Güncelleme Tarihi:
Haziran ayında, European Design Awards organizasyonunda altın ödüle layık görülen ilk Türk tasarımcı oldunuz. Ardından, 1922'den beri AIGA (Amerikan Grafik Sanatlar Enstitüsü) tarafından düzenlenen Yılın En İyi 50 Kitap Kapağı seçkisine dünya genelinde İngilizce yayımlanmadığı halde kabul edilen tek kitap olan 'Yaz Yalanları' ile girdiniz...
Size bu uluslararası ödülleri getiren ne oldu?
- Bir tasarımcı olarak çalışmaya başladığım ilk günden beri uluslararası standartlarda iş üretme çabası içindeyim. Bu standartlarda projeler yönetebilmek ve bunların iletişimini uluslararası düzeyde yapabiliyor oluşum sanırım beni öne çıkaran şey oldu. Ayrıca hiç şüphesiz yayıncılık sektöründe doğru bir yayınevinde çalışıyor olmamın da katkıları yadsınamaz.
"YETENEK: KENDİ KENDİNELİK"
Tasarım alanında elde edilen bir başarıyı eğitimle mi yoksa yetenekle mi açıklarsınız?
- Herhangi bir konuda eğer yeterince meraklı ve kararlıysanız bilişim dünyası koşullarında kendi kendinizi eğitebilmeniz mümkün. Ben yetenek denilen şeyin de bu "kendi kendinelik" olduğuna inanıyorum.
Türkiye'de geleneksel basın-yayını ve dijital yayıncılığı tasarım açısından nasıl değerlendiriyorsunuz?
- Sözel kültürün yazılı kültür karşısında oldukça baskın olduğu bir coğrafyadan geliyoruz. Bizim gibi sözel kültür donanımına sahip ülkeler global olarak yaşanılan yazılı kültürden dijital kültüre geçiş süreci sırasında gelişmiş ülkeleri yakalama şansına sahip oldu. Bu fırsatı yayıncılık açısından da iyi kullanmamız gerekiyor diye düşünüyorum.
"SİSTEM GERÇEK YAZARLARA HER ZAMAN İZİN VERMİYOR"
Kitap kapaklarının tasarımı müşteri davranışını/satışı nasıl etkiliyor? Bu konuda bildiğiniz örnek araştırmalar var mı?
- Bu konuyla ilgili uluslararsı yayınları takip etmeye çalışıyorum piyasada ticari kapak tasarımı ya da çok satan kitap kapağı tasarımı gibi aslında kimsenin üzerinde ortak bir tanıma varamadığı kavramlar var. Öncelikle bir kitabın ticari olarak başarılı olabilmesi sayısız bileşene bağlı. Kitabın dili, kurgusu, konusu, yazarın geçmişi, ve güncel imajı, yazar yayınevi eşleşmesi, kitabın üretim kalitesi ve fiyatlandırılması, güncel pazar haraketleri, yayınevinin dağıtım, pazarlama, ve sektörde görünme kabiliyeti. Bütün bu değişkenler bir kitabın başarılı olup olmamasını birebir etkileyen faktörler. Kitap kapağı ise aslında bunlardan sadece biri. Konuya böyle baktığımızda daha sağlıklı bir bakış açısı üzerinden bir kitabın ve kapağının başarısını sorgulayabiliriz diye düşünüyorum.
Okurun genel eğilimi ne yönde oluyor?
Trendleri hiç şüphesiz, okuyucular değil, içinde yaşadığımız finansal sistemin kendisi belirliyor. Ne yazık ki o sistem de gerçek yazarların palazlanmasına ve okuyucularla buluşmasına her zaman izin vermiyor.