OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 31, 2002 00:00
Umudun fotoÄŸraflarını çekmek gibi zor bir iÅŸe giriÅŸen Benetton bu çalışmayı bir sergiye dönüştürdü. 11 Eylül olaylarının birinci yıldönümüne denk getirilen ‘Umudun FotoÄŸrafları’ (Vision of Hope) sergisi bu trajedide hayatlarını kaybedenler anısına New York'ta düzenlenecek etkinlikler çerçevesinde gerçekleÅŸiyor. New Yorker dergisinin iÅŸbirliÄŸiyle düzenlenen bu sergide ‘yeni bir dünya’ya olan arzularını, rüyalarını, hayallerini, ‘düşünen’ 28 kiÅŸinin portresi yer alıyor. 9-23 Eylül arası düzenlenen serginin mekanlarıysa ünlü yayıncılık grubu Conde Nast'ın Times Meydanı'nındaki binası ve New York'taki Ä°talyan Kültür Merkezi. Benotton'un Reklam Müdürü Parlo Landi, yolu o tarihlerde New York'a düşemeyecekler için bu ‘umut verici’ sergiyi anlattı. 11 Eylül sizler için ne anlama geliyor?Sonsuza dek şüphe, endiÅŸe ve korku dolu bir gün olarak hatırlanacak.Neden böyle bir proje hazırlamaya ihtiyaç duydunuz? Yola çıkarken çıkış noktanız neydi?United Colors of Benetton'un iletiÅŸim ve araÅŸtırma merkezi Fabrica'daki genç araÅŸtırmacılar, Ä°kiz Kuleler'e düzenlenen saldırı gibi trajik bir olayın ardından insani duyguları tekrar canlandırmak amacıyla 'mutluluÄŸun resmi'ni çizerek, pozitif bir mesaj verme ihtiyacı hissetti. SeçtiÄŸimiz 28 portrenin oluÅŸturduÄŸu tema, 'normal olabilme isteÄŸi'. Her birimiz aslında ufak ÅŸeylerden keyif alabilmeyi, arkadaÅŸlarımız ve ailemizle birlikte huzurlu, sakin günler geçireceÄŸimiz bir gelecek hayal etmeyi istiyoruz. Toplam kaç fotoÄŸrafçı, kaç kiÅŸinin fotoÄŸrafını çekti, bu çalışma dünyanın hangi ülkelerinde gerçekleÅŸti? Umut hakkındaki düşünceleri sorulan insanlar rastgele mi seçildi? FotoÄŸraflar, 16 genç fotoÄŸrafçı tarafından Amerika'dan Kolombiya'ya, Ä°zlanda'dan Pakistan'a 12 farklı ülkede çekildi. Güney Afrika, Ä°ngiltere, Amerika, Ä°talya, Kolombiya, Pakistan, Ä°sveç, Çek Cumhuriyeti, Hong Kong, Ä°zlanda, Ä°spanya ve Hindistan gibi ülkelerde çalıştık. FotoÄŸrafçılar, sokaktan rasgele seçtikleri insanları görüntülediler. GÖZLER NEDEN KAPALIBütün fotoÄŸraflar arasından 28 tanesi hangi kriterlere göre seçildi?Cevapları, serginin temasıyla en çok örtüşen kiÅŸilere ait fotoÄŸrafları seçtik.FotoÄŸraflar çekilirken özel bir çalışma yöntemi izlediniz mi? 11 Eylül olaylarının hemen ardından tasarlanan 'Visions of Change' projesinin devamını getirmek istedik. Fabrica'nın sanatçıları, tamamen duygusal bir dürtüyle 11 Eylül'den sonra yaÅŸanan trajik deÄŸiÅŸimin yansımalarını görüntüledi. Bir yıl sonra, unutmanın gerçekten de imkansız olduÄŸunu görerek, aynı konuyu yeniden iÅŸlemeye karar verdik. 'Visions of Change'in fotoÄŸrafları Londra'da sergilendi. 