Sezer el konulan bankalarla ilgili değişiklikleri onayladı

Güncelleme Tarihi:

Sezer el konulan bankalarla ilgili değişiklikleri onayladı
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 11, 2003 00:00

CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer, el konulan bankalarla ilgili yeni düzenlemeler getiren yasayı onayladı.CumhurbaÅŸkanlığı Basın Merkezi'nden yapılan açıklamaya göre, söz konusu düzenlemeleri içeren 4969 sayılı "Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Kanun", yayımlanmak üzere BaÅŸbakanlık'a gönderildi.  CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer'in onayladığı 4969 sayılı ''Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Kanun'', el konulan bankalarla ilgili düzenlemeler getiriyor.  Yasaya göre, bankacılık yapma ve mevduat toplama yetkisi kaldırılan bankalarda bulunan, doÄŸruluÄŸu hiçbir şüpheye yer vermeyecekÅŸekilde kanıtlanan tasarruf mevduatı niteliÄŸine haiz hesaplar, Hazine MüsteÅŸarlığı ve Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu'nun (TMSF) müşterek önerisi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek esas ve usullere göre TSMF tarafından ödenecek.  Merkez Bankası Kanunu ile Bankalar Kanunu uyarınca, banka tarafından yetkili mercilere beyan edilen sigortaya tabi tasarruf mevduatı tutarı ile TMSF tarafından tespit edilen tasarruf mevduatı tutarı arasında bir fark bulunması halinde, bu fark nispetinde bankanın yönetim kurulu ve kredi komitesi baÅŸkanı ve üyeleri ile genelmüdür, genel müdür yardımcıları ve imzaları bankayı ilzam eden memurları ve ÅŸube müdürleri ile yönetimi ve denetimi doÄŸrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarının kendilerine, eÅŸlerine ve çocuklarına ait bankalar ve banka dışı mali kurumlar ile diÄŸer gerçek ve tüzel kiÅŸiler nezdindeki kiralık kasa mevcutları da dahil olmak üzere hak ve alacakları dondurulacak.  Bu kiÅŸilerin her türlü mal, hak ve alacaklarının üzerinde tasarruf yetkisinin tamamen veya kısmen kaldırılmasına; mal, kıymetli evrak, nakit ve diÄŸer deÄŸerlerin zaptına, bunların bir tevdi mahalline yatırılmasına ve hak ve alacaklarının üzerine diÄŸer tedbirlerin konmasına, TSMF'nin talebi üzerine ilgili bankanın merkezinin bulunduÄŸu yerdeki sulh ceza hakimi, yargılama sırasında ise mahkeme tarafından karar verebilecek.  Ayrıca beyan edilenle tespit edilen mevduat arasındaki farkın Bankalar Kanunu hükümleri uyarınca takip ve tahsiline TMSF tarafından karar verilebilecek. Bu hüküm, söz konusu kiÅŸiler adına hareket eden veya onlar hesabına, kendi adına para, mal veya hak edinen kiÅŸiler hakkında da uygulanacak.       BÄ°R YIL İÇİNDE SUÇ DUYURUSU YAPILMAZSA...     Tedbire iliÅŸkin talepler, hakim veya mahkeme tarafından yapılacak inceleme 24 saat içinde sonuçlandırılacak. Gecikmesinde sakınca görülen hallerde, cumhuriyet baÅŸsavcılıkları da hak ve alacakların dondurulmasına karar verebilecek. Cumhuriyet baÅŸsavcılıkları, en geç 24 saat içinde sulh ceza hakimine bildirecek. Hakim, en geç 24 saat içinde bu kararın onaylanıp onaylanmamasına karar verecek. Hakim tarafından onaylanmayan kararlar hükümsüz olacak.  