SOĞANLI NEW YORK TIMES Pek yakında, New York'ta gazete almak icin para uzatan okurlar satıcının "soğanlı mı olsun, soğansız mı?" sorusuyla karşılaşabilirler...

Güncelleme Tarihi:

SOĞANLI NEW YORK TIMES Pek yakında, New Yorkta gazete almak icin para uzatan okurlar satıcının soğanlı mı olsun, soğansız mı sorusuyla karşılaşabilirler...
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 23, 2000 00:00

SOÄžANLI NEW YORK TIMESPek yakında, New York'ta gazete almak icin para uzatan okurlar satıcının "soÄŸanlı mı olsun, soÄŸansız mı?" sorusuyla karşılaÅŸabilirler... Çünkü bundan böyle New York'lular gazetelerini soÄŸanlı olarak da okuyabilecekler. Böylece, bu satirik ÅŸehrin insanlarının hayli satirik hayatlarına da "çok satirik"ten bir baÅŸka lezzet katılmış olacak.The New York Times, Boston Globe ve çeÅŸitli televizyon kanallarının sahibi The New York Times Company'e yakın kaynaklar, bir süredir geleneksel medya ve Ä°nternet yayımcılık çevrelerinde dilden dile dolaÅŸan söylentilerin doÄŸru olduÄŸunu nihayet açıkladılar. Onion.com Ä°nternet yayımcılık ÅŸirketinin The New York Times Company'i hisse karşılığı satın almak için verdiÄŸi teklif medyada ve yatırımcılar arasında bomba gibi patladı. Sonuçta, America Online'ın Time Warner'ı satın almasıyla ateÅŸ alan fitil ÅŸimdi tam orta yerinden tekrar yakılmış oldu. Bu geliÅŸmelerin ışığı altında akla gelen ilk soru kaçınılmaz olarak ÅŸu oluyor: Geleneksel medya, Ä°nternet yayımcıları karşısındaki örtülü savaşında en güçlü kalelerini terk mi ediyor? Ya da bir baÅŸka deyiÅŸle, dünün aÄŸzı süt kokan yaramaz çocukları olan nokta.com ÅŸirketleri, yıllardır mahalleye korku salan aÄŸabeylerini çift kale maçta bozguna mı uÄŸratacaklar? Maçın ilk yarısında birbiri peÅŸisıra golleri yiyen geleneksel medya ÅŸimdi kara kara düşünmekle meÅŸgul. Kimdir, nedir, hani çok kullanılan gündelik deyiÅŸle, yenir mi, içilir mi bu Onion.com? DoÄŸrusu, isminin Türkçe'deki anlamı olan soÄŸan.com'a bakıp yenilebilir olduÄŸunu, ya da Ä°nternet üzerinden kiloyla soÄŸan satışı yapan sivri zekalı bir giriÅŸimcinin sitesi olduÄŸunu düşünmemeniz için bir sebep yok. Ortada hiç kabzımallık bir durum yok yani.Onion.com bir süredir Ä°nternet üzerinde de yayımlanan ve satirik haberleriyle ün yapmış bir dergi. Kağıda basılı geleneksel dergicilik anlayışıyla 1988 yılından beri yayımlanan dergi, 1994 yılından itibaren de Ä°nternet üzerinden okuyucuya ulaÅŸmakta. Halen, Amerika çapında dağıtımı yapılan The Onion 200.000 okuyucuya ulaşırken, onion.com sitesini ayda yaklaşık 400.000 kiÅŸi takip ediyor. Derginin 8 yöneticisinin yaÅŸları 25 ile 35 arasında deÄŸiÅŸmekte. Bu yöneticilerin ortak özellikleri, parçalanmış ailelerden gelmek, kilolu ve itici olmak, ve ilkokul yıllarında kendileriyle çok dalga geçilmiÅŸ olmaları olarak özetlenebilir. Bu ve benzeri nevrotik zorunluluklara kahraman antidepresantlarla göğüs germeye çalışan ve haliyle komik olan bu zavallı yöneticiler acılı yaÅŸamlarını soÄŸan.com'la çeÅŸnilendiriyorlar. Bunları ben uydurmuyorum, derginin editörü Scott Dikkers söylüyor ve ekliyor, "Onion'ı hazırlamak bizim için haftalık bir grup terapi seansı ve tedavi olmamız için bu iÅŸten para bile alıyoruz". Oldukça yüklü para alıyorlar doÄŸrusu. Onion.com'un pazar payı koskoca The NewYork Times Company'nin pazar payından 12 milyar dolar daha fazla. Bu açıdan bakıldığında coÄŸunuzun kafasına takılan soru da cevabını bulmuÅŸ oluyor. Yani, bu soÄŸancılar The New York Times'ı nasıl ve hangi parayla satın alabiliyorlar? Hisse karşılığı elbette. Amerikan borsasındaki Ä°nternet ÅŸirketlerinin tüm finansal oranları tedavülden kaldırarak günden güne palazlanmalarının doÄŸurduÄŸu sonuçlar bunlar.Verilen teklifin The New York Times yönetiminde sevinç ve giderek artan bir coÅŸkuyla ile karşılanması, New