Oluşturulma Tarihi: Kasım 06, 2003 00:00
Düzenli bir internet okuyucunuzum ve Bosna Hersek'te yaşıyorum. Burada ramazan ayı pazar günü baÅŸlarken Türkiye'de pazartesi günü, yani bir sonraki gün baÅŸladı. Bunun sebebi nedir?Muammer BÄ°LGİÇ/SARAYBOSNADini hükümlere göre kameri aylar, yeni Ay'ın GüneÅŸ battıktan sonra, yeryüzünün herhangi bir yerinden gökyüzünde hilál halinde çıplak gözle görülmesi veya görülebilecek halde mevcut olmasıyla baÅŸlar. Ay'ın hilal halinde nerede ve ne zaman görüleceÄŸi, hatasız olarak hesapla tespit edilmektedir. Yapılan gözlemler de bunun doÄŸruluÄŸunu kanıtlamaktadır. Bazı Ä°slam ülkeleri, kameri ay baÅŸlarının tespitinde, Ay'ın hilal ÅŸeklinde gökyüzünde görülebilecek halde bulunması zamanını deÄŸil, kovuÅŸum anını, yani GüneÅŸ, Ay ve Dünya'nın aynı hizada bulunduÄŸu zamanı esas almaktadır. Böyle bir durumda hilalin görülmesi mümkün deÄŸildir. Çünkü GüneÅŸ'in ışığı hilalin görülmesine engeldir. Ancak 9-10 derecelik bir açıdan sonra Ay'ın hilal halinde görülmesi gerçekleÅŸir. Türkiye'nin uygulaması hem sünnete hem de tekniÄŸe uygundur. Ä°ÅŸte Türkiye ile bazı Ä°slam ülkeleri arasındaki ramazan ve bayram günlerindeki fark bundan kaynaklanmaktadır.Taksitle hacca gitmek caiz midir? Şükran AYDIN/Ä°STANBULBir insana hac farz olması için, Müslüman, akıllı, ergenlik çağına ulaÅŸmış olması gerekir. Ayrıca zaruri ihtiyaçları dışında hacca gidip dönünceye kadar kendisinin ve bakmakla yükümlü olduÄŸu kimselerin (aile fertlerinin) normal geçimlerini ve hac yolculuÄŸu ile ilgili her türlü masrafını karşılayacak maddi güce sahip olması gerekir. Bu maddi güce sahip olan kimse parasını bir defa da yatırabileceÄŸi gibi, taksitle de yatırabilir. Taksitle hacca kayıt uygulaması, benim baÅŸkanlığım dönemimde vatandaÅŸlarımıza kolaylık saÄŸlamak amacıyla baÅŸlatılmıştır.Hocam, cenaze namazında imam ‘‘Bu mevtayı nasıl tanırsınız’’ diye soruyor. Bizler hiç tanımadığımız halde ‘‘İyi biliyoruz, hakkımız helal olsun’’ diyoruz. Bu doÄŸru mudur?Selman GÃœNEÅž/Ä°STANBULBir hadis-i ÅŸerifte, insanlar arasında güzel bir ad bırakmış kimselerin arkasından iyi sözler söylenmesi durumunda Allah'ın rahmetine, fena bir ad bırakan kimselerin kötülüklerinin söylenmesi halinde ise Allah'ın cezasına uÄŸrayacakları ifade edilmektedir. Şüphesiz bu, o kimseyi bilip tanıyanların ÅŸahadetidir. Tanımayan kimselerin ‘‘iyi’’ ya da ‘‘kötü’’ demelerinin Allah katında bir deÄŸeri yoktur. Åžu halde cenaze merasiminde ‘‘Bu kiÅŸiyi nasıl bilirsiniz’’ diye sorulduÄŸu zaman, iyi olarak bildiÄŸimiz kiÅŸilere ‘‘iyidir’’ diye ÅŸahadette bulunuruz. Kötü olarak tanıdıklarımız için susmamız daha uygun olur. Tanımadığımız kimseler için ‘‘Allah rahmet etsin, günahlarını affetsin’’ denilebilir.Â
button