Sulh ceza hakimince verilen tedbir, BDDK veya TMSF'nin, bankanın bankacılık iÅŸlemleri yapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırıldığı tarihten itibaren 1 yıl içinde suç duyurusunda bulunmaması halinde sona erecek. Bu süre içinde suç duyurusunda bulunulması halinde, tedbir, takipsizlik kararının veya açılacak dava sonucunda verilecek hükmün kesinleÅŸmesine kadar sürecek.  Mahkeme, bu kanun hükümlerine göre TMSF tarafından ödenen ve/veya ödenecek miktarın sorumlular tarafından TMSF'ye ödenmesine karar verecek. Bu halde tedbir, hükmolunan meblağın tahsiline kadar devam edecek ve hükmolunan meblaÄŸ, sorumluların, tedbire konu edilen para, mal ve alacakları ile diÄŸer mal varlığından tahsil olunacak.       HESABI OLMAMASINA RAÄžMEN ÖDEME TALEP EDENLER     Bankacılık iÅŸlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni kaldırılan bir banka nezdinde tasarruf mevduatı hesabı bulunmamasına raÄŸmen, sahte olarak düzenlediÄŸi belgeler veya sahte olduÄŸunu bildiÄŸi belgeleri ibraz ederek veya ettirerek, kendisine veya bir baÅŸkasına ödeme yapılmasını talep eden kiÅŸilere, fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediÄŸi hallerde, 4 yıldan 8 yıla kadar ağır hapis cezası verilecek.  Kendilerine veya gösterdikleri yahut hak sahibi kıldıkları kiÅŸilere ödeme yapıldıktan sonra sahtecilik yaptıkları ortaya çıkan kiÅŸilere, öngörülen cezanın yanı sıra ödenen tutarın 10 katı kadar ağır para cezası verilecek. Bu kiÅŸilerin de hak ve alacakları dondurulacak, mal, kıymetli evrak ve diÄŸer deÄŸerleri zapt olunacak.  Bu kanunun yürürlüğe girdiÄŸi tarihten önce gerçekleÅŸtirilen fiiller nedeniyle, bu kanun hükümlerine göre TMSF tarafından ödeme yapılmasına veya yapılacak olmasına sebebiyet veren kiÅŸiler ile bunların eÅŸ ve çocuklarına ait mal, hak ve alacakları hakkında da yasada öngörülen dondurma ve zapta ili%2%FÅŸkin hükümler uygulanacak.       YÃœRÃœRLÜĞÜ DURDURULAN BÃœTÇE HÃœKÃœMLERİ     Yasayla, Anayasa Mahkemesi tarafından yürürlüğü durdurulan Bütçe Yasası hükümleri, ilgili yasalara nakledildi.          Yasa'nın, Harcırah Kanunu'ndaki bazı hükümleri deÄŸiÅŸtiren maddesine göre, ilgililerin kendi irade ve isteÄŸiyle yapılan naklen atamalar ile ilk defa ve yeniden yapılan atamalarda harcırah ödenmeyecek. Emekli olan memur ve hizmetlilere, ''beyan ettikleri ikamet yerine kadar görev yolluÄŸu ödenmesi'' uygulamasına da son verilecek.  EmekliliÄŸini isteyenlere, emekli edilenlere, haklarında toptan ödeme hükümleri uygulananlara, emekliyken yeniden hizmete alınıp da cezaen olmamak üzere görevlerine son verilenlere ve terhis edilen yedeksubaylara, yer deÄŸiÅŸtirme koÅŸulu aranmaksızın 500 milyon lira ödenmesini düzenleyen, ancak Anayasa Mahkemesi'nin yürürlüğünü durdurduÄŸu Bütçe Kanunu hükmü de yasayla tekrar getirildi. SözleÅŸmeliler de bu tazminattan yararlanacak.  