Güncelleme Tarihi:
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, düzenlediği basın toplantısında bir gazetecinin Adalardaki faytonların kaldırılıp kaldırılmayacağı sorusunu yanıtladı. İmamoğlu'nun açıklamalarından satır başları:
"Aslında bu konuda da 6 aydır sürecin içerisindeyiz. Fayton meselesi de bu kapsamda bizim için önemliydi. Adalar’da çalıştaylar yaptı arkadaşlarımız. Adalar Belediyemizin, belediye başkanımızın da içinde olduğu bu süreç hala devam ediyor. Açıkçası adım adım neler olacağını sizinle paylaşmak istiyorum. Ulaşım gelecek yaz sezonundan itibaren net olarak burada elektrikli ve lastikli araçlarla yapılacaktır.
Toplu ulaşım için konuşuyorum. Bunların boyutu ve dizaynı adalarla uyum içinde olacak olan taşıma araçları olacak. Yine turistik amaçlı yolculuklarla alakalı belirli güzergahlarda ada yaşamına uygun, özel üretimli iki-dört kişilik elektrikli araçlar olacak. Bunun dünyada örnekleri var. Çalışmalarımız devam ediyor. Bunun da altını çizmek istiyorum. Gerçek ihtiyaç sahipleri dışında kalan kişilerin kullandığı elektrikli araçların yerine ise, kapıdan kapıya hizmet verecek bir ulaşım sistemini de oluşturuyoruz. Adalar’da bisiklet kullanımlarına ayrı bir düzen de getireceğiz. Şu anda duran fayton hizmeti sebebiyle, duran süreç, oradaki İBB olarak bu sıkıntıyı gidereceğiz.
"35 FAYTON ÖNERİSİNE SICAK BAKMIYORUM"
Gelelim en kritik noktasına, burada yapılan çalıştaylarda belli Adalar, Heybeliada, Burgazada, Büyükada olmak üzere yaklaşık 35 civarında faytonun simgesel olarak devam etmesi konusunda adalardaki sakinlerin bir kanaati var. Açıkçası bazı gruplar da buna karşı. Bu arada az önce bahsettiğim tüm hizmetler, İBB eliyle yapılacak. Buna tavsiye edilen 35 civarındaki fayton da dahil ancak turizm amaçlı da olsa önerilen bu 35 fayton sürecine de şahsen ben de karşıyım. Ben de bunun olmasından yana değilim. Ancak hem Adalar'daki katılım süreç devam ediyor.
Bu hizmetlerin tamamı İBB eliyle yapılacak. Buna tabi tavsiye edilen 35 civarındaki fayton meselesi de dahil. Turizm amaçlı da olsa, göstermelik de olsa bu 35 fayton sürecine de şahsen ben de karşıyım.
Önerilen 35 civarındaki faytonun yine İBB tarafından yapılması; yani ilgili kurumlarının, veterinerlikten ulaşım kurumlarına kadar onların denetiminde sürdürülmesi önerisine rağmen ben de sıcak bakmıyorum. Tartışmamız orada devam ediyor.
FAYTONCU ESNAFI NE OLACAK?
Peki faytoncu esnafı ne olacak? Biz orada yıllardır faytoncu mesleğini yapan insanları yok saymıyoruz. Hem ekonomik, hem manevi, hem de mesleki anlamda zaafiyete uğramadan süreci çözmek adına görüşme sürüyor. Bazı teklifler karşılıklı yapılıyor. Bu konuda kararlı olduğumuzu faytoncu hemşerilerimize duyurmak istiyorum.
"ADALAR'DA 1500 CİVARINDA AT VAR"
Son konu; belki vatandaşlarımızın bilmediği 1500 civarında at var. Ve 1500 atın ne olacağı konusu da önemli. Bu konuyla ilgili ilgili birimlerimizin de takibiyle 5199 sayılı hayvanları koruma kanununa göre hareket edeceğimizi ve Adalar'daki bu atların evcil hayvan statüsünde olduğunun bilinmesini istiyorum.
Ancak faytoncular bırakmak isterlerse, sahipsiz hayvan statüsüne geçecekler. An itibariyle İBB yetkilidir. Sahipsiz hayvanların korunmasıyla ilgili merkezleri kurup geliştirme konusunda kararlıyız. Ve bunların korunmasıyla ilgili; at farklı bir doğa istiyor. Bu konuda hayvanseverlerin de bizimle işbirliği yapma teklifleri var. Hazinenin yer tesis etme konusunda madde var. Taleplerde bulunacağız.
Yıllardır süren bu hataları ya da eksikleri birkaç ayda çözme şansımız elbette yoktu ama akılcı bir şekilde paylaşarak çözüm üretme çabamız sürmektedir. Fayton net olarak kalkıyor. Elektrikli araçlar toplu taşıma için, elektrikli araçlar turistik taşıma için, elektrik destekli bisiklet araçlarıyla Adalar ulaşımı daha çağdaş bir şekilde yönetilecek. "