OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 23, 2000 00:00
SOĞANLI NEW YORK TIMESPek yakında, New York'ta gazete almak icin para uzatan okurlar satıcının "soğanlı mı olsun, soğansız mı?" sorusuyla karşılaşabilirler... Çünkü bundan böyle New York'lular gazetelerini soğanlı olarak da okuyabilecekler. Böylece, bu satirik şehrin insanlarının hayli satirik hayatlarına da "çok satirik"ten bir başka lezzet katılmış olacak.The New York Times, Boston Globe ve çeşitli televizyon kanallarının sahibi The New York Times Company'e yakın kaynaklar, bir süredir geleneksel medya ve İnternet yayımcılık çevrelerinde dilden dile dolaşan söylentilerin doğru olduğunu nihayet açıkladılar. Onion.com İnternet yayımcılık şirketinin The New York Times Company'i hisse karşılığı satın almak için verdiği teklif medyada ve yatırımcılar arasında bomba gibi patladı. Sonuçta, America Online'ın Time Warner'ı satın almasıyla ateş alan fitil şimdi tam orta yerinden tekrar yakılmış oldu. Bu gelişmelerin ışığı altında akla gelen ilk soru kaçınılmaz olarak şu oluyor: Geleneksel medya, İnternet yayımcıları karşısındaki örtülü savaşında en güçlü kalelerini terk mi ediyor? Ya da bir başka deyişle, dünün ağzı süt kokan yaramaz çocukları olan nokta.com şirketleri, yıllardır mahalleye korku salan ağabeylerini çift kale maçta bozguna mı uğratacaklar? Maçın ilk yarısında birbiri peşisıra golleri yiyen geleneksel medya şimdi kara kara düşünmekle meşgul. Kimdir, nedir, hani çok kullanılan gündelik deyişle, yenir mi, içilir mi bu Onion.com? Doğrusu, isminin Türkçe'deki anlamı olan soğan.com'a bakıp yenilebilir olduğunu, ya da İnternet üzerinden kiloyla soğan satışı yapan sivri zekalı bir girişimcinin sitesi olduğunu düşünmemeniz için bir sebep yok. Ortada hiç kabzımallık bir durum yok yani.Onion.com bir süredir İnternet üzerinde de yayımlanan ve satirik haberleriyle ün yapmış bir dergi. Kağıda basılı geleneksel dergicilik anlayışıyla 1988 yılından beri yayımlanan dergi, 1994 yılından itibaren de İnternet üzerinden okuyucuya ulaşmakta. Halen, Amerika çapında dağıtımı yapılan The Onion 200.000 okuyucuya ulaşırken, onion.com sitesini ayda yaklaşık 400.000 kişi takip ediyor. Derginin 8 yöneticisinin yaşları 25 ile 35 arasında değişmekte. Bu yöneticilerin ortak özellikleri, parçalanmış ailelerden gelmek, kilolu ve itici olmak, ve ilkokul yıllarında kendileriyle çok dalga geçilmiş olmaları olarak özetlenebilir. Bu ve benzeri nevrotik zorunluluklara kahraman antidepresantlarla göğüs germeye çalışan ve haliyle komik olan bu zavallı yöneticiler acılı yaşamlarını soğan.com'la çeşnilendiriyorlar. Bunları ben uydurmuyorum, derginin editörü Scott Dikkers söylüyor ve ekliyor, "Onion'ı hazırlamak bizim için haftalık bir grup terapi seansı ve tedavi olmamız için bu işten para bile alıyoruz". Oldukça yüklü para alıyorlar doğrusu. Onion.com'un pazar payı koskoca The NewYork Times Company'nin pazar payından 12 milyar dolar daha fazla. Bu açıdan bakıldığında coğunuzun kafasına takılan soru da cevabını bulmuş oluyor. Yani, bu soğancılar The New York Times'ı nasıl ve hangi parayla satın alabiliyorlar? Hisse karşılığı elbette. Amerikan borsasındaki İnternet şirketlerinin tüm finansal oranları tedavülden kaldırarak günden güne palazlanmalarının doğurduğu sonuçlar bunlar.Verilen teklifin The New York Times yönetiminde sevinç ve giderek artan bir coşkuyla ile karşılanması, New York Times'ın başındaki Arthur Sulzberger'in aniden ve sudan sebeplerle Onion.com'ın bulunduğu Madison, Wisconsin'e uçması, basından gelen sorulara "Avlanmaya geldim, geçerken onion.com'lı gençlerle karşılaştım, bira içip laflıyoruz" gibi satirik yanıtlar vermesiyle zaten işin rengi önceden belli olmuştu. Bu süre içinde NewYork-Madison arasında mekik dokuyan iki şirketin yetkilileri nihayet teklifi sonuçlandıracak ayrıntılarda da anlaşmış gözüküyorlar. Buna göre, iki şirketin birleşmesiyle kurulacak olan yeni şirketin %55'i onion.com tarafından kontrol edilecek. Bir anda şirketlerinin yarısını kaybeden The New York Times yöneticileri ise bu duruma hiç bozulmuyorlar çünkü bu haberin borsada yaratacağı histerik dalgalanmalarla ellerindeki hisse fiyatları masallarda rastlanılmayacak abartılı rakamlara ulaşacak. Alan memnun, satan orgazm. İki medya devinin patronları ayrıca NFL (Ulusal Futbol Ligi)'yi de bünyelerine katıp AOL-Time Warner birlikteliğine nispet yapmak istiyorlar. Bilindiği gibi TimeWarner'ın sahip olduğu Atlanta Braves beyzbol takımı AOL ortaklığı sonucunda AOL'ın ve dolayısıyla kurulacak yeni şirketin eline geçmişti. Arthur Sulzberg de buna misilleme olarak ulusal futbol ligini Onion'la kuracaklari ortaklığa dahil etmek istiyor. Bunu duyan Ted Turner, "Benim bildiğim Arthur futbolu sevmez bile, hatta lise yıllarından biliyorum, futbolu bowlingle karıştırır" demiş.Anlaşmanın detayları icabı, Onion'ın sahibi H. Kaiser New York'a, The New York Times'ın sahibi Sulzberg ise Madison'a yerleşecek. Hatta, bu geçiş dönemini hızlandırmak için, iki patron son anda anlaşmaya ilave edilen bir maddeyle ailelerini de değiştirmeye karar verdiler. Buna göre, H. Kaiser'in anne ve babası artık Sulzberg'in amca ve teyzesi, Sulzberg'in dayıları ise Kaiser'in enişteleri olacaklar.Bu anlaşmalar ne türlü ince hesaplarla örülü olurlarsa olsunlar, açık olan bir şey var ki, o da, İnternet, sosyal yaşantımızdan iş dünyasına, psikolojik sağlığımızdan uzayın derinliklerine kadar evrensel bir değişime yol açıyor (Microsoft çalışanlarınca Bill Gates'e hediye edilen uzay mekiğinin öyküsünü bir başka yazıda anlatırım). Bu gelişmelerin ülkemize yansıması da gecikmiyor.Türkiye yatırım çevrelerinde yeni yeni konuşulmaya başlanan ve duyduğumda küçük dilimi büyük dilime katık etmeme yol açan bazı soylentilere değinmeden geçemeyeceğim... İnternet'in altın yumurtlayan bir tavuk olduğunu çok geçmeden kavrayan iş çevrelerimizde görülmedik bir dijital hararetlenme gözlenmekte. Adını şimdilik saklı tutmak istediğim ve fakat hepimizin çok yakından tanıdığı dev medya holdinglerimizden biri, bünyesinde bulunan bir İnternet dergisini halka açmak için sermaye piyasası kuruluna başvurmuş bile. Aynı dergiye bir suredir büyük ilgi duyduklarını eş dost çevrelerinde açıklamaktan sakınca duymayan
koç gibi bir diÄŸer holdingimiz de dergiyi satın almak için devreye girmeye hazırmış. Ä°nternet'in nimetlerini duya duya yürekleri kuÅŸlar gibi pır pır hatta gümbür gümbür atan bu holdingimizin yöneticileri araba, beyaz eÅŸya ve perakende çimento satışlarını internet üzerinden yapabilmek için aradıkları çıkış kapısını nihayet bulduklarına inanıyorlar. Ä°nternet dergisinin başındaki S.T.'nin halka açılımdan sonra Santa Barbara'da yaptıracağı evin planlarını ÅŸimdiden çizdirmeye baÅŸladığı da kulağıma gelenler arasında. Sanıyorum, Amerika'da olduÄŸu gibi Türkiye'de de taÅŸlar yerinden oynuyor.Haftaya Lycos grubundan ayrılan suck.com'un Disney ve Ä°nfoseek ortaklığına indirmeyi düşündüğü darbeyi açıklayacağım. Disneysuck.com hayal mi deÄŸil mi hep beraber irdeleyeceÄŸiz. ooooooooooooooSATÄ°RÄ°KooooooooooooooooDeniz GÖZDE - 23 Åžubat 2000, ÇarÅŸamba Â
button