Harcırah konusunda bütün kamu kurum ve kuruluÅŸlarındaki uygulamalarda bütünlük saÄŸlamaya yönelik düzenleme de getiren yasaya  göre, Harcırah Kanunu kapsamında bulunmayan kamu kurum ve kuruluÅŸlarında da ilk defa veya yeniden göreve alınanlarla bunların aile fertlerine, kendilerinin yazılı talebi üzerine naklen ataması yapılanlara, emekliliÄŸini isteyen veya emekliye sevk olunanlara, haklarında toptan ödeme hükümleri uygulanan veya emekli iken yeniden hizmete alındıktan sonra vazifelerine son verilenlere harcırah ödenmeyecek.  Konaklama giderlerini karşılayabilmeleri için denetim elemanlarına yapılan ödeme artırılacak. Gündeliklerin yarısına kadar olan ödeme tutarı, tamamına kadar yükseltilecek. Ayrıca fatura düzenlemek zorundaolmayan yerlerde konaklayan denetim elemanlarına, ödedikleri ücrete iliÅŸkin fatura yerine ''belgelendirme'' kolaylığı saÄŸlanacak.  Yurtiçi ve yurtdışı gündeliklere tavan getirilerek, ödemelerin, Harcırah Kanunu uyarınca yapılan gündelik ödemelerin 1,5 katını geçemeyecek. Ancak yatacak yer için ödenen ücret, 1,5 katın hesabında dikkate alınmayacak.       BELEDÄ°YELERÄ°N PAYLARI    %3;     Anayasa Mahkemesi'nin yürürlüğünü durdurduÄŸu, belediyelere ve il özel idarelerine genel bütçe gelirlerinden payın, Åžubat ayından 2003 yılı sonuna kadar yüzde 6 yerine yüzde 5 pay verilmesine iliÅŸkin BütçeKanunu hükmü de ilgili yasaya geçici madde olarak eklendi.  BüyükÅŸehir belediyeleri, pay oranını yüzde 4.1'den yüzde 3.5 oranına düşüren hüküm de BüyükÅŸehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun'a geçici madde olarak kondu. Benzer ÅŸekilde, Emlak Vergisi payını yüzde 5'ten yüzde 4.5'e indiren düzenleme de yasaya geçici hüküm olarak eklendi.  SaÄŸlık Bakanlığı'nın çeÅŸitli hizmetlerinden alacağı gelirlere iliÅŸkin ödenek iÅŸlemleri ile bilimsel ve akademik nitelikli ruhsatlandırma komisyonlarında görevlendirenlere verilecek ücretler de SaÄŸlık Bakanlığı TeÅŸkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun Hükmünde Kararname'ye geçici ve ek hükümler olarak kondu. Anayasa Mahkemesi'nin yürürlüğünü durdurduÄŸu hüküm, 2003 yılı sonuna kadar SaÄŸlık Bakanlığı'nın onaylanacak her türlü ruhsatlandırma, ürün üretim ve satış izin belgesi ve mesul müdürlük belgesi ile permi ve sertifikalar üzerinden 50 milyon ile 15 milyar lira arasında ruhsatlandırma bedeli almasını öngörüyor. Ek maddeyle de bilimsel nitelikli ve ruhsatlandırma komisyonlarında görevlendirilenlere, Türk Kodeksi Komisyonu üyeleri için belirlenen ücretin 4 katını geçmemek üzere ödeme yapılması da hüküm altına alınıyor.  Yasa, Bütçe Kanunu'nda yer alan, Türkiye adına yabancı ülke ve kuruluÅŸlara yapılacak savunma ve güvenlik amaçlı hibe ve yardımlarla ilgili düzenlemeyi, dış proje kredisi ve hibe kullanımlarından kaynaklanan katma deÄŸer vergisi ve özel tüketim vergisi karşılığı için kaynağın bulunamaması durumunda bunları karşılamak üzere yatırım programında revize yapmaya ve çeÅŸitli nedenlerle kullanılamayan ödenekleri ertesi yıl bütçesine devretmeye, iptal etmeye Maliye Bakanı'nı yetkili kılan düzenlemeyi de ilgili yasaya ekliyor.       