York Times'ın başındaki Arthur Sulzberger'in aniden ve sudan sebeplerle Onion.com'ın bulunduÄŸu Madison, Wisconsin'e uçması, basından gelen sorulara "Avlanmaya geldim, geçerken onion.com'lı gençlerle karşılaÅŸtım, bira içip laflıyoruz" gibi satirik yanıtlar vermesiyle zaten iÅŸin rengi önceden belli olmuÅŸtu. Bu süre içinde NewYork-Madison arasında mekik dokuyan iki ÅŸirketin yetkilileri nihayet teklifi sonuçlandıracak ayrıntılarda da anlaÅŸmış gözüküyorlar. Buna göre, iki ÅŸirketin birleÅŸmesiyle kurulacak olan yeni ÅŸirketin %55'i onion.com tarafından kontrol edilecek. Bir anda ÅŸirketlerinin yarısını kaybeden The New York Times yöneticileri ise bu duruma hiç bozulmuyorlar çünkü bu haberin borsada yaratacağı histerik dalgalanmalarla ellerindeki hisse fiyatları masallarda rastlanılmayacak abartılı rakamlara ulaÅŸacak. Alan memnun, satan orgazm. Ä°ki medya devinin patronları ayrıca NFL (Ulusal Futbol Ligi)'yi de bünyelerine katıp AOL-Time Warner birlikteliÄŸine nispet yapmak istiyorlar. BilindiÄŸi gibi TimeWarner'ın sahip olduÄŸu Atlanta Braves beyzbol takımı AOL ortaklığı sonucunda AOL'ın ve dolayısıyla kurulacak yeni ÅŸirketin eline geçmiÅŸti. Arthur Sulzberg de buna misilleme olarak ulusal futbol ligini Onion'la kuracaklari ortaklığa dahil etmek istiyor. Bunu duyan Ted Turner, "Benim bildiÄŸim Arthur futbolu sevmez bile, hatta lise yıllarından biliyorum, futbolu bowlingle karıştırır" demiÅŸ.AnlaÅŸmanın detayları icabı, Onion'ın sahibi H. Kaiser New York'a, The New York Times'ın sahibi Sulzberg ise Madison'a yerleÅŸecek. Hatta, bu geçiÅŸ dönemini hızlandırmak için, iki patron son anda anlaÅŸmaya ilave edilen bir maddeyle ailelerini de deÄŸiÅŸtirmeye karar verdiler. Buna göre, H. Kaiser'in anne ve babası artık Sulzberg'in amca ve teyzesi, Sulzberg'in dayıları ise Kaiser'in eniÅŸteleri olacaklar.Bu anlaÅŸmalar ne türlü ince hesaplarla örülü olurlarsa olsunlar, açık olan bir ÅŸey var ki, o da, Ä°nternet, sosyal yaÅŸantımızdan iÅŸ dünyasına, psikolojik saÄŸlığımızdan uzayın derinliklerine kadar evrensel bir deÄŸiÅŸime yol açıyor (Microsoft çalışanlarınca Bill Gates'e hediye edilen uzay mekiÄŸinin öyküsünü bir baÅŸka yazıda anlatırım). Bu geliÅŸmelerin ülkemize yansıması da gecikmiyor.Türkiye yatırım çevrelerinde yeni yeni konuÅŸulmaya baÅŸlanan ve duyduÄŸumda küçük dilimi büyük dilime katık etmeme yol açan bazı soylentilere deÄŸinmeden geçemeyeceÄŸim... Ä°nternet'in altın yumurtlayan bir tavuk olduÄŸunu çok geçmeden kavrayan iÅŸ çevrelerimizde görülmedik bir dijital hararetlenme gözlenmekte. Adını ÅŸimdilik saklı tutmak istediÄŸim ve fakat hepimizin çok yakından tanıdığı dev medya holdinglerimizden biri, bünyesinde bulunan bir Ä°nternet dergisini halka açmak için sermaye piyasası kuruluna baÅŸvurmuÅŸ bile. Aynı dergiye bir suredir büyük ilgi duyduklarını eÅŸ dost çevrelerinde açıklamaktan sakınca duymayan koç gibi bir diÄŸer holdingimiz de dergiyi satın almak için devreye girmeye hazırmış. Ä°nternet'in nimetlerini duya duya yürekleri kuÅŸlar gibi pır pır hatta gümbür gümbür atan bu holdingimizin yöneticileri araba, beyaz eÅŸya ve perakende çimento satışlarını internet üzerinden yapabilmek için aradıkları çıkış kapısını nihayet bulduklarına inanıyorlar. Ä°nternet dergisinin başındaki S.T.'nin halka açılımdan sonra Santa Barbara'da yaptıracağı evin planlarını ÅŸimdiden çizdirmeye baÅŸladığı da kulağıma gelenler arasında. Sanıyorum, Amerika'da olduÄŸu gibi Türkiye'de de taÅŸlar yerinden oynuyor.Haftaya Lycos grubundan ayrılan suck.com'un Disney ve Ä°nfoseek ortaklığına indirmeyi düşündüğü darbeyi açıklayacağım. Disneysuck.com hayal mi deÄŸil mi hep beraber irdeleyeceÄŸiz. ooooooooooooooSATÄ°RÄ°KooooooooooooooooDeniz GÖZDE - 23 Åžubat 2000, ÇarÅŸamba Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!