gelmektedir. Çoğulu "evliya"dır. "Veli" tasavvufta hakkın dostu, sevgili kulu anlamında kullanılmıştır. Kuran’a göre takva ehli (günahlardan sakınanlar) Allah dostlarıdır. Buna göre inananlar ve muttakiler veli olma özelliğine sahiptirler. Diğer bir ifadeyle, veli olan bir kişinin en önemli özelliği muttaki olmasıdır. Muttaki ise inanan, namazını kılan, infak eden, infakını hem darlıkta hem de bollukta yapan, öfkesini yenen, insanları bağışlayan, Allah’ı sürekli anan, hatasında ısrar etmeyen, tövbeye devam eden, ihsan (iyilik) sahibi olan, geceleri kalkıp ibadet eden, her hak sahibine hakkını veren kişidir. Hz. Peygamber, veliler için, "Onlar görüldükleri zaman Allah’ı hatırlatan kişidir" demiştir. Onlar mal, mülk, makam gibi maddi çıkarların peşinde değillerdir. Sevgi ve ilgileri sadece Allah’a ve Allah içindir. "Veli" keramet göstermez. Ama veliden keramet zuhur edebilir. Bu Allah’ın bir ikramıdır. Ancak veli kesinlikle keramet göstermez, keramet sahibi olduğunu da söylemez. Hatta kendisinden bir keramet zuhur ederse bundan da endişeye kapılabilir. Veliler için en büyük keramet, kulluk makamında istikamet(doğruluk) üzere hareket etmektir.
Bilindiği gibi ramazanda hafızlar evlerde Kuran okuyorlar. Ücret karşılığında Kuran okumak caiz midir?Ayşegül YILMAZ/ANKARAKuran-ı Kerim okumak ibadettir. İbadet, dünyevi bir menfaat için değil, sadece Allah rızası için yapılır. Bu sebeple, Kuran-ı Kerim’in para karşılığında okunması ve okutulması dinen caiz değildir. Böyle bir okumadan dolayı sevap da yoktur. Ancak pazarlık yapılmadan ve paradan söz edilmeden Allah rızası için Kuran okumuş veya hatim indirmiş olan bir kimseye, hediye olarak münasip bir miktar teberruda bulunmakta dinen bir sakınca görülmemektedir. Fakat, bir kimsenin, geçmişlerinin ruhuna bağışlanmak üzere başka kimselere Kuran-ı Kerim okutması, hatim yerine bildiği kısa sureleri tekrar etmek suretiyle de olsa, bizzat kendisinin okuması daha faziletli ve daha sevaptır.
Banttan hatim dinlemek hatim yerine geçer mi?Serap GÜNEŞ/İSTANBULEhil kişiler tarafından okunup banda kaydedilmiş olan Kuran-ı Kerim ve hatm-i şerif tilavetinin, hürmetle dinlenmesi, isteyenlerin bu esnada söz konusu tilaveti Mushaf-ı Şerif’ten de takip etmeleri, bizzat Kuran-ı Kerim tilavetinde bulunan bir kimseyi dinlemek gibi bir ibadettir ve sevaptır. Böylece Kuran-ı Kerim tilavetinin dinlenilmesiyle elde edilecek sevabın başkalarına (ölmüş kimselerin ruhlarına) bağışlanması da caizdir. Hatim ise bir kimsenin Kuran-ı Kerim’i baştan sonuna kadar bizzat tilavet etmesi demektir. Başkası tarafından veya banttan tilavet olunan hatmi dinleyen veya takip edenler, hatim indirmiş olmazlar; fakat Kuran tilavetini ve hatmi dinleme sevabı alırlar.