Sezer’den affa ‘vergi kaçağını özendirir’ vetosu

Güncelleme Tarihi:

Sezer’den affa ‘vergi kaçağını özendirir’ vetosu
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 30, 2003 00:00

CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer, kamuoyunda ‘‘vergi affı’’ olarak bilenen Vergi Barışı Kanunu'nun 10 maddesini yeniden görüşülmek üzere Meclis'e gönderdi. Sezer, düzenlemenin vergi kaçırmayı özendirdiÄŸini savundu.CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer, Hükümetin ısrarla ‘Vergi Barışı’ olarak andığı yasayı veto ederek TBMM'ye geri gönderirken, getirilen düzenlemelerin ‘af’ olduÄŸunu bildirdi. Sezer, Anayasa uyarınca ‘af’ kanunlarının, TBMM'den ‘nitelikli çoÄŸunlukla’ geçmesi gerektiÄŸini bildirerek, bu maddelerin normal karar yetersayısıyla kabul edilmesini Anayasa'ya aykırı buldu.20 yılda 11 af kanunu çıkarılmasının, vatandaÅŸlar nezdinde adalet ve güven duygusunu incittiÄŸini bildiren CumhurbaÅŸkanı, ayrıca dikkat çeken bir yaklaşımla, getirilen affın hak arama özgürlüğün engellediÄŸini de vurguladı. Anayasa'nın suçlanan kiÅŸilere ‘aklanmayı isteme hakkı’ verdiÄŸinin altını çizerek, ‘‘Bu yasa suçlanan kiÅŸilere yargılamanın sürdürülmesini isteme hakkını tanımamaktadır’’ dedi. CumhurbaÅŸkanı Sezer'in veto ettiÄŸi yasa, Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'ı bakanlığı öncesindeki görevinden dolayı yargılandığı davada‘‘kurtardığı' gerekçesiyle kamuoyunda çok eleÅŸtiri aldı. Sezer'in veto gerekçesinden, TBMM Genel Kurulu'ndaki görüşme tutanaklarını titizlikle incelediÄŸi de ortaya çıktı. CumhurbaÅŸkanı Sezer'in Vergi Affı'nı veto etme gerekçeleri özetle şöyle: SAHTE BELGE KULLANANIN AFFI YANLIÅž: Sahte belgeden asıl çıkar saÄŸlayanlar, bu belgeleri basanlar ya da düzenleyenler deÄŸil, kullananlardır. Sahte belge kullananların Devlet Hazinesi'nden kendi servetlerine haksız olarak kattıkları deÄŸer, belgeyi basan ya da düzenleyenlerin aldıkları tutarla karşılaÅŸtırılamayacak kadar yüksektir. Yasakoyucu, sahte belgeyi basma, düzenleme ve kullanma eylemlerini eÅŸit ağırlıkta gördüğünü için ayrım yapmadan tümünü yaptırıma baÄŸlamıştır. Oysa incelenen 4792 sayılı yasada, sahte belge kullananların af kapsamına alınması, Yasa'nın ‘toplumsal barış saÄŸlama amacıyla, vergisel kamu düzeniyle, adalet duygusuyla ve hukuk devleti ilkesiyle baÄŸdaÅŸmamaktadır.’’AF HAK ARAMA ÖZGÃœRLÜĞÜNÃœ ENGELLER: Anayasa’nın 2'nci maddesinde, Türkiye Cumhuriyeti'nin hukuk devleti olduÄŸu; 36'ncı maddesinde, herkesin yasal yollardan yargı yerlerinde davacı ya da davalı olarak sav ve savunma hakkına sahip bulunduÄŸu; 38'inci maddesinin dördüncü fıkrasında da, suçluluÄŸu hükmen sabit oluncaya kadar, kimsenin suçlu sayılamayacağı belirtilmiÅŸtir. Bu Anayasal kurallar, üzerine suç atılı bireylere, hak arama özgürlüğü kapsamında yargı önünde aklanmayı isteme hakkını vermektedir. Oysa incelenen yasa, açılmış kamu davlaarının ortadan kaldırılacağını kurala baÄŸlayarak suçlanan kiÅŸilere soruÅŸturmanın ya da yargılamanın sürdürülmesini isteme hakkını tanımamakta, böylece hak arama özgürlüğünü engellemektedir. VERGÄ° SUÇLARI ÖZENDÄ°RÄ°LÄ°YOR: Ãœlkemizde 1980-2000 yıllarında 11 kez af yasası çıkarılarak, ortalama iki yılda bir vergi affına baÅŸvurulması, bu kurumu gelenekselleÅŸtirmiÅŸtir. Bu durum bir yandan vergi suçlarının iÅŸlenmesini özendirmekte ve vergi cezalarının caydırıcı etkisini azaltmakta; öte yandan da vergisin zamanında ödeyen yurttaÅŸların adalet duygusun incitmekte ve güvenini sarsmaktadır. Bu nedenle de yeniden görüşülmesinde kamu yararı vardır. 87’nci maddeye aykırıCumhurbaÅŸkanı Sezer'in, ‘Vergi Barışı Kanunu’nda vetosuna neden olan gerekçeler arasında Anayasa'ya aykırılık da var. Sezer'in bu konudaki açıklaması şöyle:‘‘Kaldırılan vergi cezaları, para cezaları ve trafik para cezaları yükümlüsü ya da sorumlusunu kamu düzenine uymaya zorlayan cezai nitelikteki yaptırımlardır. Anayasa Mahkemesi'nin daha önce aldığı karara göre, ‘vergi cezaları ile para cezalarının tahsilinden kısmen ya da tamamen vazgeçilmesi af niteliÄŸindedir'.Anayasa'nın 87'nci maddesine göre genel ve özel af ilanı TBMM'nin yetkisine verilir. Af kararlarnın da nitelikli çoÄŸunlukla alınması gerekmektedir. Tutanakların incelenmesinden, yasanın nitelikli çoÄŸunlukla deÄŸil, normal karar yetersayısıyla kabul edildiÄŸi görülmektedir. Bu nedenle maddeleri biçimsel yönden 87'nci maddeyle baÄŸdaÅŸtırmak olanaklı görülmemiÅŸtir.’’Vetonun 4 önemli nedeniBu, aftır. Af, Meclis'ten nitelikli çoÄŸunlukla geçmeli.Sahte belge kullananın affı hukuka aykırı.Af, suçlananın aklanma hakkını ortadan kaldırır.Son 20 yıldaki 11 af kanunu vergi suçlarını özendiriyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!