'Visions of Hope' sergisiyse The New Yorker dergisinin katkılarıyla, New York Times Square'deki Condé Nast binasında gerçekleÅŸtiriliyor. FotoÄŸrafları çekilirken ‘gözlerinin sımsıkı kapalı olması’ insanların gelecek ve umut hakkında hayal kurmalarını kolaylaÅŸtırdı mı?Tüm görüntüleri birbirine baÄŸlayabilmek için bir ana temaya ihtiyacımız vardı. Ä°nsanları gözleri kapalı fotoÄŸraflamak oldukça basit ve hayallerini uyandırmakta da bir o kadar etkili bir yöntemdi. Ä°yi bir ÅŸey düşünürken daima gözlerimizi kapatırız. DiÄŸer yandan, gözlerimizi kapalı tutmak, 11 Eylül olaylarının bizi yapmaya zorladığı ÅŸeyin tam tersiydi. Olanları düşünmekten geceleri uyku uyuyamazken bile gözlerimizi sımsıkı kapatmak zorundaydık...Umudun fotoÄŸrafı çekilirken ve insanlar hayallerini düşünürken sözcükleri kullanmaya neden ihtiyaç duydunuz?FotoÄŸrafı çekilen herkesin, birkaç basit kelimeyle umudunu ifade etmesinin önemli olduÄŸunu düşündük. Proje ne kadar sürede gerçekleÅŸti?Sergi, Benetton'un bir baÅŸka projesi olan 'Visions of Change'in devamı niteliÄŸinde tasarlandığı için, hazırlık süresini tam olarak tespit etmek çok kolay deÄŸil. 11 EYLÃœL ANISINAProjeye New Yorker dergisinin ne tür bir katkısı oldu?The New Yorker'ın yayıncısı David Carey, 'Visions of Change' projesinden çok etkilenmiÅŸ. Dünyaca ünlü mimar Frank Ghery tarafından tasarlanan Condé Nast binasında yeni projemizin fotoÄŸraflarını sergilemek de onun fikriydi. Ayrıca, sergideki resimlerden birkaçı, The New Yorker'ın 11 Eylül anısına çıkartacağı özel sayıda da yer alacak. David Carey, dünyanın dört bir yanından özel olarak seçtiÄŸi kiÅŸileri, 4 Eylül'deki sergi açılışına davet ediyor.Sergide basit bir fikrin maksimum görsel etki yaratmasından söz ediliyor. Bu etkiyi gerçekleÅŸtirmek hangi koÅŸullara baÄŸlı? Benetton, iletiÅŸim faaliyetlerinde, insanların zekasına ve kalbine hitap etmek için karmaşık mesajlara gerek olmadığı felsefesinden hareket eder. Bu nedenle, Fabrica'nın tüm projeleri de çok basit fikirlerle oluÅŸturulur.Böyle bir sergiyi Türkiye'ye taşımayı da düşünür müsünüz?Neden olmasın? 11 Eyül olayları sadece Amerika'yı deÄŸil, tüm dünyayı derinden etkiledi. Serginin bütün ülkelerde aynı ilgiyi göreceÄŸine inanıyoruz.Yoganand Girl (32), Hintli yoga öğretmeniÇok eskiden yüce insanlar tanrısal bilgiye sahipti. Bu yüceliÄŸe tekrar kavuÅŸursak ülkeleri baskı altına alan bariyerler ve sınırlar yıkılabilir. Miles Moseley (20), ABD'li bass gitaristGelecekte kaderin beni nereye götüreceÄŸini bilmiyorum. Bir kere teslim olduÄŸum yerde ÅŸimdi saldırıya geçeceÄŸim.Deb Macsalka (27), egzotik dansçıElbette dünya barışı. Bunun yanında biraz bencil bir düşüm var. Kendimi aktris veya butik sahibi olarak hayal ediyorum.Gyamtso Tashi (45), Ä°skoç Budist keÅŸiÅŸiDünyanın çektiÄŸi acılara bir son vermek isterim.Karin Östlund (8), Ä°sveçli ilkokul öğrencisiNeyi umut ediyorum? Hep mutlu olmak, ailem ve arkadaÅŸlarımla eÄŸlenmek isterim.Â
button