<B> Merve YENAL </B>
Oluşturulma Tarihi: Ekim 03, 2003 19:50
Belediyenin doğum gününüzü SMSile kutladığını, belediyeye bağlı doktorların size 24 saat hizmet verdiğini, hizmetlerden memnun kalıp kalmadığınızın sorulduğunu düşünün. Bütün bunlar iki yıldır Bahçeşehir Belediyesi tarafından uygulanan Bahçeşehir Yönetişim Modeli'nin (BAYÖN-M) birer projesi. BAYÖN-M, belediyelerin 'özel şirket mantığı' ile yönetilebileceğini göstermeye çalışıyor.
Türkiye'de 'müşteri odaklı' davranan, teknolojiyi kamunun yararına kullanan belediye sayısı çok fazla değil. Bahçeşehir Belediyesi, geliştirdiği 'yönetişim modeli' ile bu yönde adım atmamış ya da atmaya hazırlanan belediyelere örnek olmaya hazırlanıyor.
Bahçeşehir Belediyesi'nin danışmanı Yavuz Saltık'ın oluşturduğu Bahçeşehir Yönetişim Modeli (BAYÖN-M) ile belediyenin hedefleri belirlendi ve harekete geçildi. Saltık, bir buçuk yıllık bir çalışma sonucu bir yönetişim modeli oluşturmuş.
Modelin amacı yerel yönetimlerin de 'özel şirket mantığı' ile yönetilebileceğini göstermek. Üç yıldır yerel yönetimler üzerine çalışan Saltık bu modeli 'vizyonuna inandığı için' Bahçeşehir Belediye Başkanı Kemal Aydın'a sunmuş. Böylece, BAYÖN-M’nin temelleri atılmış.
Bahçeşehir Yönetişim Modeli'nin bir dizi projeden oluştuğunu söylüyor. Bahçeşehir Belediyesi bu kapsamda öncelikle hedeflerini belirlemiş. Kurum itibarı en yüksek belediye olmayı, belediyeyi bilgi yönetim sistemiyle yönetmeyi, 'Bahçeşehirlilik Duygusu' yaratmayı, çalışan memnuniyetini artırmayı, vatandaş memnuniyetini en üst düzeyde tutmayı ve bunu ölçmeyi hedeflemiş.
Bu hedefleri koyduktan sonra belediyenin tüm üyeleri ile bir SWOT analizi yapılmış. Yani, Bahçeşehir Belediyesi'nin güçlü ve zayıf yönleri, fırsat ve tehditleri belirlenmiş.
Daha sonra bu bilgiler doğrultusunda bir eylem planı gerçekleştirmişler. Plan kapsamında 100’e yakın proje gerçekleşmiş. Bu projelerden biri, esnafa destek olmak amacıyla 2002'nin sonlarına doğru düzenlenen 'Alışveriş Günleri'. Reklam, tanıtım, afiş gibi masrafların belediye tarafından karşılandığı 15 günlük bu etkinlikte hem esnafın hem de müşterinin 'yüzü gülmüş'. Temmuz ayında Bahçeşehir'de dokuz günlük Bahçeşehir Bahar Festivali düzenlenmiş. Bütün masrafları sponsorlar tarafından karşılanan bu festivalde stand kuran Bahçeşehir esnafının kasasına önemli miktarda para girmiş.
MEMNUNİYET ÖLÇÜLÜYOR
Bir diğer önemli etkinlik 'Aile Hekimliği Projesi'. İki yıldır uygulanan bu proje kapsamında herkes belediyenin kurduğu sağlık biriminden ücretsiz olarak faydalanıyor. Proje için öncelikle bütün Bahçeşehir halkı kayıt altına alınmış. Böylece, herkesin hastalık özgeçmişini elde etmişler. Bu sayede hekimler yüz yüze ya da telefonla 24 saat boyunca destek olabiliyor. Halkın memnuniyetini de ölçmüşler. Rakamlar memnuniyet oranının yüzde 87 olduğunu göstermiş. Önümüzdeki günlerde Türkiye'de bir ilke imza atacaklarını belirtiyor:
‘‘Aile hekimliği taraması yaparken insanların cep telefonu numarasını da aldık. Bu sayede 'SMS voting' dediğimiz SMS üzerinden anket yoluyla insanları her konuda yönetim süreçlerine katacağız.‘‘
Buna benzer bir proje şimdiden uygulamaya konmuş. Bahçeşehir Belediyesi, ertesi gün yollarda buzlanma olacaksa herkesin cep telefonuna 'sabah buzlanma var, lütfen dikkat edin' mesajını gönderiyor. Aynı şekilde, kadınlar gününde, tıp bayramında, öğretmenler gününde SMS ile kutlama mesajları yolluyor.
