Oluşturulma Tarihi: Eylül 18, 2007 10:31
Ramazan ayına girmeden önceki pazar günü ile ramazan ayının ilk pazar günü karşılaştırıldığında, sebzenin toptan hal çıkış fiyatlarında yüzde 60, marketlerde ise yüzde 77'ye varan oranlarda artışlar oldu.
Ramazan ayına girmeden önceki pazar günü (9 Eylül) ile ramazanın ilk pazar günü (16 Eylül) arasında, sebze ve meyve fiyatları açısından büyük farklar görülüyor.
Konya Sebze ve Meyve Komisyoncuları Derneği verilerine göre, domateste toptan hal fiyat çıkışlarında yüzde 25 oranında artış gözlenirken, ürün geçen pazar günü 50 YKr ile 1 YTL arasında halden çıkış yaptı.
Salatalıkta ise artış yüzde 60'a ulaştı. Bu ürünün taban fiyatı yüzde 60 artışla 80 YKr'ye, tavan fiyatı ise yüzde 57 artışla 1.10 YTL'ye çıktı. Sivri biber yüzde 25 artışla 1 YTL, patlıcan yüzde 20 ile 60 YKr, patates ortalama yüzde 10 artışla 40 YKr, soğan ise yüzde 10 yükselişle 30 YKr'ye ulaştı.
Marketlerde ise artışlar daha fazla görüldü. Konya merkezli bir alışveriş merkezi zincirinden alınan rakamlara göre Yerli salatalık yüzde 77, sera yüzde 56 oranında arttı. Brokoli yüzde 51, yeşil soğan yüzde 51, domates yüzde 38, sivri biber yüzde 30, dolma biber yüzde 24, beyaz kabak yüzde 17, patlıcan ise yüzde 8 oranında artış gösterdi.
Sebzenin yanı sıra şeftali yüzde 49, siyah incir yüzde 48, ithal muz yüzde 37, hırtlak yüzde 19 oranlarında yükseldi.
“FİYAT ARTIŞLARI SOĞUKTAN...”
Meyve-sebze toptancıları, sebzedeki artışların havaların soğuk gitmesi, gündüz-gece arasındaki sıcaklık farkının artmasından kaynaklandığını söyledi.
Henüz sera ürünlerin çıkmadığını belirten toptancılar, önceden 1-2 günde bir toplanan yerli ürünlerin hasadının soğuklar nedeniyle 1 haftaya ulaştığını, talep fazla olunca da fiyatların yükseldiğini kaydetti. Toptancılar, önümüzdeki kısa vadede yerli ürünlerin bitmesi ve seraların çıkmasıyla fiyatların daha da artacağını bildirdi.
ARTIŞA TEPKİ: “GEREKÇE RAMAZAN FIRSATÇILIĞI”
Tüketiciler Birliği Genel Başkan Yardımcısı Kemal Özer ise Türkiye'de rekolte adına ciddi ölçümler yapılmadığını, kuraklık yüzünden kayıpların tamamen tahmini olduğunu belirterek, bu tahminlerin zamcıların işine yaradığını söyledi.
Ortaya atılan verilerin ise NASA'ya dayandığını öne süren Özer, “NASA, domatesiniz, buğdayınız, mısırınız bu kadar kaldı diye ABD lehine yorum yapıyor. Bizler de kanıyoruz” dedi.
Hallerdeki yüzde 100'lere dayanan zamların gerekçesinin kuraklık değil 'ramazan fırsatçılığı' olduğunu dile getiren Özer, “Ramazan geldi üretici ve satıcılarımızı gerçek yüzünü gördük. Bakliyat, et ve süt ürünlerinden sonra sebze fiyatları da iki pazar arasında büyük artışlar gösterdi. Bu zamlar artarak sürecek. Ramazan zam ayı değil indirim ayıdır” diye konuştu.