BAKÃœ-TÄ°FLÄ°S-CEYHAN BORU HATTINA Ä°LÄ°ÅžKÄ°N Ä°ÅžLEMLER     Bakü-Tiflis-Ceyhan Boru Hattı kapsamında imzalanmış ev sahibi ülke anlaÅŸması, anahtar teslimi yapım sözleÅŸmesi, hükümet garantisi  anlaÅŸması ve bu proje kapsamında akdedilecek diÄŸer anlaÅŸmalarla ilgilibelge ve sair dokümanın imzalanması yetkisi, Bakanlar Kurulu'na veriliyor. Bakanlar Kurulu, anlaÅŸmalar ve belgelerde öngörülen taraflara garanti verilmesine, bahse konu taahhütlerin anlaÅŸmalarda öngörüldüğü ÅŸekilde kısman ya da tamamen yerine getirilmemesi halinde ortaya çıkacak her türlü ödeme yükümlülüğünün, Türkiye adına garanti edilmesinde de yetkili olacak.  Yürürlükten kaldırılan Dış Krediler Kur Farkı Fonu kapsamında doÄŸmuÅŸ bulunan ve gerçekleÅŸtirilmesi gereken ödemelerin bu amaçla bütçeye konulacak ödenekle karşılanmasını hükmeden yasa, Bakanlar Kurulu'na, bu amaçla bütçeye konulan rakamı 2 katına kadar artırma yetkisi veriyor.  Yasa, Anayasa Mahkemesi tarafından yürürlüğü durdurulan, Yükseköğretim Kanunu'nu deÄŸiÅŸtiren Bütçe Kanunu hükmünü de düzenliyor. Buna göre, yükseköğretimde birimlerindeki döner sermaye hasılatının yüzde 35'i kuruluÅŸ veya birimin ihtiyaçlarına ayrılacak. Kalan kısım ise katkıları dikkate alınarak, öğretim elemanları ve memurlar arasında paylaÅŸtırılacak.       MÄ°LLETVEKÄ°LÄ° LOJMANLARINI, EMEK Ä°NÅžAAT SATACAK    %; Yasa, milletvekili lojmanlarının yer aldığı taşınmazı, sonradan üzerine yapılmış eklentileriyle birlikte mevcut haliyle ya da kat mülkiyeti veya kat irtifakı kurdurmak ya da yeni veya ilave inÅŸaatlar yaptırmak suretiyle tespit edeceÄŸi veya ettireceÄŸi rayiç bedel üzerinden peÅŸin veya taksitle Emek Ä°nÅŸaat ve Ä°ÅŸletme Anonim Åžirketi aracılığıyla satmaya ve diÄŸer iÅŸlemleri yaptırmaya Maliye Bakanı'nı yetkili kılıyor.  Maliye Bakanı, Emek Ä°nÅŸaat'a hizmet karşılığı olarak satış bedelinin yüzde 2'sini geçememek üzere ödemeye esas oranı belirlemeye,satış iÅŸlemleri ile ilgili her türlü gider, masraf ve bedeli, bu ÅŸirkete ödemeye yetkisine de sahip bulunacak.  Satış bedellerinin tahsil edilen kısımlarından, ilgili belediyeye yüzde 2, büyükÅŸehir belediyesine de yüzde 1 pay verilecek.  Taşınmazla ilgili her ölçekteki planı yaptırma, deÄŸiÅŸtirme, resen onaylama ve her türlü ruhsatı verme yetkisi, Bayındırlık ve Ä°skan Bakanlığı'nda olacak.  Yasa, Milli Ä°stihbarat TeÅŸkilatı'na ait bina ve tesislerin güvenliÄŸini saÄŸlayan erbaÅŸ ve erlerin sayısındaki azalma nedeniyle ortaya çıkan ihtiyacı gidermek için 2003 yılı sonuna kadar teÅŸkilatta toplam 150 kiÅŸiyi geçmemek üzere ilave sözleÅŸmeli personel alımını da hükme baÄŸlıyor.  Yasayla, saÄŸlık hizmetleri sınıfında yer alan personelin ek göstergeleri de yükseltildi.  Bankalarda görev yapan genel müdürlerin görev sürelerini belirlemeye yönelik olarak mevzuatta bir düzenleme bulunmadığı gerekçesiyle de Vakıflar Bankası Genel Müdürü'nün 4 yıl süreyle görev yapmasını öngören yasa hükmü de yürürlükten kaldırıldı.  Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!