Servis araçlarına Japon modeli

Güncelleme Tarihi:

Servis araçlarına Japon modeli
Oluşturulma Tarihi: Ocak 02, 2001 00:00

Haberin Devamı

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma ve Geliştirme Daire Başkanı Mustafa Öztürk, servis araçları için Japonya'da başarıyla uygulanan modelin hayata geçirilmesi için çalışma yaptıklarını söyledi.

Öztürk, İstanbul'da ortalama 60 bin servis aracı bulunduğunu hatırlatarak günün ortalama 2-4 saatini bu araçlarda geçiren insanların rahat ve konforlu siyahat edebilmeleri için yeni standartlar belirlenmesi gerektiğini söyledi.

Konuşmak yasak

Öztürk, Japonya'da servis araçlarıyla ilgili çok güzel bir uygulama olduğunu vurgulayarak, şunları söyledi:

"Bu ülkedeki servis aracı sürücüsü, kravatlı olmak, beyaz elbise giymek, eline eldiven takmak, kendisine bir şey sorulmadığı müddetçe konuşmamak mecburiyetinde. Ama içeride bir hasta olduğu zaman ilk müdahaleyi yapan bir donanım ve bilgide. Araçlarda telsizlerle iletişim kuruyorlar."

İstanbul'da da şoför ve araçlarla ilgili bir standardizasyona gidilmesi ve bu tip önlemlerin alınması gerektiğini dile getiren Öztürk, "Bu önlemler alınırsa, özellikle okullarda 'Bunu mafya aldı. Bu kazandı, bu kazanmadı' gibi endişeler de ortadan kalkar. Amacımız, eğitilmiş şoförler ve standartlara uygun araçlarla sağlıklı taşımanın gerçekleştirilmesini sağlamak" dedi.

Japon standartları

Mustafa Öztürk, İstanbul'daki mevcut servis araçlarının, şehirlerarası yollarda kullanıldıktan sonra teknik olarak ömrünü tamamlamış araçlardan oluştuğunu, bu nedenle de hem benzin tüketimi, hem de yol açtıkları hava kirliliği açısından önemli bir sorun olduklarını bildirdi.

Kendilerinin özellikle trafikten ileri gelen hava kirliliğini en aza indirmek için bu konu üzerinde durduklarını dile getiren Öztürk, alınmasını istedikleri önlemleri şöyle sıraladı:

  • Bütün şoförler sigortalanmalı, eğitimden geçirilmeli, kılık kıyafeti düzgün olmalı, konuşma adabı ile sorumlu ve yetkili olduğu hizmetin niteliklerini bilmeli ve en az 5 yıllık tecrübeli olmalı.

  • 10 yaşın üzerindeki araçların servis aracı olarak kullanılmasına izin verilmemeli. Bu araçların motorları Euro 2 emisyon standardında olmalı.

  • Servis araçlarının ayakta yolcu almasına izin verilmemeli, araçların taşıma sınırını belirtir belge, herkesin kolayca görebileceği bir yere asılmalı.

  • Trafiğin yoğun olduğu yerlerde öğrencilerin hem hava, hem de gürültü kirliliğine maruz kalmaması için seyir halinde araç camları açılmamalı ve bu noktalardan yolcu da alınmamalı.

  • Araçlarda radyo ve teyp kullanılmamalı, sigara kesinlikle içilmemeli, gereksiz yere klakson çalınmamalı, servis aracının arkasındaki 'Dur' işareti, araç durup kapı açıldığı zaman yanmalı, minibüslerde en az 1 kilogram, otobüslerde de 5 kilogramlık iki adet yangın söndürücü bulunmalı, ilk yardım çantası olmalı ve sürücü ilkyardım konusunda yeterli bilgiye sahip olmalı. Araçta hastaya ilk müdahale servis sürücüsü tarafından yapılmalı.

  • Şehiriçi yollarda ekonomik ve ideal taşıt hızı saatte 45-75 kilometredir. Sürücülerin bu hız kurallarına uymaları sağlanmalı.

  • Araçlar günlük olarak temizlenmeli, aracın periyodik bakımları yapılmalı ve yolculara konforlu seyahat imkanı sağlanmalı.

  • Haberle ilgili daha fazlası:

    BAKMADAN GEÇME!