Ses getiren bir diğer uygulama e-belediye alanından geliyor. Saltık, Bahçeşehir'in kapsamlı internet sayfasının yurtdışında bile model olarak incelendiğini söylüyor. Bahçeşehirliler diledikleri taktirde vergi borçlarını internet üzerinden yatırabiliyor. Hatta evlilik başvurularının bile internet üzerinden yapılması mümkün.
Yine, e--belediye kapsamında Bahçeşehir'in çeşitli bölgelerine 'kiosk'lar yerleştirilmiş. Böylece Belediye'ye gelmeden vergi ödemek mümkün olacak. Ayrıca, GPRS sistemi sayesinde Bahçeşehir'deki bütün binalar ve evler dijital ortama aktarılmış. Şimdi bunlar bilgisayar ortamına geçirilecek. Böylece, Bahçeşehir'de yaşayan bir insan bilgisayarda evinin uzaydan çekilmiş görüntülerini görebilecek.
Neler yapılıyor?
Esnafa destek olmak amacıyla 2002'nin sonlarına doğru 'Alışveriş Günleri' düzenlendi.
Temmuz ayında bütün masrafları sponsorlar tarafından karşılanan dokuz günlük Bahçeşehir Bahar Festivali düzenlendi.
İki yıldır uygulanan 'Aile Hekimliği Projesi' kapsamında herkes belediyenin kurduğu sağlık biriminden ücretsiz olarak faydalanıyor.
'SMS voting' adlı SMS üzerinden anket yoluyla insanlar her konuda yönetim süreçlerine dahil oluyor.
SMS yoluyla çeşitli özel günlerde kutlama mesajları, tehlike durumlarında ise uyarı mesajları gönderiliyor.
e-Belediye uygulaması kapsamında internet üzerinden vergi borçları ödemek veya evlilik başvurusu yapmak mümkün.
Bahçeşehir'in çeşitli bölgelerine yerleştirilen 'kiosk'lar sayesinde Belediye'ye gelmeden vergi ödemek mümkün olacak.
UZUN SOLUKLU PROJE
Yavuz Saltık tarafından hazırlanan Bahçeşehir Yönetişim Modeli (BAYÖN-M) uygulamaya konmadan önce yaklaşık 30 Arama Konferansı düzenlenmiş. Toplantılara belediye başkanı dahil, belediyenin tüm çalışanları katılmış. Saltık, belediyenin vizyonunu, misyonunu, hangi değerleri taşımak istediğini tesbit ettiklerini söylüyor: ‘‘Bahçeşehir'in ismi güçlü yönümüzdü. Gerçekten bir marka oldu. Kültürel altyapı diğer bir güçlü yönümüz. Bahçeşehir'de yüksekokul ve üstü eğitim seviyesine sahip olanların oranı yüzde 45.7. Lise mezunu olanların oranı yüzde 40. İşsizlik oranı yüzde bir. Şehire uzaklığımız ve kamu kuruluşu olmaktan kaynaklanan ekip çalışmasının eksikliği, iletişim konusundaki sıkıntılar zayıf yönümüzdü. Bahçeşehir Belediyesi'ni şimdiki yönetim kurdu. Bunu bir fırsat olarak gördük. STK’lar ile işbirliği yapmaya uygun altyapımız var. Şehire uzak olmaktan kaynaklanan sıkıntıyı yaşıyoruz. Toplu yaşam alanları az sayıda. Bunları da tehdit olarak algıladık.‘‘